خَمْسٌ يُفْطِرْنَ
الصَّائِمَ، وَيُنْقُضْنَ الْوُضُوءَ: الْكَذِبُ، وَالنَّمِيمَةُ، وَالْغَيْبَةُ،
وَالنَّظَرُ بِالشَّهْوَةِ، وَالْيَمِينُ الْكَاذِبَةُ.
“Lima
perkara yang membatalkan (pahala) orang yang berpuasa dan membatalkan
wuduk: Berdusta, mengadu domba, mengumpat, melihat dengan syahwat dan bersumpah
palsu.”
Hadis ini
saya temui dalam kitab al-Risalah al-Jami’ah karangan Habib Ahmad bin
Zain al-Habsyi tanpa bahagian hadis ‘dan membatalkan wuduk’.
Sumber
Hadis:
Hadis ini
diriwayatkan oleh al-Dailami dalam al-Firdaus (no. 2979), al-Jauraqani
dalam al-Abathil Wa al-Manakir (no. 338) dan Ibnu al-Jauzi dalam al-Maudhu’at
(2/560, terbitan Adhawa’ al-Salaf) dan melalui jalur sanad:
Sa’id bin ‘Anbasah daripada Baqiyyah daripada Muhammad bin al-Hajjaj daripada Jaban daripada Anas daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam.
Kemungkinan besar Baqiyyah telah melakukan tadlis (menyembunyikan kelemahan sanad) dengan menggugurkan perawi yang sangat bermasalah dalam sanad ini iaitu Maisarah bin 'Abd Rabbih sebagaimana yang disebutkan sanadnya secara lengkap oleh Ibnu Abi Hatim dalam al-‘Ilal (no. 766), iaitu:
Baqiyyah daripada Muhammad bin al-Hajjaj daripada Maisarah bin ‘Abd Rabbih daripada Jaban daripada Anas daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam.
Pendapat
Ulama Tentang Hadis Ini
1 - Ibnu Abi
Hatim berkata:
“Aku
mendengar bapaku (Abu Hatim) berkata: Hadis ini dusta. Maisarah bin ‘Abd Rabbih
memalsukan hadis.”
2 - Al-Jauraqani
berkata:
“Hadis
ini batil.”
Beliau lalu
menyebutkan kritikan ahli hadis terhadap Sa’id bin ‘Anbasah, Baqiyyah, Muhammad
bin al-Hajjaj dan Jaban.
3 - Ibnu
al-Jauzi berkata:
“Ini
palsu. Dari Sa’id sehingga Anas semuanya dikritik. Yahya bin Ma’in berkata: Sa’id
adalah penipu.”
Al-Hafiz
al-Suyuti dalam al-Laali al-Masnu’ah (2/90) turut memperakui hukum Ibnu
al-Jauzi tersebut.
4 - Imam
al-Nawawi dalam al-Majmu’ (6/356) berkata:
“Hadis
batil dan tidak boleh berhujah dengannya.”
5 -
Syeikhul Islam Zakariyya al-Ansari dalam Fath al-‘Allam Bi Syarah al-I’lam
Bi Ahadith al-Ahkam (ms. 346) menghukumkan hadis ini sebagai batil.
6 - Syeikh
Ahmad al-Siddiq al-Ghumari dalam al-Mudawi (3/350) dan al-Mughir
(no. 166) menilai hadis ini sebagai palsu dan beliau mengkritik al-Hafiz
al-Suyuti yang memasukkan hadis ini dalam al-Jami’ al-Saghir, sebuah
kitab yang beliau syaratkan untuk tidak memasukkan ke dalamnya hadis palsu
sedangkan beliau sendiri bersetuju dengan Ibnu al-Jauzi akan kepalsuan hadis
ini.
7 - Syeikh
Abdullah al-Siddiq al-Ghumari turut menghukumkan hadis ini sebagai palsu.
Rujuk: Mausu’ah Syeikh Abdullah al-Siddiq al-Ghumari (17/208-209).
Ulama
Yang Hukum Sebagai Daif
Ibnu ‘Arraq
dalam Tanzih al-Syari’ah al-Marfu’ah (2/147) menukilkan daripada Imam
Taqiyuddin al-Subki dalam Syarah al-Minhaj yang hanya mendaifkan hadis
ini.
Pandangan Imam al-Subki ini jelas bertentangan dengan jumhur ahli hadis yang menghukumkan hadis ini sebagai palsu.
Imam Muhammad Murtadha al-Zabidi dalam Ithaf al-Sadah al-Muttaqin pula ingin membuktikan bahawa Sa’id bin ‘Anbasah tidak berseorangan meriwayatkan hadis ini daripada Baqiyyah, bahkan dia disokong (mutaba'ah) oleh seorang lagi perawi bernama Daud bin Rasyid. Beliau lalu membawakan sanad hadis ini yang diriwayatkan oleh al-Azdi:
Daud bin Rasyid daripada Baqiyyah daripada Muhammad bin al-Hajjaj daripada Jaban daripada Anas.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan