Biografi Ringkas al-Khatib al-Tibrizi
Nama beliau ialah Waliyuddin Abu Abdillah Muhammad bin Abdullah al-Khatib al-Tibrizi al-Umari. Al-Tibrizi boleh juga dibaca al-Tabrizi (baris atas pada huruf ta'), nisbah kepada Tibriz atau Tabriz, sebuah kota yang terletak di Iran.
Tidak ada
banyak maklumat yang diketahui mengenai beliau dan tarikh lahir beliau pun
tidak dicatatkan oleh para ulama.
Guru beliau
yang diketahui pula hanyalah Imam al-Tibi (m. 743 H) yang mensyarahkan kitab Misykat
al-Masabih tersebut. Gurunya pernah memujinya dengan berkata: “Baki para
wali, pemimpin orang-orang soleh, kemuliaan para zahid dan abid.”
Selain
kitab Misykat al-Masabih, beliau juga mempunyai karangan yang berjudul al-Ikmal
Fi Asma’ al-Rijal yang dicetak bersama kitab Misykat al-Masabih, cetakan
Karachi, Pakistan.
Tarikh kematian beliau pun tidak diketahui secara tepat. Para ulama mengandaikan beliau meninggal dunia setelah tahun 737 Hijrah, yang merupakan tahun beliau menyiapkan kitab Misykat al-Masabih. Semoga Allah merahmati beliau.
Manhaj Kitab Misykat al-Masabih
1 - Asal
kepada kitab Misykat al-Masabih adalah kitab Masabih al-Sunnah yang
telah dikarang oleh Imam al-Baghawi (m. 516 H). Dalam kitab Masabih
al-Sunnah ini, al-Baghawi telah menghimpunkan hadis-hadis yang dipetik daripada
Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim, Sunan Abu Daud, Sunan al-Tirmizi dan Sunan
al-Nasa’i serta kitab-kitab hadis utama yang lain lalu menyusunnya mengikut susunan
bab, bermula dengan kitab Iman dan diakhiri dengan kitab ke-28, iaitu kitab al-Manaqib.
2 - Dalam
setiap kitab terkandung beberapa bab-bab kecil. Bagi setiap bab-bab kecil pula,
hadisnya dibahagikan kepada dua bahagian iaitu bahagian al-Sihah (hadis
sahih) dan bahagian al-Hisan (hadis hasan).
3 - Maksud al-Sihah
di sisi beliau ialah hadis-hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim
atau salah seorang daripada mereka berdua. Manakala maksud al-Hisan pula
ialah hadis-hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud, al-Tirmizi dan lain-lain. Ini
ialah istilah khas di sisi beliau yang mengundang kritikan ulama selepas
beliau kerana dalam kitab sunan berkenaan terdapat juga hadis sahih dan daif.
4 - Beliau
tidak menyebutkan sanad-sanad hadis dalam kitab ini kerana tidak mahu
memanjangkan kitab. Begitu juga tidak dinyatakan takhrij hadisnya. Jika terdapat
kedaifan pada hadisnya maka beliau akan nyatakan sama ada mursal, munqathi’,
mungkar dan maudhu’ dan lain-lain. Keseluruhan hadis dalam kitab
ini berjumlah 4931 buah hadis berdasarkan cetakan Dar al-Ma’rifah.
5 - Setelah
itu datang al-Khatib al-Tibrizi yang berusaha menambah baik kekurangan yang
terdapat dalam kitab Masabih al-Sunnah dengan menyusun kitab Misykat
al-Masabih. Dalam kitab ini, beliau masih mengekalkan susunan bab seperti
kitab asalnya tetapi hadis-hadisnya dibahagikan kepada tiga fasal pada setiap
bab:
Fasal
pertama: Hadis-hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim atau salah
seorang daripada mereka berdua.
Fasal kedua:
Hadis-hadis yang diriwayatkan oleh selain al-Bukhari dan Muslim.
Fasal ketiga:
Hadis-hadis tambahan yang tidak disebutkan oleh al-Baghawi.
6 - Selain
hadis-hadis Kutubus Sittah, beliau juga memasukkan hadis-hadis yang
diriwayatkan oleh Imam Malik, Imam Ahmad, al-Darimi, al-Daraqutni, al-Baihaqi
dan Razin al-Saraqusti. Hadis-hadisnya turut dinyatakan takhrijnya, selain disebutkan
juga nama sahabat yang meriwayatkan
hadis-hadis tersebut, kerana sebahagiannya tidak disebutkan oleh al-Baghawi. Beliau
juga telah membetulkan kesilapan al-Baghawi yang meletakkan beberapa buah hadis
di kategori al-Sihah sedangkan hadis tersebut tidak diriwayatkan oleh
al-Bukhari atau Muslim. Keseluruhan hadis yang terkandung dalam kitab ini
berjumlah 6285 buah hadis yang dicetak oleh al-Maktab al-Islami.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan