Hadis
Pertama
لاَ حَسَد إلاَّ في اثْنَتَيْنِ: رَجُلٌ آتَاهُ
اللَّه مَالاً فَسلَّطهُ عَلى هلَكَتِهِ فِي الحَقِّ، ورَجُلٌ آتاهُ اللَّه
الحِكْمَةَ فهُوَ يَقْضِي بِهَا، وَيُعَلِّمُهَا.
“Tidak boleh berhasad dengki kecuali dalam dua keadaan: Seseorang yang diberikan harta oleh Allah lalu dia
menggunakan harta tersebut atas jalan yang benar dan terhadap seseorang yang
diberikan hikmah (ilmu) oleh Allah lalu dia mengamalkannya dan mengajarkannya.”
Riwayat al-Bukhari dan Muslim daripada hadis
Abdullah bin Mas’ud.
Huraian Hadis:
1 - Maksud hasad dengki dalam hadis ini ialah hasad dengki dari sudut positif atau dipanggil al-ghibtoh (الغبطة) dalam bahasa Arab. Ia bermaksud keinginan untuk mendapatkan nikmat dan kelebihan yang sama seperti orang lain tanpa disertai rasa ingin melihat nikmat itu ditarik daripada orang tersebut.
2 - Maksud ‘menggunakan harta tersebut atas jalan yang benar’ ialah membelanjakan harta tersebut atas tujuan yang baik dan mendekatkan diri kepada Allah seperti membayar zakat, bersedekah, memberi nafkah kepada orang di bawah tanggungannya dan lain-lain.
Pengajaran Hadis:
1 - Hadis ini mengandungi galakan supaya menuntut ilmu agar dapat mengamalkannya lalu dapat mengajarkannya pula kepada orang lain. Begitu juga terdapat di dalam hadis ini seruan supaya mencari harta agar dapat menginfakkannya pada jalan kebaikan.
2 - Galakan untuk berlumba-lumba dalam melakukan perkara kebaikan dan ia adalah suatu sifat yang terpuji dalam Islam.
Hadis
Kedua
فَوَاللهِ لَأَنْ يَهْدِيَ اللهُ بِكَ رَجُلًا
وَاحِدًا خَيْرٌ لَكَ مِنْ أَنْ يَكُونَ لَكَ حُمْرُ النَّعَمِ.
“Demi Allah, jika Allah memberi hidayah
kepada seseorang disebabkan kamu itu lebih baik bagi kamu daripada unta merah.”
Riwayat al-Bukhari dan Muslim daripada hadis
Sahl bin Sa’ad.
Huraian Hadis:
1 - Unta merah ialah harta yang sangat berharga di sisi orang Arab. Ia dijadikan perumpamaan bagi sesuatu yang berharga dan bernilai.
Pengajaran Hadis:
1 - Hadis ini menunjukkan kelebihan yang dimiliki oleh orang yang berdakwah dan menyeru orang lain kepada Allah.
2 - Galakan berdakwah ke jalan kebenaran dan
dia tidak dapat melakukan dakwah tersebut melainkan dengan ilmu.
Hadis
Ketiga
إنَّ اللَّه لاَ يقْبِض العِلْم انْتِزَاعاً
ينْتزِعُهُ مِنَ النَّاسِ، ولكِنْ يقْبِضُ العِلْمَ بِقَبْضِ العُلَماءِ حتَّى
إِذَا لمْ يُبْقِ عَالِماً، اتَّخَذَ النَّاسُ رُؤوساً جُهَّالاً فَسئِلُوا،
فأفْتَوْا بغَيْرِ علمٍ، فَضَلُّوا وأَضَلُّوا.
“Sesungguhnya
Allah tidak mengangkat ilmu (pada akhir zaman) secara sekaligus daripada
manusia, tetapi Allah mengangkatnya dengan mematikan para ulama. Sehinggalah
apabila tidak ada lagi ulama, manusia akan mengangkat orang jahil sebagai pemimpin.
Mereka akan berfatwa tanpa landasan ilmu. Maka mereka itu sesat dan menyesatkan
(orang lain).”
Riwayat
al-Bukhari dan Muslim daripada hadis Abdullah bin Amru bin al-As.
Pengajaran
Hadis:
1 - Berkurangannya
pengetahuan ilmu agama merupakan tanda dekatnya kiamat.
2 -
Kelebihan para ulama yang merupakan orang yang diamanahkan untuk menyampai ilmu
kepada manusia.
3 - Galakan
mendampingi para ulama untuk mendapatkan panduan hidup.
4 - Galakan
menuntut ilmu agar dapat meramaikan ulama supaya dapat menjadi petunjuk kepada
manusia dalam urusan kehidupan mereka.
5 - Hendaklah
memilih pemimpin yang berilmu dan menjauhi melantik pemimpin yang jahil.
6 - Berhati-hati
terhadap fatwa orang jahil yang disampaikan tanpa berpandukan ilmu yang benar.
Hadis Keempat
مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ
فَاعِلِهِ
“Sesiapa yang menunjuk ke arah kebaikan maka
baginya seperti pahala orang yang melakukan kebaikan tersebut.”
Riwayat Muslim daripada hadis Abu Mas’ud
al-Badri.
Pengajaran Hadis:
1 - Galakan melakukan kebaikan dan menjadi
penunjuk ke arahnya kerana penujuk kebaikan akan mendapat ganjaran yang sama
seperti pelaku kebaikan.
Hadis
Kelima
مَنْ دَعَا إِلَى هُدىً كانَ لهُ مِنَ الأجْر مِثلُ
أُجورِ منْ تَبِعهُ لاَ ينْقُصُ ذلكَ مِنْ أُجُورِهِم شَيْئاً.
“Sesiapa yang menyeru ke arah petunjuk maka baginya pahala
seperti pahala orang yang mengikut petunjuk tersebut dan pahala mereka tidak
berkurangan sedikit pun.”
Riwayat Muslim daripada hadis Abu Hurairah.
Huraian Hadis:
1 - Maksud ‘menyeru ke arah petunjuk’ ialah mengajak ke arah melakukan perkara benar dan baik.
Pengajaran
Hadis:
1 - Orang yang menjadi sebab kebaikan akan mendapat pahala seperti orang yang melakukan kebaikan.
2 - Gandaan pahala bagi orang yang mempelajari ilmu,
mengajarkannya kepada orang ramai dan menyeru supaya orang mempelajarinya.
Hadis Keenam
إِذَا ماتَ ابْنُ آدَم انْقَطَع عَملُهُ إلاَّ مِنْ
ثَلاثٍ: صَدقَةٍ جَاريَةٍ، أوْ عِلمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، أوْ وَلدٍ صالحٍ يدْعُو
لَهُ.
“Apabila mati anak Adam itu maka terputuslah amalannya melainkan
tiga perkara: Sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan anak soleh yang
mendoakannya.”
Riwayat Muslim daripada hadis Abu Hurairah.
Huraian Hadis:
1 - Maksud ‘terputuslah amalannya’ ialah terputuslah pahala amalannya kerana pahala amalan seseorang tersebut terhenti disebabkan kematiannya melainkan tiga perkara tersebut yang pahalanya akan terus mengalir walaupun setelah kematiannya.
2 - Maksud ‘sedekah jariah’ ialah sedekah yang berterusan manfaatnya seperti mewawakafkan al-Quran, membina masjid, menggali telaga untuk manfaat umum dan lain-lain.
3 - Maksud ‘ilmu yang dimanfaatkan’ adalah seperti mengajarkan ilmu kepada orang lain atau menulis kitab yang mengandungi ilmu yang bermanfaat.
Pengajaran
Hadis:
1 - Kelebihan menuntut ilmu dan mengajarkannya supaya pahalanya berterusan selepas kematiannya.
2 - Kelebihan sedekah jariah yang berkekalan
manfaatnya.
3 - Galakan untuk mendidik anak dengan didikan Islam
yang baik supaya ibu bapa akan mendapat kebaikan amal soleh anaknya seperti
permohonan ampun dan doa si anak kepadanya.
Hadis Ketujuh
فضْلُ الْعالِم عَلَى الْعابِدِ كَفَضْلي عَلَى
أَدْنَاكُمْ. إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَمَلَائِكَتَهُ وَأَهْلَ سَمَوَاتِهِ
وَأَرْضِهِ حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا حَتَّى الْحُوتَ فِي الْبَحْرِ
لَيُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النَّاسِ الخِيرَ.
“Kelebihan
orang alim berbanding ahli ibadah adalah seperti kelebihanku berbanding orang
yang paling rendah (kedudukannya) di kalangan kamu (umat Islam). Sesungguhnya
Allah, malaikat, makhluk yang berada di langit dan bumi hatta semut yang berada
di dalam sarangnya dan ikan di dalam laut berselawat ke atas orang yang
mengajarkan kebaikan kepada manusia.”
Riwayat
al-Termizi daripada hadis Abu Umamah. Kata beliau: “Hadis ini hasan gharib
sahih.”
Huraian Hadis:
1 - Maksud orang alim ialah orang yang mengetahui ilmu-ilmu yang bermanfaat, menggunakan waktunya untuk mempelajarinya dan mengajarkannya setelah mana dia selesai melaksanakan ibadah-ibadah yang fardu.
2 - Ahli ibadah pula ialah orang yang menggunakan waktunya untuk beribadah setelah dia selesai mempelajari hukum-hakam yang wajib dia ketahui.
3 - Maksud selawat di sini bergantung dari siapa ia berasal. Jika disebutkan Allah berselawat maksudnya Allah menurunkan rahmat. Dari malaikat bermaksud istighfar (pemohonan ampun). Dari manusia dan haiwan bermaksud doa.
Pengajaran
Hadis:
1 - Hadis ini mengandungi galakan melakukan kebaikan yang bukan sahaja memberi manfaat kepada pelakunya malah pihak yang lain juga.
2 - Menuntut
ilmu yang lebih dari kadar yang wajib (fardu air) itu lebih utama daripada ibadat sunat kerana ibadat itu hanya
bermanfaat kepada pelakunya sahaja manakala ilmu itu menyeluruh manfaatnya sama
ada penuntut ilmu itu mahupun yang lainnya.
3 - Seruan supaya
memuliakan ulama, penuntut ilmu dan mendoakan mereka.
Hadis Kelapan
نَضَّرَ اللَّه امْرءاً سمِع مِنا شَيْئاً،
فبَلَّغَهُ كَمَا سَمعَهُ فَرُبَّ مُبَلَّغٍ أوْعى مِنْ سَامِع.
“Semoga Allah mengelokkan rupa orang yang mendengar sesuatu
(hadis) daripadaku, kemudian dia menyampaikannya sebagaimana yang dia dengar.
Terkadang orang yang disampaikan hadis kepadanya itu lebih memahaminya daripada
orang yang mendengar hadis itu secara langsung.”
Riwayat al-Termizi daripada hadis Abdullah bin Mas’ud.
Kata al-Termizi: “Hadis ini hasan sahih.”
Pengajaran
Hadis:
1 - Kelebihan mempelajari ilmu dan menyampaikannya.
2 - Kepentingan sikap amanah dalam menyampaikan ilmu
dan berhati-hati dalam menghafaz dan memahaminya.
3 - Terkadang tabi’in lebih memahami hadis Rasulullah sallahu
‘alaihi wasallam daripada sebahagian sahabat yang mendengarnya secara langsung
daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam.
Hadis Kesembilan
أَفْضَلُ الصَّدَقَةِ أَنْ يَتَعَلَّمَ الْمَرْءُ
الْمُسْلِمُ عِلْمًا، ثُمَّ يُعَلِّمَهُ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ.
“Sebaik-baik sedekah itu ialah seorang muslim itu mempelajari
ilmu kemudian dia mengajarkannya kepada saudara muslimnya.”
Riwayat Ibnu Majah daripada hadis Abu Hurairah dengan
sanad yang daif.
Pengajaran
Hadis:
1 - Mengajarkan ilmu turut dianggap sebagai sedekah di
samping sedekah dalam bentuk harta.
2 - Mengajar ilmu merupakan sebaik-baik sedekah kerana
manfaatnya yang lebih luas dan berkekalan berbanding sedekah harta.
Rujukan:
1 - Al-Targhib
wa al-Tarhib karangan al-Hafiz al-Munziri.
2 - Dalil
al-Falihin Syarah Riyadh al-Salihin karangan Imam Ibnu ‘Allan al-Siddiqi.
3 - Faidh
al-Qadir Syarah al-Jami’ al-Saghir karangan Imam al-Munawi.
4 - Nuzhah
al-Muttaqin Syarah Riyadh al-Salihin karangan Dr Mustafa al-Khin, Dr
Mustafa al-Bugha, Muhyiddin Misto, Ali al-Syirbaji dan Muhammad Amin Luthfi.
5 - Riyadh al-Salihin karangan Imam al-Nawawi.
*Tulisan ini saya telah kemas kini semula pada 26/7/2021. Alhamdulillah. Semoga bermanfaat.
Baca juga:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan