Jumaat, 5 Disember 2025

Ilmu al-Jarh wa al-Ta’dil (15) – Hukum Pertembungan Jarh dan Ta'dil


(a) Pertembungan Jarh dan Ta'dil pada Seorang Perawi

Apabila bertembung Jarh (kritikan) dan Ta'dil (pujian) pada seorang perawi, dengan adanya kritikan dan pujian mengenainya, maka terdapat beberapa pendapat yang telah disebutkan oleh para ulama.

Pendapat yang sahih yang dinukilkan oleh al-Khatib al-Baghdadi daripada jumhur ulama, dan disahihkan oleh Ibn al-Salah dan selain mereka daripada kalangan ahli hadis, serta sekumpulan ahli usul fiqh: kritikan (jarh) didahulukan ke atas pujian (ta'dil), walaupun bilangan orang yang memuji (mu'addilun) lebih ramai, kerana orang yang memuji (mu'addil) memberitahu tentang keadaan (perawi) yang zahir, manakala orang yang mengkritik (jarih) memberitahu tentang perkara dalaman (batin) yang tersembunyi daripada pengetahuan orang yang memuji.

Akan tetapi, kaedah ini tidaklah mutlak dalam mendahulukan kritikan, kerana kita dapati mereka (para ulama) mendahulukan pujian ke atas kritikan dalam banyak keadaan. Kita boleh katakan: Sesungguhnya kaedah ini terikat dengan syarat-syarat berikut:

1 - Kritikan (jarh) itu dihuraikan (mufassar), serta memenuhi segala syarat yang telah ditetapkan oleh para ulama dalam bidang ini.

2 - Si pengkritik tidak bersikap taasub (fanatik) terhadap orang yang dikritik, atau terlalu keras dalam kritikannya.

Maka tidak diterima perkataan al-Nasa'i terhadap Ahmad bin Salih al-Masri kerana perselisihan yang wujud antara mereka.

3 - Si pemuji menjelaskan bahawa kritikan itu tertolak daripada perawi tersebut, dan membuktikannya dengan dalil yang sahih.

Contohnya: Thabit bin 'Ajlan al-Ansari, al-'Uqaili berkata: “Tiada sokongan bagi hadisnya (la yutaba' 'ala hadithihi).”

Abu al-Hasan bin al-Qattan mengulasnya dengan menyatakan bahawa perkara itu tidak memudaratkannya melainkan jika dia banyak meriwayatkan hadis-hadis munkar dan menyalahi perawi-perawi yang thiqah (terpercaya), dan al-Hafiz Ibn Hajar bersetuju dengannya, lalu berkata:  “Ia adalah sebagaimana yang dikatakannya.”

Ini menunjukkan bahawa perbezaan sudut pandang para pengkritik membawa kepada perbezaan mereka dalam kritikan (jarh) dan pujian (ta'dil). Oleh itu, al-Hafiz al-Dhahabi berkata: “Tidak pernah bersepakat dua orang ulama dalam bidang ini sama sekali untuk menganggap thiqah seorang perawi yang lemah, dan tidak pula untuk melemahkan seorang perawi yang thiqah.”

Maksudnya: kerana seorang perawi yang thiqah apabila dilemahkan, ia adalah berpunca daripada memandang suatu sebab yang tidak mencacatkan (tidak sampai menjadi sebab jarh), dan seorang perawi yang lemah apabila dianggap thiqah, maka pengiktirafannya sebagai thiqah itu adalah berpunca daripada hanya mengambil kira zahir luaran semata-mata.

Maka, ketahuilah akan syarat-syarat yang telah disebutkan bagi kaedah “mendahulukan kritikan" ini, kerana sesungguhnya telah tergelincir kaki ramai para pengkaji disebabkan kelalaian mereka terhadap syarat dan perincian ini, disebabkan sangkaan mereka bahawa kritikan secara mutlak - apa jua kritikan sekalipun - didahulukan ke atas pujian secara mutlak - apa jua pujian sekalipun, daripada mana-mana pemuji sekalipun, terhadap mana-mana perawi sekalipun - lalu mereka jatuh ke dalam kesilapan disebabkan hal itu.

(b) Pertembungan Jarh dan Ta'dil daripada seorang pengkritik yang sama terhadap perawi yang sama:

Kadang-kadang bertembung kritikan (jarh) dan pujian (ta'dil) daripada seorang pengkritik yang sama terhadap seorang perawi yang sama, dan sebab bagi pertembungan ini adalah perubahan hukum si pengkritik mengikut perubahan keadaan perawi, atau kerana perubahan ijtihad si pengkritik, atau kritikan itu disebut sekali secara perbandingan dengan perawi lain, dan pada kali yang lain disebut secara tersendiri tanpa perbandingan.

Abu al-Walid al-Baji berkata: “Ketahuilah bahawa kadang-kadang seorang pemuji (mu'addil) berkata: Si fulan itu thiqah (terpercaya), tetapi dia tidak bermaksud bahawa dia termasuk orang yang hadisnya dijadikan hujah, dan dia berkata: Si polan itu tidak mengapa (la ba'sa bih), tetapi dia bermaksud bahawa hadisnya boleh dijadikan hujah. Sesungguhnya ia bergantung kepada konteksnya, dan bentuk soalan yang diajukan kepadanya...

Telah disebutkan kepada Abu Abd al-Rahman al-Nasawi (bahawa) Ibn Wahb melebihkan al-Layth ke atas Malik, lalu beliau berkata: Apa sangat yang ada pada al-Layth! Kalaulah bukan kerana Allah memeliharanya, nescaya dia sudah menjadi seperti Ibn Lahi'ah (perawi yang hafalannya bercampur aduk).

Tiada perselisihan bahawa al-Layth adalah seorang yang thiqah (terpercaya) dan teliti (tathabbut), tetapi beliau (al-Nasawi) hanyalah mengingkari (pendapat yang) melebihkannya ke atas Malik, atau menyamakannya dengan Malik...

Maka berdasarkan hal ini, lafaz-lafaz jarh dan ta'dil itu difahami oleh orang yang mengerti akan perkataan-perkataan dan tujuan-tujuan mereka, dan hal itu tidak akan (difahami) melainkan oleh sesiapa yang tergolong dalam kalangan ahli bidang ini (ahl al-sina'ah), dan yang berilmu tentangnya.

Adapun sesiapa yang tidak mengetahui hal itu, dan tidak ada padanya pengetahuan tentang keadaan para ahli hadis melainkan apa yang diambilnya daripada lafaz-lafaz jarh dan ta'dil semata-mata, maka sesungguhnya dia tidak mampu untuk meletakkan lafaz-lafaz itu pada kedudukannya yang sebenar.”

Kadar pertembungan jarh dan ta'dil daripada seorang pengkritik yang sama terhadap seorang perawi yang sama adalah sangat sedikit.

Sumber:

Al-Muyassar Fi 'Ilm al-Jarh Wa al-Ta'dil oleh Sayyid Abdul Majid al-Ghauri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan