الْوُضُوءُ عَلَى الْوُضُوءِ نُورٌ عَلَى نُورٍ
“Wuduk
atas wuduk itu cahaya atas cahaya.”
Hadis ini
saya temui dalam kitab al-Jauhar al-Mauhub (hlm. 37, baris ke-10
daripada atas) karangan Syeikh Ali bin Abdul Rahman al-Kelantani.
Pandangan
Ulama Tentang Hadis Ini
1 – Al-Hafiz
al-Munziri dalam kitab al-Targhib Wa al-Tarhib berkata: “Aku tidak mengingati bahawa baginya asal daripada hadis Nabi sallahu ‘alaihi wasallam. Mungkin
ia daripada kalam golongan salaf.”
2 – Al-Hafiz
al-‘Iraqi dalam Takhrij al-Ihya’ berkata: “Aku tidak temui sumber
asal baginya.”
3 - Imam Badruddin al-'Aini dalam al-Banayah Fi Syarah al-Hidayah berkata: "Hadis ini masyhur dalam kitab-kitab fiqh namun tidak disebutkan dalam kitab-kitab hadis yang masyhur dan muktabar."
4 - Menurut al-Hafiz al-Suyuti dalam al-Hawi Lil Fatawi, beliau tidak melihat sesiapapun yang meriwayatkannya sebagaimana yang dikatakan oleh al-Hafiz al-Munziri.
5 – Al-Hafiz
al-Sakhawi dalam al-Maqasid al-Hasanah menukilkan daripada guru beliau,
al-Hafiz Ibnu Hajar al-‘Asqalani yang mengatakan: “Ia adalah hadis yang daif
dan diriwayatkan oleh Razin dalam Musnadnya.”
Razin yang
dimaksudkan ialah Razin bin Mu’awiyah al-Saraqusti (m. 535 H). Beliau ada
mengarang sebuah kitab yang bertajuk al-Tajrid Lil Sihah al-Sittah yang
menghimpunkan hadis-hadis kitab al-Muwatta’, Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim,
Sunan Abu Daud, Sunan al-Tirmizi dan Sunan al-Nasa’ie.
Namun
begitu beliau juga ada menambah hadis-hadis yang lain dalam kitab tersebut yang
menurut al-Hafiz al-Zahabi dalam Tarikh al-Islam, hadis-hadis tersebut
sangat bermasalah (واهية).
Begitu juga disebutkan oleh Imam al-Syaukani dalam al-Fawaid al-Majmu’ah
bahawa Razin telah memasukkan dalam kitab tersebut hadis-hadis palsu yang tidak
diketahui daripada mana datang hadis tersebut. Syeikh Abdullah bin al-Siddiq al-Ghumari juga pernah ditanya hadis-hadis yang ditambah oleh Razin dalam kitab tersebut. Beliau menjawab: Razin bukanlah di kalangan huffaz hadis. Hadis-hadis tambahan yang beliau masukkan tidak diriwayatkan secara bersanad bahkan secara mu'allaq (tidak bersanad) dan kebanyakannya tidak ada asal baginya. (Rujuk Mausu'ah Syeikh Abdullah al-Siddiq al-Ghumari, jil. 16, hlm. 262)
Al-Hafiz
Ibnu Hajar tidak mendatangkan sanad bagi hadis tersebut sehingga dapat dikaji
sanad tersebut dan tidak wujud sanadnya dalam kitab-kitab yang lain. Oleh itu hadis
ini dianggap oleh para ulama sebagai hadis yang palsu dan tidak berasal
daripada Rasulullah sallahu ‘alihi wasallam, antaranya oleh:
1 – Al-Syaukani
dalam al-Fawaid al-Majmu’ah.
2 – Al-Fattani
dalam Tazkirah al-Maudhu’at.
3 – Mulla ‘Ali
al-Qari dalam al-Asrar al-Marfu’ah.
4 – Syeikh Muhammad
Abdul Hayy al-Laknawi dalam Zafr al-Amani (hlm. 251). Menurut beliau
hadis ini masyhur di sisi fuqaha’ dan mereka menyebutnya dalam kitab-kitab
mereka. Namun begitu ia tidak ada nilai di sisi ahli hadis.
5 – Syeikh Abdullah al-Siddiq al-Ghumari dalam Irsyad al-Thalib al-Najib.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan