Ahad, 15 Disember 2024

Hadis Kelebihan Solat Jenazah dan Mengiringinya

 


Hadis Pertama

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللهِ ﷺ قَالَ: حَقُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ سِتٌّ. قِيلَ: مَا هُنَّ يَا رَسُولَ اللهِ؟ قَالَ: إِذَا لَقِيتَهُ فَسَلِّمْ عَلَيْهِ، وَإِذَا دَعَاكَ فَأَجِبْهُ، وَإِذَا اسْتَنْصَحَكَ فَانْصَحْ لَهُ، وَإِذَا عَطَسَ فَحَمِدَ اللهَ فَسَمِّتْهُ، وَإِذَا مَرِضَ فَعُدْهُ، وَإِذَا مَاتَ فَاتَّبِعْهُ.

Daripada Abu Hurairah, bahawa Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: 

"Tanggungjawab seorang Muslim ke atas Muslim yang lain ada enam."

Baginda ditanya: "Apakah ia wahai Rasulullah?"

Baginda bersabda: "Apabila engkau bertemu dengannya, maka ucapkanlah salam kepadanya. Apabila dia menjemputmu, maka penuhilah jemputannya. Apabila dia meminta nasihat kepadamu, maka nasihatilah dia. Apabila dia bersin lalu memuji Allah, maka doakanlah dia. Apabila dia sakit, maka ziarahilah dia. Apabila dia meninggal dunia, maka iringilah jenazahnya."

Riwayat Muslim (hadis no. 2162).

Pengajaran Hadis:

1 - Perintah untuk menyebarkan dan memperbanyakkan salam kepada setiap Muslim, sebagaimana sabda baginda dalam hadis yang lain: "Dan ucapkanlah salam kepada orang yang kamu kenal dan yang tidak kamu kenal."

Adapun menjawab salam adalah wajib berdasarkan ijmak (kesepakatan ulama). Jika salam itu ditujukan kepada seorang individu, maka menjawabnya adalah fardhu ain ke atasnya. Jika salam itu ditujukan kepada sekumpulan orang, maka menjawabnya adalah fardhu kifayah ke atas mereka, di mana apabila salah seorang daripada mereka menjawabnya, gugurlah kewajipan tersebut daripada yang lain.

2 - Perintah untuk menghadiri kenduri kahwin dan hukumnya fardhu ain ke atas setiap orang yang dijemput sekiranya kenduri itu memenuhi syarat-syaratnya, tetapi boleh gugur dengan wujud keuzuran seperti sakit atau ada kemaksiatan dalam majlis tersebut. Adapun untuk selain kenduri kahwin, maka hukumnya sunat muakkad untuk menghadirinya.

3 – Galakan untuk saling menasihati sesama Muslim. Nasihat bermaksud menginginkan kebaikan untuk orang yang dinasihati, iaitu dengan mengharapkan kebaikan untuknya sama ada ketika dia hadir atau tidak hadir. Janganlah bermanis mulut (bermuka-muka) ketika dia hadir tetapi mengumpat dia ketika dia tiada, kerana ini adalah sifat orang-orang munafik.

4 - Perintah untuk mendoakan orang yang bersin dengan mengucapkan 'yarhamkallah’ (semoga Allah merahmati kamu). Imam al-Nawawi berkata: “Ia adalah sunat kifayah, di mana apabila sebahagian daripada orang yang ada telah melakukannya, gugurlah perintah tersebut daripada yang lain. Syaratnya ialah orang yang hendak mendoakan mesti mendengar orang yang bersin mengucapkan ‘alhamdulillah’.

5 - Perintah menziarahi orang sakit. Imam al-Nawawi berkata: “Adapun menziarahi orang sakit adalah sunat berdasarkan ijmak (kesepakatan ulama), sama ada orang yang dikenali atau tidak dikenali, saudara-mara atau orang luar. Para ulama berselisih pendapat tentang mana yang lebih utama dan lebih afdal antara kedua-duanya.”

6 – Arahan untuk mengiringi jenazah, iaitu mengikuti jenazah dari tempat kematian atau tempat solat jenazah ke tempat pengebumian. Imam al-Nawawi berkata: “Adapun mengiringi jenazah adalah sunat berdasarkan ijmak (kesepakatan ulama) juga, sama ada jenazah orang yang dikenali, saudara-mara, atau selain mereka.”

7 – Hadis ini menunjukkan keagungan Islam dalam memperkukuh ikatan persaudaraan dan kasih sayang antara umat Islam.

Hadis Kedua

عَن أبي سعيد، أَنه سمع رَسُول الله ﷺ يَقُول:

خَمْسٌ مَنْ عَمِلَهُنَّ فِي يَوْمٍ كتَبَهُ اللهُ مِنْ أهْلِ الْجَنَّةِ: مَنْ عَادَ مَرِيضًا، وَشَهِدَ جَنَازَةً، وَصَامَ يَوْمًا، وَرَاحَ إلَى الْجُمُعَةِ، وَأعْتَقَ رَقَبَةً.

Daripada Abu Said, bahawa beliau mendengar Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

“Lima perkara yang sesiapa melakukannya dalam sehari, Allah akan mencatatkannya sebagai ahli syurga: sesiapa yang menziarahi orang sakit, mengiringi jenazah, berpuasa, pergi pada hari Jumaat (untuk solat Jumaat) dan membebaskan seorang hamba.”

Riwayat Ibnu Hibban dalam Sahihnya (hadis no. 2771).

Pengajaran Hadis:

1 - Hadis ini mengandungi lima amalan yang sangat besar ganjarannya di sisi Allah, kerana sesiapa yang mampu melaksanakan kelima-lima perkara ini dalam sehari akan dicatat sebagai ahli syurga:

i) Menziarahi orang sakit – Menunjukkan kepedulian dan kasih sayang terhadap saudara Muslim.

ii) Mengiringi jenazah – Mengingatkan tentang kematian dan menjaga hubungan sesama Muslim.

iii) Berpuasa sehari – Meningkatkan ketakwaan dan mengawal nafsu.

iv) Pergi solat Jumaat – Memenuhi kewajiban agama dan menyatukan umat.

v) Membebaskan seorang hamba – Membantu membebaskan manusia dari penindasan dan sebagai simbol keadilan serta kasih sayang.

Hadis Kedua

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ ﷺ: مَنْ شَهِدَ الْجِنَازَةَ حَتَّى يُصَلَّى عَلَيْهَا فَلَهُ قِيرَاطٌ، وَمَنْ شَهِدَهَا حَتَّى تُدْفَنَ فَلَهُ قِيرَاطَانِ، قِيلَ: وَمَا الْقِيرَاطَانِ يَا رَسُولَ اللهِ؟ قَالَ: مِثْلُ الْجَبَلَيْنِ الْعَظِيمَيْنِ.

Daripada Abu Hurairah, beliau berkata: Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

"Sesiapa yang mengunjungi jenazah sehingga disembahyangkan ke atasnya, maka baginya satu qirat dan sesiapa yang menghadirinya sehingga dikebumikan maka baginya dua qirat."

Sahabat bertanya: "Apakah dua qirat itu, wahai Rasulullah?"

Baginda menjawab: "Seperti dua gunung yang besar."

Riwayat al-Bukhari (hadis no. 1325) dan Muslim (hadis no. 945).

Dalam riwayat yang lain:

مَنِ اتَّبَعَ جِنَازَةَ مُسْلِمٍ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا، وَكَانَ مَعَهُ حَتَّى يُصَلَّى عَلَيْهَا وَيَفْرُغَ مِنْ دَفْنِهَا، فَإِنَّهُ يَرْجِعُ مِنَ الْأَجْرِ بِقِيرَاطَيْنِ؛ كُلُّ قِيرَاطٍ مِثْلُ أُحُدٍ، وَمَنْ صَلَّى عَلَيْهَا ثُمَّ رَجَعَ قَبْلَ أَنْ تُدْفَنَ، فَإِنَّهُ يَرْجِعُ بِقِيرَاطٍ.

"Sesiapa yang mengiringi jenazah seorang Muslim dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala dan dia bersama jenazah itu sehingga disembahyangkan dan selesai pengebumiannya, maka sesungguhnya dia akan pulang dengan membawa pahala dua qirat. Setiap qirat seperti (besarnya) Gunung Uhud. Sesiapa yang menyembahyangkan jenazah kemudian pulang sebelum pengebumian, maka sesungguhnya dia akan pulang dengan membawa satu qirat."

Riwayat al-Bukhari (hadis no. 47).

Kosa Kata Hadis:

1 - Qirat adalah setengah danaq, dan danaq adalah satu perenam dirham. Ini adalah unit timbangan dan mata wang yang digunakan pada zaman itu. Tujuan baginda menggunakan istilah tersebut untuk memudahkan pemahaman, kerana manusia pada masa itu mengenali qirat dan melakukan sesuatu pekerjaan berdasarkan ganjarannya. Ia disebut mengikut sesuatu yang mereka kenal, dan diberikan perumpamaan berdasarkan apa yang mereka fahami. Namun sebenarnya, qirat itu, seperti yang dijelaskan dalam hadis, adalah sesuatu yang sangat besar.

Pengajaran Hadis:

1 - Kelebihan menghadiri pengurusan jenazah seorang Muslim.

2 - Galakan untuk menghadiri pengurusan jenazah, melaksanakan urusan berkaitan dengannya, dan mendorong untuk berkumpul bagi tujuan tersebut.

3 - Peringatan tentang besarnya kurniaan Allah Taala dan kemuliaan-Nya kepada seorang Muslim dengan memperbanyakkan pahala bagi sesiapa yang menguruskan urusannya setelah kematiannya.

4 - Penentuan amalan berdasarkan kadar timbangan, sama ada sebagai perumpamaan untuk memudahkan pemahaman, atau secara hakikatnya.

5 – Dorongan agar kita mengikuti jenazah dari saat ia keluar dari rumah hingga dikebumikan. Tindakan ini memberikan ganjaran yang lebih besar dan lebih menghiburkan hati keluarga si mati.

Hadis Ketiga

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ. قَالَ: قال رسول الله ﷺ:

مَنْ أَصْبَحَ مِنْكُمُ الْيَوْمَ صَائِمًا؟ قَالَ أَبُو بَكْرٍ: أَنَا. قَالَ: فَمَنْ تَبِعَ مِنْكُمُ الْيَوْمَ جَنَازَةً. قَالَ أَبُو بَكْرٍ: أَنَا. قَالَ فَمَنْ أَطْعَمَ مِنْكُمُ الْيَوْمَ مِسْكِينًا؟ قَالَ أَبُو بَكْرٍ: أَنَا. قَالَ: فَمَنْ عَادَ مِنْكُمُ الْيَوْمَ مَرِيضًا.قَالَ أَبُو بَكْرٍ: أَنَا. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ: مَا اجْتَمَعْنَ فِي امْرِئٍ، إِلَّا دَخَلَ الْجَنَّةَ.

Daripada Abu Hurairah, beliau berkata: Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

"Siapakah di antara kamu yang berpuasa hari ini?"

Abu Bakar menjawab: "Saya."

Baginda bertanya: "Siapakah di antara kamu yang mengiringi jenazah hari ini?"

Abu Bakar menjawab: "Saya."

Baginda bertanya: "Siapakah di antara kamu yang memberi makan orang miskin hari ini?"

 Abu Bakar menjawab: "Saya."

Baginda bertanya: "Siapakah di antara kamu yang menziarahi orang sakit hari ini?"

Abu Bakar menjawab: "Saya."

Maka Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Tidaklah berkumpul amalan-amalan ini pada seseorang melainkan dia akan masuk syurga."

Riwayat Muslim (hadis no. 2162).

Pengajaran Hadis:

1 - Menjelaskan kelebihan bersegera dalam melakukan amalan-amalan kebaikan.

2 - Kelebihan Abu Bakar yang dianugerahkan Allah dengan taufik untuk melakukan amalan-amalan terpuji, lalu mendapat kelebihan syurga.

3 - Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam sentiasa mengikuti dan bertanya kepada para sahabat tentang amalan kebaikan yang mereka lakukan, untuk menunjukkan kepada orang ramai siapa terkehadapan dalam melakukan amalan, agar mereka boleh mengikuti teladan mereka.

4 - Sesiapa yang banyak melakukan sesuatu amalan, maka dia akan dikenali dengannya.

5 - Amalan-amalan kebajikan jarang berkumpul semuanya pada satu orang pada tahap yang sama.

6 - Mengharapkan kebaikan di dunia dan akhirat adalah sesuatu yang dituntut.

7 - Menunjukkan kebesaran kurniaan Allah Ta'ala kepada hamba-hamba-Nya, di mana Dia memudahkan untuk sebahagian mereka pelbagai pintu kebaikan sehingga mereka mencapai darjat yang tinggi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan