Makna Iblis:
1 – Dari segi bahasa:
Perkataan Iblis berasal daripada perkataan basala (بَلَس).
Jika dikatakan: (بَلَسَ
مِنْ رَحْمَةِ اللهِ) yang membawa maksud berputus asa daripada
rahmat Allah, iaitu: kecewa dan menyesal. Ini disebut dalam firman Allah
Ta'ala:
وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُبْلِسُ الْمُجْرِمُونَ
"Dan pada hari berlakunya
Kiamat, orang-orang yang berdosa akan berputus asa" [Ar-Rum: 12].
Iblis dinamakan demikian kerana dia telah berputus asa
daripada rahmat Allah.
Jika dikatakan: أَبْلَسَ
الرَّجُلُ bermaksud seseorang itu diam. Sebab
itulah dikatakan kepada orang yang diam setelah kehabisan hujahnya: "Dia
telah dibungkam (أَبْلَسَ)."
Perkataan الْمُبْلِس
merujuk kepada orang yang diam kerana ketakutan atau kesedihan.
Perkataan الإِبْلَاس
bermaksud kebingungan.
Iblis dinamakan dengan nama ini kerana setelah dia berputus
asa daripada rahmat Allah maka dia diam terbungkam.
2 – Dari segi istilah:
Iblis adalah makhluk yang diciptakan daripada api yang sangat panas (naar as-samum) yang pada mulanya, dia menyembah Allah bersama para malaikat.
Namun, Iblis menjadi sombong dan tertipu oleh dirinya sendiri. Allah mengetahui apa yang ada di dalam hatinya, lalu Allah menciptakan Adam daripada tanah, meniupkan roh ke dalamnya, dan memerintahkan para malaikat, termasuk Iblis yang berada bersama mereka, untuk sujud kepada Adam.
Para malaikat sujud, kecuali Iblis yang enggan dan sombong,
dengan alasan dia lebih baik daripada Adam. Dia berkata: "Aku lebih
baik daripadanya, Engkau ciptakan aku daripada api sedangkan dia Engkau
ciptakan daripada tanah." (Surah Al-A'raf: 12).
Iblis kemudian memohon kepada Allah untuk menangguhkan
ajalnya sehingga Hari Kiamat, supaya dia boleh menyesatkan Adam dan
keturunannya. Akibat dari keengganannya, dia dilaknat dan diusir dari syurga
dan menjadi musuh keturunan Adam hingga Hari Kebangkitan.
3 – Adakah Iblis Daripada Golongan Malaikat?
Para ulama mempunyai dua pandangan mengenai sama ada Iblis
adalah daripada golongan malaikat atau tidak.
Pandangan pertama: Iblis adalah daripada kalangan
malaikat kerana Allah memerintahkan mereka (malaikat) untuk sujud kepada Adam.
Jika Iblis bukan daripada mereka, maka perintah sujud itu tidak akan tertuju
kepadanya.
Jika perintah sujud itu tidak ditujukan kepadanya, Iblis
tidak akan dianggap derhaka dan tidak berhak menerima kehinaan dan hukuman.
Tambahan pula, asal bagi mustathna (yang dikecualikan
iaitu Iblis) adalah termasuk di bawah nama mustathna minhu (daripada
mana ia dikecualikan iaitu malaikat) sehinggalah ada dalil yang menunjukkan
bahawa ia terkeluar daripadanya. Pendapat ini dipilih oleh Ibnu Abbas, Ibnu
Mas'ud dan majoriti ahli tafsir.
Pandangan kedua: Iblis bukan daripada golongan
malaikat.
Ini berdasarkan firman Allah Ta'ala: "Kecuali Iblis,
dia adalah daripada golongan jin, maka dia menderhaka terhadap perintah
Tuhannya." (Surah Al-Kahf: 50).
Iblis adalah asal usul bagi keturunan jin seperti mana Adam
adalah asal usul bagi keturunan manusia.
Ini juga kerana Iblis diciptakan daripada api, manakala
malaikat diciptakan daripada cahaya.
Malaikat disucikan daripada melakukan maksiat, seperti dalam
firman Allah: "Mereka tidak menderhakai Allah terhadap apa yang
diperintahkan kepada mereka" (Surah At-Tahrim: 6), sedangkan Iblis
telah derhaka terhadap perintah Tuhannya.
Malaikat tidak mempunyai keturunan, sedangkan Iblis
mempunyai keturunan, seperti firman Allah: "Adakah kamu menjadikan dia
dan keturunannya sebagai pemimpin selain daripada Aku?" (Surah
Al-Kahf: 50).
Pandangan ini dipilih oleh Hasan Al-Basri, Qatadah dan yang
lainnya.
Ibnu Qayyim cuba menyelaraskan kedua-dua pandangan ini
dengan berkata:
“Yang paling tepat adalah membuat perincian dalam isu
ini, di mana kedua-dua pandangan ini sebenarnya adalah satu pandangan yang
sama.
Iblis berada bersama malaikat dari segi rupanya, tetapi
dia bukan daripada segi asal kejadian dan zatnya. Iblis diciptakan daripada
api, sedangkan malaikat diciptakan daripada cahaya.
Maka, mereka yang menafikan bahawa Iblis daripada
golongan malaikat dan mereka yang menyatakan bahawa dia daripada golongan
malaikat, tidak berbicara mengenai perkara yang sama.
4 – Iblis adalah Bapa Jin?:
Menurut pendapat sebahagian ulama Iblis adalah bapa bagi
keturunan jin sebagaimana Adam adalah bapa bagi keturunan manusia.
Hasan al-Basri berkata: "Iblis sama sekali bukan
daripada golongan malaikat walau sekelip mata pun dan sesungguhnya dia adalah
asal usul jin sebagaimana Adam adalah asal usul manusia." (Tafsir
al-Tabari)
Ibnu Syihab al-Zuhri berkata: “Iblis adalah bapa kepada
jin, sebagaimana Adam adalah bapa kepada manusia. Adam adalah daripada kalangan
manusia dan dia adalah bapa mereka. Dan Iblis adalah daripada kalangan jin dan
dia adalah bapa mereka.” (Tafsir Ibnu Abi Hatim)
Abdul Rahman bin Zaid bin Aslam berkata: “Iblis adalah bapa jin, sebagaimana Adam adalah bapa manusia.” (Tafsir al-Tabari)
Sebahagian ulama lagi berpandangan bahawa Iblis bukanlah asal usul jin dan bukan bapa pertama mereka. Sebaliknya, Iblis hanyalah salah satu daripada mereka dan dia adalah jin pertama yang derhaka kerana mengingkari perintah Allah untuk sujud kepada Adam, sama seperti Qabil yang merupakan manusia pertama yang derhaka.
Oleh itu, sesiapa daripada kalangan jin yang kufur, maka dia dinamakan syaitan dan jin dan sesiapa yang tidak kufur daripada mereka dinamakan jin sahaja.
Ad-Dahhak berkata: "Dan jin adalah anak kepada Al-Jaan dan mereka bukan syaitan."
Ibnu Abbas berkata dalam tafsirannya terhadap firman Allah Taala: Dan Dia menciptakan al-Jaan dari nyala api:
"Dia menciptakan al-Jaan, bapa kepada jin dan syaitan."
Ini menunjukkan bahawa Iblis bukanlah bapa kepada jin, sebaliknya bapa mereka adalah al-Jaan.
Inilah yang difahami daripada kata-kata al-Tabari apabila beliau berkata mengenai firman Allah Taala: Sesungguhnya dia (Iblis) dan pengikut-pengikutnya melihat kamu dari suatu tempat yang kamu tidak dapat melihat mereka:
"Kaumnya" merujuk kepada jenis dan kelompoknya, yang mana dia (Iblis) adalah salah satu daripada mereka."
Berdasarkan hal ini, maka Nabi Adam adalah bapa kepada manusia dan al-Jaan adalah bapa kepada jin. Manakala Iblis dan keturunannya adalah daripada golongan syaitan dalam kalangan jin. Ini kerana ayat-ayat al-Quran menjelaskan bahawa penciptaan jin dan Iblis berasal daripada api, yang menunjukkan kesamaan asal-usul mereka.
Al-Quran juga secara jelas menyatakan bahawa Iblis adalah daripada golongan jin, tetapi dia derhaka kepada perintah Tuhannya.
Fakhruddin al-Razi berkata: "Pendapat yang paling sahih adalah bahawa syaitan merupakan salah satu golongan daripada jin. Maka, setiap jin yang beriman tidak disebut sebagai syaitan, tetapi setiap jin yang kafir dikenali dengan nama ini (syaitan). Dalil yang membuktikan hal ini adalah bahawa perkataan 'jin' berasal daripada kata dasar yang bermaksud tersembunyi, maka sesiapa sahaja yang tersembunyi (tidak dapat dilihat) termasuk daripada golongan jin."
Syeikh Abdullah Sirajuddin pula menyebut bahawa Iblis dan syaitan adalah sebahagian daripada golongan jin dan bahawa Iblis bukanlah bapa kepada jin. Beliau berkata:
"Para ulama besar yang arif telah menjelaskan bahawa Iblis bukanlah bapa kepada jin seperti yang disangka oleh sebahagian orang, tetapi dia hanyalah salah satu daripada golongan jin. Allah Taala berfirman: 'Kecuali Iblis, dia adalah daripada golongan jin.' Adapun bapa kepada jin, yang kedudukannya seperti Nabi Adam kepada manusia, dia bukanlah Iblis."
Pendapat yang tepat dalam isu ini adalah bahawa tidak terdapat dalil yang sahih dan kuat, sama ada daripada al-Quran mahupun sunnah Nabi, yang boleh dijadikan sandaran untuk menguatkan salah satu daripada dua pendapat tersebut.
5 - Kaitan antara Iblis dan Syaitan:
Apabila perkataan syaitan disebut, ia merujuk kepada Iblis
dan keturunannya yang diciptakan daripada api.
Makna Syaitan:
1 – Dari segi bahasa:
Dalam bahasa Arab, perkataan syaitan (الشيطان)
digunakan untuk merujuk kepada setiap yang melampaui batas (عاتٍ)
dan derhaka (متمرد).
Makhluk ini dinamakan syaitan kerana sifatnya yang melampaui
batas dan derhaka terhadap Tuhannya.
2 - Dari segi istilah:
Perkataan ‘syaitan’ kadangkala dimaksudkan khusus untuk
Iblis, seperti dalam kisah Adam dan Iblis.
Contohnya firman Allah Taala:
فَأَزَلَّهُمَا
الشَّيْطَانُ عَنْهَا
"Maka syaitan menggelincirkan
mereka berdua dari syurga itu.”
Kadangkala pula, perkataan ‘syaitan’ dimaksudkan untuk
setiap yang jahat, yang merosakkan, dan yang menyeru kepada kesesatan dan
kerosakan, sama ada dari kalangan jin mahupun manusia, seperti dalam firman
Allah Taala:
وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا
شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ
الْقَوْلِ غُرُورًا
“Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi itu
musuh dari syaitan-syaitan manusia dan jin, sebahagian mereka membisikkan
kepada sebahagian yang lain kata-kata indah untuk menipu.”
Makna Jin
1 – Dari segi bahasa:
Al-Jinn (الْجِنّ)
berasal daripada perkataan al-ijtinaan (الِاجْتِنَان)
yang bermaksud berselindung dan bersembunyi.
Mereka dinamakan demikian kerana mereka tersembunyi (ijtinaan)
daripada pandangan manusia, maka mereka tidak dapat dilihat.
Al-Jinn adalah lawan kepada al-ins (الْإِنْس)
(manusia). Manusia dinamakan demikian kerana mereka zahir dan dapat dilihat
oleh mata. Dikatakan: Aanastu asy-syai' (آنَسْتُ
الشَّيْءَ): Aku melihat sesuatu.
2 - Dari segi istilah:
Al-Baydawi, yang mendefinisikan jin sebagai: "Jisim-jisim
yang berakal, yang tersembunyi (ghaib), yang sifat asalnya terdiri daripada
unsur api atau udara."
Al-Kafawi pula mendefinisikan jin sebagai: "Hidupan yang terdiri daripada unsur udara yang boleh
menjelma dalam pelbagai bentuk."
Berdasarkan kedua-dua definisi ini dan definisi yang lain,
boleh dikatakan bahawa istilah jin merujuk kepada:
“Sejenis roh yang berakal, mempunyai kehendak, yang
diberi tanggungjawab (taklif) sepertimana manusia, tidak bersifat kebendaan/material,
tersembunyi daripada pancaindera, tidak dapat dilihat dalam keadaan bentuk asal
mereka, dan tidak juga dalam bentuk mereka yang sebenar, dan mereka mempunyai
keupayaan untuk menjelma dalam pelbagai bentuk, mereka makan, minum, berkahwin,
dan mempunyai zuriat, serta akan dihisab atas amalan mereka di akhirat kelak.”
3 – Kaitan Antara Jin dan Syaitan:
Syaitan ialah jin yang jahat. Oleh sebab itu, jika seseorang
manusia itu jahat maka dia juga dipanggil syaitan, tetapi tidak dipanggil jin.
Ini kerana perkataan syaitan membawa maksud kejahatan, manakala perkataan jin
hanya menunjukkan bahawa ia adalah makluk yang tersembunyi.
Oleh itu, secara umum, kita mengatakan: “Semoga Allah
melaknat syaitan”, tetapi tidak dikatakan “Semoga Allah melaknat jin”.
Jin adalah nama untuk jenis makhluk, manakala syaitan adalah sifat.
Kesimpulan:
1 – Jin adalah makluk yang hampir sama kehidupannya seperti
manusia, melainkan mereka dicipta daripada api, tidak dapat dilihat bentuk asal
mereka dan mereka mampu berupa dalam pelbagai bentuk.
2 – Jin ada yang beriman dan ada yang kafir.
3 – Jin yang kafir dan jahat dinamakan syaitan.
4 – Perkataan syaitan kadang kala diguna untuk merujuk
kepada Iblis.
5 – Perkataan syaitan juga digunakan untuk manusia yang
kafir dan jahat.
6 – Menurut sebahagian ulama, Iblis adalah bapa bagi keturunan jin sebagaimana Adam adalah bapa bagi keturunan manusia. Sebahagian ulama lain menganggap al-Jaan adalah bapa kepada jin dan Iblis termasuk dalam keturunan jin. Namun tidak ada dalil yang jelas tentang perkara ini.
Rujukan:
'Alam al-Jin Wa al-Shayathin – Syeikh Dr 'Umar
Sulaiman al-Asyqar.
'Alam al-Jin Fi Dhau' al-Quran Wa al-Sunnah - Dr Abdul Karim Naufan 'Abidan.
Mausu'ah al-Tafsir al-Maudhu'ie Lil Quran al-Karim
Sofwah Al-Tafasir – Syeikh Muhammad Ali al-Sabuni
Tafsir al-Tabari
Tafsir al-Wasith – Syeikhul Azhar Muhammad Sayyid
al-Tantawi
Tafsir Ibnu Abi Hatim
Tiada ulasan:
Catat Ulasan