Jumaat, 3 Mei 2024

Status Hadis: Bergaul Dengan Kubara, Bertanya Dengan Ulama dan Bercampur Dengan Hukama

 


جَالِسُوا الْكُبَرَاءَ، وَخَالِطُوا الْحُكَمَاءَ، وَسَائِلُوا الْعُلَمَاءَ.

“Hendaklah kalian bergaul dengan Kubara, dan bertanya dengan Ulama dan bercampur dengan Hukama (orang yg mempunyai hikmah).”

Hadis ini telah disebutkan oleh Muhammad Faris di Facebooknya.

Takhrij Hadis

Hadis ini telah diriwayatkan secara marfu’ daripada ucapan Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dan secara mauquf daripada ucapan Abu Juhaifah.

Riwayat yang marfu’ telah diriwayatkan oleh al-Thabrani dalam al-Mu’jam al-Kabir, Ibnu ‘Adi dalam al-Kamil dan al-Baihaqi dalam al-Madkhal Ila ‘al-Sunan melalui jalur sanad:

Abdul Malik bin al-Hussein daripada Salamah bin Kuhail daripada Abu Juhaifah daripada Rasulullah salallahu ‘alaihi wasallam.

Sanad hadis ini sangat daif. Al-Haithami berkata dalam Majma’ al-Zawaid: “Dalam sanadnya ada Abdul Malik bin al-Hussein Abu Malik al-Nakha’i. Dia adalah perawi yang mungkar hadisnya (munkar al-hadith).”

Menurut Ibnu ‘Adi, Abdul Malik bin al-Hussein telah meriwayatkan hadis ini secara marfu’ sedangkan perawi  yang lain meriwayatkannya secara mauquf.

Riwayat yang marfu juga telah diriwayatkan melalui jalur yang lain.

Al-Kharaiti meriwayatkan dalam Makarim al-Akhlak melalui perawi Muhammad bin Malik dan al-Khattabi dalam al-‘Uzlah daripada Uthman bin ‘Atha al-Khurasani, kedua mereka (Muhammad bin Malik dan Uthman bin ‘Atha) meriwayatkan daripada Salamah bin Kuhail daripada Abu Juhaifah daripada Rasulullah salallahu ‘alaihi wasallam.

Sanad ini juga daif. Muhammad bin Malik tidak ditemui biografinya dan Uthman bin ‘Atha al-Khurasani adalah perawi yang daif.

Riwayat yang mauquf telah diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah dalam al-Musannaf, al-Thabrani dalam al-Mu’jam al-Kabir, Ibnu Hibban dalam Raudhah al-‘Uqala’ dan al-Baihaqi dalam al-Madkhal Ila ‘al-Sunan daripada jalur sanad:

Zakariyya bin Abi Zaidah daripada Ali bin al-Aqmar daripada ucapan Abu Juhaifah.

Sanadnya sahih.

Status Hadis

Kesimpulannya, hadis ini lebih tepat merupakan ucapan Abu Juhaifah dan tidak sahih daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam.

Al-Baihaqi berkata: “Hadis ini diriwayatkan daripada jalur yang lain daripada Abu Juhaifah secara marfu’ dan riwayat yang marfu’ daif.”

Al-Haithami berkata: “Riwayat yang mauquf sahih sanadnya.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan