Ahad, 28 Disember 2025

Manhaj Kitab Ummul Barahin oleh Imam al-Sanusi

Memahami Metodologi dan Kandungan Matan Akidah Umm al-Barahin

Matan Umm al-Barahin karangan Imam al-Sanusi (m. 895 H) merupakan salah satu teks asas yang meletakkan dasar-dasar ilmu akidah bagi para penuntut ilmu. Imam al-Sanusi sengaja menyusunnya dalam gaya yang ringkas namun tidak mencacatkan maksud, agar mudah dipelajari. Walaupun ringkas, kandungannya mencukupi bagi sesiapa yang ingin membina pegangan akidah yang kukuh.

Nama Kitab Ini

Adapun nama bagi akidah ini, maka tidak syak lagi bahawa Imam al-Sanusi menamakannya: al-'Aqidah al-Sughra (Akidah Kecil). Kadang-kadang diringkaskan dan disebut: al-Sughra, atau disebut dengan dinisbahkan kepada pengarangnya, lalu dikatakan: Sughra al-Sanusi, dan al-Sanusiyyah al-Sughra, atau Akidah al-Sanusi, atau al-'Aqidah al-Sanusiyyah

Apabila disebut: al-Sanusiyyah, maka dialah yang dimaksudkan. Sebagaimana ia dikenali di masa hampir dengan zaman pengarang sebagai Zat al-Barahin (Yang Mempunyai Hujah-hujah), dan selepas itu tersebarlah penamaannya sebagai Umm al-Barahin (Ibu Segala Hujah).

Asas Logik: Kepentingan Akal dalam Akidah Islam

Berbeza dengan akidah-akidah sesat, Akidah Islamiah meletakkan akal manusia sebagai salah satu rukun asasi dalam binaannya. Ia selari dengan seruan nas-nas Syarak yang menggesa para mukalaf untuk berfikir, bertadabbur, dan menerima kesaksian akal yang sejahtera.

Selaras dengan prinsip ini, tidak hairanlah kitab Umm al-Barahin dimulakan dengan perbahasan yang menjadi kunci kepada keseluruhan ilmu ini, iaitu tiga hukum akal:

1 - Wajib (Mesti ada).

2 - Mustahil (Tidak mungkin ada).

3 - Harus (Mungkin ada atau tiada).

Penjelasan mengenai tiga hukum ini menjadi landasan untuk memahami sifat-sifat Tuhan dan para Rasul yang akan dibahaskan seterusnya.

Struktur Kandungan: Ilahiyyat, Nubuwwat, dan Syahadah

Imam al-Sanusi membina akidahnya di atas manhaj Ahli Sunnah wal Jamaah, yang merangkumi pandangan majoriti Asya'irah dan Maturidiyyah. Strukturnya terbahagi kepada tiga bahagian utama:

1. Bahagian Ketuhanan (Ilahiyyat)

Setelah meletakkan asas hukum akal, kitab ini membentangkan sifat-sifat Allah SWT, maknanya, serta dalil-dalil ringkas daripada al-Quran dan as-Sunnah. Imam al-Sanusi tidak terhad kepada satu pandangan sahaja, sebaliknya beliau menyebutkan sifat-sifat yang disepakati oleh Ahli Sunnah, yang terbahagi kepada empat kategori:

(i) Sifat Nafsiyyah: Sifat yang menunjukkan kepada Zat Allah semata-mata, iaitu sifat Wujud.

(ii) Sifat Salbiyyah: Sifat yang menafikan apa yang tidak layak bagi Allah SWT. Contohnya, sifat Qidam (Sedia Ada) menafikan sifat baharu, dan sifat Wahdaniyyah (Esa) menafikan adanya sekutu.

(iii) Sifat Ma'ani: Sifat-sifat wujudiyyah (yang ada pada Zat) seperti Qudrah (Kuasa), Iradah (Berkehendak), dan lain-lain.

(iv) Sifat Ma'nawiyyah: Keadaan yang lazim daripada wujudnya Sifat Ma'ani. Contohnya, kerana wujudnya sifat Qudrah, maka keadaan-Nya ialah Qadir (Yang Maha Berkuasa).

Kitab ini juga menyentuh sifat-sifat kekurangan yang mustahil bagi Allah (lawan kepada sifat-sifat wajib), serta membincangkan perbezaan antara perbuatan Allah sebagai Pencipta dan perbuatan hamba sebagai pengusaha (kasb).

2. Bahagian Kenabian (Nubuwwat)

Seterusnya, perbahasan beralih kepada para Rasul. Di sini, dijelaskan sifat-sifat yang WajibMustahil, dan Harus bagi mereka, selaras dengan kerangka hukum akal yang telah dibentangkan di awal perbincangan.

3. Kemuncak Perbahasan: Rahsia Dua Kalimah Syahadah

Puncak perbahasan kitab ini ialah penjelasan mengenai dua kalimah syahadah“Aku bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah, dan aku bersaksi bahawa Muhammad itu pesuruh Allah.”

Di sinilah letaknya keistimewaan besar karya Imam al-Sanusi. Beliau menghuraikan bagaimana semua perkara akidah yang telah dibahaskan sebelumnya—daripada sifat-sifat Allah hingga ke sifat-sifat para Rasul—terangkum secara padat di dalam lafaz syahadah. Menurut Imam al-Sanusi sendiri, metodologi penghuraian ini merupakan sesuatu yang belum pernah didahului oleh ulama terdahulu mahupun terkemudian.

Dengan gabungan keringkasan, susunan yang logik, dan kedalaman makna, Umm al-Barahin kekal menjadi teks yang unggul dalam membimbing umat Islam memahami dan menghayati asas-asas iman mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan