Hadis Pertama
خَمْسُ صَلَوَاتٍ
كَتَبَهُنَّ اللَّهُ عَلَى الْعِبَادِ، فَمَنْ جَاءَ بِهِنَّ لَمْ يُضَيِّعْ
مِنْهُنَّ شَيْئًا اسْتِخْفَافًا بِحَقِّهِنَّ ، كَانَ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ عَهْدٌ
أَنْ يُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ، وَمَنْ لَمْ يَأْتِ بِهِنَّ فَلَيْسَ لَهُ عِنْدَ
اللَّهِ عَهْدٌ، إِنْ شَاءَ عَذَّبَهُ، وَإِنْ شَاءَ أَدْخَلَهُ الْجَنَّةَ.
“Lima solat yang Allah wajibkan ke atas manusia, sesiapa yang
melaksanakannya dan tidak meninggalkan satu pun daripadanya kerana meremeh-remehkannya,
Allah berjanji akan memasukkannya ke dalam syurga. Sesiapa yang tidak
melaksanakannya maka Allah tidak akan menjanjikan apa-apa kepadanya sama ada
Allah akan mengazabnya atau Allah akan memasukkannya ke dalam syurga.”
Riwayat Abu Daud, al-Nasa’i dan Ibnu Majah daripada
hadis Ubadah bin al-Somit. Ibnu Abdil Barr dalam al-Tamhid dan al-Nawawi dalam
al-Majmu’ mensahihkannya.
Pengajaran Hadis:
1 - Kelebihan orang yang menjaga pelaksanaan solat
fardu lima waktu sepanjang hidupnya bahawa Allah menjanjikan baginya syurga.
2 - Meninggalkan solat lima waktu secara sengaja
adalah berdosa besar.
3 - Nasib orang yang melakukan dosa di akhirat kelak
bergantung kepada kehendak Allah sama ada mengazabnya atau mengampunkannya lalu
dimasukkan ke dalam syurga.
Hadis Kedua
مَنْ حَافَظَ عَلَى
الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ: رُكُوعِهِنَّ، وَسُجُودِهِنَّ ، وَوُضُوئِهِنَّ،
وَمَوَاقِيتِهِنَّ، وَعَلِمَ أَنَّهُنَّ حَقٌّ مِنْ عِنْدِ اللهِ، دَخَلَ
الْجَنَّةَ أَوْ قَالَ: وَجَبَتْ لَهُ
الْجَنَّةُ.
“Sesiapa yang menjaga (pelaksanaan) solat lima waktu, rukuknya, sujudnya,
wuduknya, waktunya dan mengetahui bahawa ia adalah tanggungjawab daripada
Allah, maka dia akan masuk ke syurga (atau baginda bersabda) wajib baginya
syurga.”
Riwayat Ahmad daripada hadis Hanzalah bin al-Rabi’ al-Katib al-Asidi. Al-Munziri
dalam al-Targhib wa al-Tarhib menilai sanadnya sebagai baik (jayyid).
Pengajaran Hadis:
1 - Janji syurga bagi orang yang melakukan solat lima
waktu.
2 - Solat ialah satu tanggungjawab daripada Allah yang
wajib dilaksanakan oleh manusia.
3 - Wajib menjaga syarat-syarat dan rukun-rukun solat.
Hadis Ketiga
أَرأَيْتُمْ لَوْ أَنَّ
نَهْراً بِباب أَحَدِكم يغْتَسِلُ مِنْه كُلَّ يَوْمٍ خَمْس مرَّاتٍ، هلْ يبْقى
مِنْ دَرَنِهِ شَيءٌ؟ قالُوا: لا يبْقَى مِنْ درنِهِ شَيْء، قَال: فذلكَ مَثَلُ الصَّلَواتِ الخَمْسِ، يمْحُو اللَّه
بهِنَّ الخطَايا.
“Apa pendapat kamu (para sahabat) jika ada sebatang sungai di hapapan pintu
rumah seseorang daripada kamu, lalu dia mandi daripadanya setiap hari sebanyak
lima kali, adakah masih ada lagi kotoran? Sahabat menjawab: Sudah tentu tidak
ada lagi kotoran. Baginda menjawab: Begitulah bandingannya solat lima waktu.
Allah akan menghapuskan dosa-dosa dengan sebab solat tersebut.”
Riwayat al-Bukhari dan Muslim daripada hadis Abu Hurairah.
Pengajaran Hadis:
1 - Kelebihan menjaga dan melaksanakan solat lima waktu.
2 - Allah akan mengampunkan dosa-dosa kecil orang yang melaksanakan
solat lima waktu yang sempurna syarat, rukun dan adabnya. Adapun dosa besar
maka ia tidak diampunkan melainkan dengan taubat.
3 - Metod dakwah Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam yang
menggunakan perbandingan agar mesej baginda mudah difahami oleh sahabat.
Hadis Keempat
مثَلُ الصَّلواتِ الخَمْسِ
كمثَلِ نهْرٍ جارٍ غمْرٍ عَلى بَابِ أَحَدِكُم يغْتَسِلُ مِنْهُ كُلَّ يَوْمٍ
خمْسَ مرَّاتٍ.
“Perbandingan solat lima waktu adalah seperti sebatang sungai
yang mengalir di hadapan pintu rumah seseorang daripada kamu, lalu dia mandi daripadanya
setia hari sebanyak lima kali.”
Riwayat Muslim daripada hadis Jabir bin Abdullah.
Pengajaran Hadis:
1 - Hadis ini sama seperti hadis ketiga yang
menunjukkan kelebihan solat lima waktu bahawa ia merupakan sebab dihilangkan
dosa sebagaimana air menghilangkan kekotoran.
Hadis Kelima
أَنَّ رجُلاً أَصاب مِنِ
امْرأَةٍ قُبْلَةً، فأَتَى النَّبِيَّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم فَأَخبرهُ
فأَنزَل اللَّه تَعَالَى: وأَقِم الصَّلاةَ طَرفي النَّهَار وَزُلَفا مِنَ
اللَّيْلِ، إِنَّ الْحَسنَاتِ يُذهِبْنَ السَّيِّئَاتِ. فَقَالَ الرَّجُلُ: أَلِيَ
هَذَا؟ قَالَ: لجمِيع أُمَّتي كُلِّهِمْ.
“Seorang lelaki telah mencium seorang wanita lalu dia datang
bertemu dengan Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dan menceritakan perkara tersebut
kepada baginda.
Lalu Allah menurunkan wahyu: Dan dirikanlah sembahyang, pada dua
bahagian siang, dan pada waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari waktu
malam. Sesungguhnya amal-amal kebajikan itu menghapuskan kejahatan.
Lelaki tersebut bertanya: Adakah ini hanya untuk saya?
Baginda menjawab: Bahkan untuk keseluruhan umatku.”
Riwayat al-Bukhari dan Muslim daripada hadis Abdullah
bin Mas’ud.
Huraian Hadis:
1 - Maksud ‘dua bahagian siang’ iaitu waktu subuh dan
maghrib.
2 - Maksud ‘waktu-waktu
yang berhampiran dengannya dari waktu malam’ iaitu waktu maghrib
dan isyak.
Pengajaran Hadis:
1 - Keistimewaan solat bahawa ia dapat menghapuskan dosa-dosa
kecil.
2 - Mencium wanita yang tidak halal (belum dinikahi) dan
menyentuhnya adalah berdosa dan merupakan perbuatan maksiat.
Hadis Keenam
الصَّلواتُ الخَمْسُ،
والجُمُعةُ إِلى الجُمُعَةِ، كفَّارةٌ لِمَا بَيْنهُنَّ، مَا لَمْ تُغش الكبَائِرُ.
“Solat lima waktu dan antara satu solat Jumaat ke solat Jumaat yang lain
adalah penebus dosa yang berlaku diantaranya selama mana dia tidak melakukan
dosa besar.”
Riwayat Muslim daripada hadis Abu Hurairah.
Pengajaran Hadis:
1 - Selain solat lima waktu, solat Jumaat juga menghapuskan dosa kecil orang
yang menunaikannya.
2 - Dosa-dosa besar terhapus dengan sebab taubat
nasuha.
Hadis Ketujuh
ما مِن امْرِيءٍ مُسْلِمٍ
تحضُرُهُ صلاةٌ مَكتُوبةٌ فَيُحْسِنُ وُضُوءَهَا، وَخُشوعَهَا، وَرُكُوعَها،
إِلاَّ كَانَتْ كَفَّارةً لِمَا قَبْلَهَا مِنْ الذنُوبِ مَا لَمْ تُؤْتَ
كَبِيرةٌ، وَذلكَ الدَّهْرَ كلَّهُ.
“Tidaklah seorang muslim itu apabila tiba waktu solat fardu lalu dia
memperelokkan wuduknya, kekusyukannya dan rukuknya melainkan ia menjadi
penghapus dosa-dosanya yang lalu selama mana dia tidak melakukan
dosa besar dan penghapusan dosa tersebut berterusan pada seluruh masa.”
Riwayat Muslim daripada hadis Uthman bin Affan.
Pengajaran Hadis:
1 - Mengambil berat dalam pelaksanaan solat dari segi memperelokkan wuduk,
khusyuk dalam solat dan tamakninah dalam melaksanakan rukun, rukuk dan sujudnya
agar solat tersebut diterima oleh Allah dan menjadi penghapus dosa-dosa kecil
yang lalu.
Rujukan:
1 - Al-Bahr
al-Muhith al-Thajjaj Fi Syarh Sahih al-Imam Muslim bin al-Hajjaj karangan
Syeikh Muhammad Ali Adam al-Athyubi.
2 - Nuzhah
al-Muttaqin Syarah Riyadh al-Salihin karangan Dr Mustafa al-Khin, Dr
Mustafa al-Bugha, Muhyiddin Misto, Ali al-Syirbaji dan Muhammad Amin Luthfi.
3 - Riyadh
al-Salihin karangan Imam al-Nawawi.
4 - Zakhirah Al-'Uqba Fi Syarh Al-Mujtaba karangan Syeikh Muhammad Ali Adam al-Athyubi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan