Soalan:
Ada dalam hadis
atau suatu perkataan sahaja. Bunyinya macam ini:
"Suami yg
mewati istri ketika haid, jika berlaku persenyawan, anak itu akan jadi
pondan" sebab kifarah bagi ibu bapa.
Ada hadis ke? Ke
kata-kata dari orang tua?
Jawapan:
عنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيه وسَلَّم قَال: الْمُؤْنِثُونَ أَوْلادُ الْجِنِّ
قِيلَ لابْنِ عَبَّاسٍ يَا أَبَا الْفَضْلِ كَيْفَ ذَلِكَ قَالَ نَهَى اللَّهُ
وَرَسُولُهُ أَنْ يَأْتِيَ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ وَهِيَ حَائِضٌ فَإِذَا أَتَاهَا
سَبَقَهُ الشَّيْطَانُ إليها فحملت منه فأنث المؤنث.
Diriwayatkan daripada
Ibnu ‘Abbas, daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam, baginda
bersabda:
“Golongan
pondan adalah anak-anak jin.”
Ditanya kepada Ibnu
‘Abbas:
“Wahai Abu
al-Fadl (gelaran Ibnu ‘Abbas), bagaimana boleh jadi begitu?”
Ibnu ‘Abbas
menjawab:
“Allah dan
Rasul-Nya melarang seorang lelaki mendatangi isterinya yang sedang haid.
Apabila dia mendatangi isterinya yang sedang haid, syaitan akan mendahuluinya.
Apabila isterinya hamil hasil persetubuhan tersebut, anaknya menjadi pondan.”
Sumber Hadis
Hadis ini
diriwayatkan oleh Ibnu ‘Adi dalam kitab al-Kamil Fi Dhu’afa’ al-Rijal pada biografi perawi
Yahya bin Ayyub al-Ghafiqi.
Hadis ini didaifkan
oleh Imam Ibnu ‘Adi yang mengatakan bahawa hadis ini telah diriwayatkan secara silap (غير محفوظ) dan Imam Ibnu al-Qatthan al-Fasi dalam Ihkam al-Nazar yang mengatakan
bahawa ia adalah hadis mungkar.
Hukum Hadis
Kesimpulannya,
hadis ini hukumnya sangat daif. Oleh itu tidak boleh menggunakannya
walaupun dalam bab tarhib (amaran/peringatan daripada melakukan
perbuatan dosa/maksiat). Apatah lagi menuduh bapa kepada seorang pondan bahawa
dia menyetubuhi isterinya ketika haid.
Hukum Setubuh
Isteri Ketika Haid
Adapun hukum
menyetubuhi isteri ketika haid, Imam al-Nawawi dalam kitab al-Majmu' menyebutkan
bahawa sepakat (ijma') kaum Muslimin akan keharaman bersetubuh dengan
isteri yang haid berdasarkan ayat al-Quran dan hadis yang sahih.
Firman Allah
Ta'ala:
وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ
الْمَحِيضِ ۖ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ ۖ وَلَا
تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطْهُرْنَ ۖ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ
حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ.
"Dan mereka
bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (hukum) haid. Katakanlah: Darah
haid itu satu benda yang (menjijikkan dan) mendatangkan mudarat. Oleh sebab itu
hendaklah kamu menjauhkan diri dari perempuan (jangan bersetubuh dengan isteri
kamu) dalam masa datang darah haid itu, dan janganlah kamu hampiri mereka
(untuk bersetubuh) sebelum mereka suci. Kemudian apabila mereka sudah bersuci
maka datangilah mereka menurut jalan yang diperintahkan oleh Allah kepada
kamu...." (Surah al-Baqarah: ayat 222)
Sabda Nabi sallahu
'alaihi wasallam:
اصْنَعُوا كُلَّ شَيْءٍ
إلَّا النِّكَاحَ.
"Buatlah
apa pun (dengan isteri yang haid) kecuali jimak."
Hadis sahih riwayat Muslim.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan