1 - Imam al-Tirmizi (m. 279 H) menamakan kitab ini sebagai ‘al-Jami’ al-Mukhtasar Min al-Sunan ‘An Rasulillah sallahu ‘alaihi wasallam Wa Ma’rifah al-Sahih Wa al-Ma’lul Wa Ma ‘Alaihi al-‘Amal’ tetapi ia lebih dikenali sebagai Sunan al-Tirmizi atau Jami’ al-Tirmizi, nisbah kepada pengarangnya.
2 - Kitab ini disusun
berdasarkan bab-bab fiqh. Disebabkan itu ia juga dikenali sebagai al-Sunan.
Selain itu beliau turut memuatkan hadis-hadis berkaitan manaqib, adab,
tafsir dan lain-lain. Jumlah keseluruhan hadis-hadis hukum dalam kitab ini
merangkumi separuh kitab ini.
3 - Beliau mengambil
berat untuk mengulas tentang fiqh hadis (kefahaman dan hukum yang boleh diambil
daripada hadis) dan mazhab-mazhab para ulama tentangnya serta ulasan kedudukan
para perawi hadis.
4 - Beliau tidak
mengeluarkan hadis di dalam kitab ini melainkan hadis yang telah diamalkan oleh
para fuqaha’ sebagaimana kata beliau: “Keseluruhan hadis yang terkandung
dalam kitab ini ialah hadis yang telah diamalkan dan dengannya juga sebahagian
ahli ilmu mengambil (hukum daripadanya) kecuali dua buah hadis....”
5 - Motivasi beliau
untuk mengarang kitab ini adalah untuk mengumpulkan hadis-hadis dan athar-athar
yang dijadikan dalil oleh fuqaha’, mengulas hadis-hadis tersebut, menyingkap ‘ilal
(kecacatan) yang terkandung di dalamnya serta menjelaskan kesahihan dan
kedaifan hadis tersebut.
6 - Beliau tidak
melazimi untuk mengeluarkan kesemua hadis-hadis yang telah diamalkan kerana
beliau mengarang kitab ini dalam bentuk ringkasan sebagaimana kata beliau di
akhir kitab ini: “Dan telah aku susunkan kitab ini secara ringkas di mana
aku berharap ada manfaat di dalamnya.”
7 - Beliau mengeluarkan
sebahagian hadis yang ma’lul untuk menjelaskan ‘illahnya serta
menyingkap sebab-sebab perlu ditolak hadis tersebut. Beliau juga mengeluarkan
hadis-hadis yang sangat daif kerana ia membantu memahami hadis sahih atau hadis
tersebut disokong oleh hadis sahih yang lain.
8 - Beliau tidak
mengeluarkan di dalam kitab ini hadis-hadis perawi yang sangat daif kecuali beliau
akan menjelaskan kedudukan hadis-hadis tersebut berdasarkan ijtihad beliau.
9 - Beliau melampirkan
di akhir kitab ini sebuah kitab al-‘Ilal yang kemudiannya disyarahkan
oleh Imam Ibnu Rajab al-Hanbali (m. 795 H) dengan sebuah syarahan yang lengkap.
Kedua-dua kitab ini mengandungi faedah yang berharga yang diperlukan oleh para
pengkaji hadis.
Rujukan:
- Al-Ta'rif
al-Wajiz Bi Manahij Asyhar al-Musannifin Fi al-Hadith, Sayyid Abdul Majid
al-Ghauri.
- Masadir
al-Hadith Wa Maraji’uhu, Sayyid Abdul Majid al-Ghauri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan