Khamis, 29 Mac 2018

Hadis: Jangan Mengumpat


Soalan:

Boleh berikan pencerahan tentang status hadith ni dan betulkah makna hadith dlm BM ni berdasarkan matannya dlm bahasa Arab?

Peringatan Rasulullah SAW kepada Orang Beriman

Sabda Rasulullah: “Wahai org beriman dgn lidahnya, tetapi belum beriman dgn hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum Muslim, dan janganlah kamu mengintip keaiban (menjaga tepi kain) mereka. Sesungguhnya, sesiapa yg mengintip keaiban saudaranya, maka Allah akan mengintip keaiban, dan Dia akan mendedahknnya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri.”

(Hadis Riwayat Abu Daud)

Jawapan:

يَا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسَانِهِ، وَلَمْ يَدْخُلِ الْإِيمَانُ قَلْبَهُ، لَا تَغْتَابُوا الْمُسْلِمِينَ، وَلَا تَتَّبِعُوا عَوْرَاتِهِمْ، فَإِنَّهُ مَنِ اتَّبَعَ عَوْرَاتِهِمْ يَتَّبِعُ اللَّهُ عَوْرَتَهُ، وَمَنْ يَتَّبِعِ اللَّهُ عَوْرَتَهُ يَفْضَحْهُ فِي بَيْتِهِ

"Wahai orang yang beriman dengan lidahnya tetapi tidak masuk iman ke dalam hatinya, janganlah kamu semua mengumpat kaum Muslimin dan jangan kamu mengintip keaiban mereka. Sesungguhnya sesiapa yang mengintip keaiban mereka, Allah akan mendedahkan keaibannya. Sesiapa yang Allah mendedahkan keaibannya nescaya akan tersingkap keaibannya walaupun dia berada di dalam rumahnya."

Hadis ini sahih.

Hadis ini riwayat Ahmad, Abu Daud, Abu Ya'la dan lain-lain daripada hadis Abi Barzah al-Aslami.

Hadis ini ada syawahid (hadis sokongan) daripada hadis Ibnu 'Umar yang diriwayatkan oleh al-Termizi, hadis Thauban yang diriwayatkan oleh Ahmad, hadis al-Bara' bin 'Azib yang diriwayatkan oleh Abu Ya'la, hadis Ibnu 'Abbas yang diriwayatkan oleh al-Thabarani dalam al-Ausath dan al-Kabir, hadis Buraidah yang diriwayatkan oleh al-Thabarani dalam al-Ausath dan al-Kabir dan hadis mursal Jubair bin Nufair yang diriwayatkan oleh al-Hakim al-Termizi dalam Nawadir al-Usul.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan