اذا
مات المؤمن دارت روحه حول داره شهرا فتنظر الى ما خلفه من ماله كيف يقسم أو كيف
تؤدى ديونه فإذا تم له شهر ردت الى حفرته فتدور بعد ذلك حتى يتم عليه حول فينظر من
يدعوله ومن يحزن عليه فاذا تم الحول رفع روحه الى حيث يجتمع الارواح الى يوم
القيامة.
“Ketika seorang mukmin meninggal dunia, rohnya berputar
mengelilingi rumahnya selama 1 bulan, dia melihat harta yang ditinggalkannya,
bagaimana pembahagiannnya dan pembayaran hutang-hutangnya.
Setelah genap 1 bulan dia kembali pada kuburnya dan berputar-putar
selama 1 tahun, maka dilihatnya orang-orang yang mendoakannya dan orang-orang
yang bersedih atas kematiannya.
Setelah genap satu tahun rohnya diangkat dan dikumpulkan dengan roh-roh
yang lain sampai hari kiamat.”
Hadis ini saya temui disebutkan tanpa sanad dalam kitab Daqaiq
al-Akhbar Fi Zikr al-Jannah Wa al-Nar yang dinisbahkan kepada Abdul
Rahim bin Ahmad al-Qadhi (w. 427H).
Dalam kitab Durrah al-Nasihin karya
al-Khubawi juga disebutkan hadis ini dengan sedikit berbeza lafaznya:
إذا مات المؤمن حام روحه حول داره شهرا، فینظر إلی من
خلف من عياله كيف قسم ماله وكيف يؤدي ديونه، وإذا أتم شهرا رد إلى حفرته، فيحوم
حول قبره سنة وينظر من يأتيه وبدعو له ومن يحزن عليه، فإذا أتم سنة رفع روحه إلى
حيث يجتمع فيه الأرواح إلى يوم ينفخ في الصور.
“Apabila
seorang mukmin meninggal dunia maka ruhnya berputar-putar di sekeliling
rumahnya selama satu bulan, kemudian dia melihat kepada keluarganya yang
ditinggalkan, bagaimana mereka membahagi hartanya dan bagaimana mereka membayar
hutang-hutangnya.
Dan
apabila satu bulan telah selesai maka dia kembali ke kuburannya dan berkeliling
di sekitarnya selama setahun dan melihat kepada orang yang mengunjunginya,
berdoa untuknya dan orang yang bersedih ke atasnya.
Apabila
setahun sudah selesai maka ruhnya diangkat ke tempat berkumpulnya ruh-ruh
sehingga hari ditiupnya sangkakala (hari Kiamat).”
Menurut Dr
Ahmad Luthfi Fadhlullah dalam Nilai Hadis Dalam Durrat al-Nasihin (ms.
73), hadis ini dinukil oleh al-Khūbawī daripada kitab Bahjat al-Anwar. Beliau
mengesan ianya disebutkan juga dalam kitab Daqa'iq al-Akhbar dan al-Durr
al-Fakhirah riwayat daripada Abū Hurayrah secara mauquf sebagai
perkataan beliau tanpa menyebutkan sanad ataupun perawinya. Secara zahirnya
hadis ini adalah mauquf, tetapi ianya mempunyai dua kemungkinan, sama
ada ianya mempunyai hukum marfu’ (berasal dari Rasulullah) atau ianya
adalah israiliyyat. Menurut penulis hadis ini lebih mirip kepada isra'īliyyat.
Oleh itu tidak boleh disebarkan riwayat ini
melainkan untuk dinyatakan kepalsuannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan