Isnin, 20 Julai 2020

Tidak Menghukum Hadis Sebagai Palsu Dengan Alasan Disebutkan oleh al-Hafiz al-Sayuthi dalam al-Jami' al-Saghir - Sudut Pandangan Syeikh Abdullah al-Siddiq al-Ghumari


- Kitab al-Jami' al-Saghir Min Hadith al-Basyir al-Nazir adalah sebuah kitab yang menghimpunkan sekitar 10 ribu hadis-hadis pendek. Hadis-hadis ini dipetik daripada kitab beliau yang lebih besar iaitu Jam'u al-Jawami' atau dikenali juga sebagai al-Jami' al-Kabir. Hadis-hadisnya disusun berdasarkan huruf abjad. Takhrij hadisnya diletakkan dalam bentuk rumus seperti huruf خ untuk hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari, م untuk hadis yang diriwayatkan oleh Muslim dan lain-lain. Begitu juga statusnya diletakkan dalam bentuk rumus iaitu صح untuk hadis sahih, ح untuk hadis hasan dan ض untuk hadis daif. Beliau juga berjanji untuk tidak memasukkan hadis yang diriwayatkan oleh perawi pendusta dan pemalsu hadis.

 - Kata Syeikh Abdullah al-Siddiq al-Ghumari رحمه الله dalam tahqiq kitab Tanzih al-Syari'ah al-Marfu'ah (hlm. 202):

"Mungkin ini kerana beliau (Ibnu 'Arraq) berpegang kepada apa yang disebutkan oleh al-Sayuthi dalam mukadimah al-Jami' al-Saghir bahawa beliau menjaga kitab ini daripada (dimasukkan) hadis yang diriwayatkan secara bersendirian oleh pemalsu hadis dan pendusta. Ini adalah tidak benar kerana beliau memasukkan di dalamnya hadis-hadis palsu yang beliau sendiri menyebutkannya dalam Zail al-Laali (al-Masnu'ah) dan menghukumnya sebagai palsu."

- Syeikh Ahmad al-Siddiq al-Ghumari dalam kitab al-Hanin Bi Wadha' Hadith al-Anin (hlm. 45) menyenaraikan 13 buah hadis yang dihukum palsu oleh al-Hafiz al-Sayuthi sendiri dalam Zail al-Laali al-Masnu'ah lalu beliau masukkannya dalam kitab al-Jami' al-Saghir. Begitu juga beliau mempunyai sebuah  kitab yang khusus tentang hadis من قال أنا عالم فهو جاهل (Sesiapa yang mengatakan 'saya orang alim' maka dia sebenarnya jahil) dan menghukumnya sebagai palsu tetapi dimasukkan juga dalam al-Jami' al-Saghir. Bahkan ada hadis yang beliau nukilkan kesepakatan ahli hadis akan kepalsuannya akan tetapi dimasukkan juga dalam al-Jami' al-Saghir, iaitu hadis: من كثرت صلاته بالليل حسن وجهه بالنهار (Sesiapa yang banyak solatnya di waktu malam maka eloklah wajahnya di waktu siang) dan hadis حب الدنيا رأس كل خطيئة (Cintakan dunia adalah ibu segala kejahatan).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan