Dalam tulisan saya pada 4 tahun lepas saya ada menulis tentang banyaknya karya yang dihasilkan oleh al-Hafiz al-Suyuti (m. 911H) sehingga ada ulama dan pengkaji yang menghitung jumlahnya yang mencapai 1000 buah karangan. Boleh baca di sini.
Tidak diragukan lagi bahawa banyaknya tulisan beliau
disebabkan Allah Ta'ala telah memberkati waktu dan usianya, yang menjadi sebab
utama di sebalik banyaknya karya yang beliau tinggalkannya. Sebagaimana yang
dikatakan oleh Imam Ibnu 'Athaillah dalam Hikam-nya: "Sesiapa
yang diberkati umurnya, nescaya dalam masa yang singkat dia akan mencapai
kurniaan-kurniaan Allah Taala yang tidak terungkap oleh kata-kata dan tidak
dapat dijelaskan dengan isyarat."
Namun begitu, tidak salah jika kita cuba mencari beberapa
sebab luaran/material lain yang boleh dijadikan dorongan bagi kita untuk
menjaga waktu dan mengisinya dengan perkara yang bermanfaat lagi berguna.
Antara sebab-sebab tersebut ialah:
1 - Memulakan penulisan pada usia yang muda:
Beliau menulis karya pertamanya semasa gurunya, ‘Alamuddin al-Bulqini
(m. 868H) masih hidup dan ketika itu beliau baru berusia 17 tahun.
Karya tersebut ialah Syarah al-Isti'azah wa al-Basmalah yang dikarang
pada tahun 865 Hijrah. Pada tahun yang sama, beliau juga mengarang kitab Syarah
al-Hai'alah wa al-Haiqalah dan sebuah kitab berjudul al-Syam'ah al-Mudhiyyah
fi Ilm al-Arabiyyah. Dalam fasa awal kehidupannya, beliau juga mengarang
beberapa karya yang kemudiannya beliau hapuskan dan tarik balik semula,
seperti: Syarah al-Jumal oleh al-Zajjaji, Syarah al-Kafiyah al-Kubra
oleh Ibnu Malik, Syarah 'ala Matan al-Ajurrumiyyah, Syarah Nazam al-Ajurrumiyyah dan lain-lain.
2 - Banyaknya sumber rujukan yang dimilikinya:
Ayahnya telah meninggalkan sebuah perpustakaan yang kaya
dengan pelbagai karya ilmiah untuknya. Sejak kecil, beliau juga sering
mengunjungi Madrasah al-Mahmudiyyah, yang memiliki sebuah perpustakaan besar
yang mengandungi koleksi buku paling berharga di Kaherah.
3 - Kepantasannya dalam menulis:
Muridnya, al-Daudi, menyebut bahawa beliau adalah salah satu
keajaiban yang hebat dalam kepantasan menulis. Beliau berkata: "Aku
telah menyaksikan sendiri Syeikh menulis dalam satu hari sebanyak tiga buku
kecil (kurras), baik dalam bentuk karangan mahupun suntingan."
Al-Hafiz Abdullah al-Ansari berkata: "Seorang ahli
hadis perlu memiliki sifat: cepat berjalan, cepat menulis, dan cepat
membaca."
4 – Pengunduran diri daripada memberi fatwa dan mengajar:
Beliau berhenti memberi fatwa dan mengajar ketika berusia 40
tahun, yang mana ia telah membantunya untuk memberi tumpuan sepenuhnya untuk
menyusun karya-karyanya. Muridnya, Abdul Qadir al-Syazili berkata: "Apabila
Syeikh Jalaluddin mencapai usia 40 tahun, beliau mula mengasingkan diri untuk
beribadah dan mendekatkan diri kepada Allah Taala serta berpaling daripada
dunia dan penghuninya. Beliau mula menyusun karya-karyanya, serta meninggalkan
tugas memberi fatwa dan mengajar"
5 - Kaedah yang digunaakan oleh al-Suyuti dalam penulisan:
Kaedah yang digunakan oleh al-Suyuti dalam penulisan juga
memberi kesan kepada banyaknya karya-karya beliau. Beliau memulakan
penulisannya dengan meringkaskan kitab-kitab ulama terdahulu, yang mana ia
membantunya mengumpul khazanah ilmu yang sangat besar. Ini memberinya kemampuan
pada kemudian harinya untuk mengarang secara menyeluruh dan bebas.
Dari sudut yang lain pula, al-Suyuti mengkaji secara
mendalam bagi topik-topik yang ingin dikarangnya, sehingga beliau menulis satu
karya khusus untuk satu topik. Sekiranya beliau memperoleh bahan ilmiah baru
mengenai topik yang sama, beliau akan menyusulkan karyanya yang pertama dengan
karya baru dan begitulah seterusnya.
Sudut ketiga yang disedari oleh sejumlah pengkaji ialah al-Suyuti
akan mengarang sebuah kitab yang menyeluruh, kemudian beliau akan membahagikan
perbahasannya kepada beberapa karya dan risalah kecil. Kadang-kadang beliau
melakukan sebaliknya, iaitu mengumpulkan beberapa risalah dan karya dalam satu
kitab.
Terdapat sebahagian pengkaji yang beranggapan bahawa
al-Suyuti hanyalah seorang yang sekadar meringkaskan karya-karya yang
diringkaskannya. Berdasarkan anggapan ini, mereka menyimpulkan bahawa al-Suyuti
memiliki pandangan dan pemikiran yang bercanggah disebabkan perbezaan pendapat
antara pengarang-pengarang kitab yang diringkaskannya dengan pendapatnya
sendiri. Mereka juga beranggapan bahawa al-Suyuti tidak teliti dalam meneliti
pendapat-pendapat tersebut dan tidak memilihkan pendapat yang lebih kuat.
Pandangan terhadap karya ringkasan al-Suyuti ini tidak
berasaskan bukti yang kukuh, malah menunjukkan kurangnya pengalaman dalam
meneliti karya-karya dan ringkasan-ringkasan al-Suyuti serta membandingkannya
dengan karya asal. Hakikatnya, apabila al-Suyuti meringkaskan, beliau tidak
melakukannya secara literal seperti maksud biasa perkataan ‘ringkasan’.
Sebaliknya, beliau memilih dan menapis isi kandungan dengan cara memberikan
pembaca inti pati yang menjadi tujuan asal penulisan karya tersebut. Beliau
mengekalkan inti karya asal dan meninggalkan perkara-perkara yang tidak
bermanfaat, kemudian menambah banyak faedah yang tidak terdapat dalam karya
asal. Dengan itu, keperibadian dan cara pemikiran al-Suyuti tetap jelas
kelihatan dalam karya-karya tersebut.
Adapun anggapan sebahagian pengkaji bahawa terdapat
percanggahan dalam pandangan al-Suyuti yang berpunca daripada dakwaan mereka
sebelum ini, sebenarnya ia hanyalah perubahan dalam ijtihad atau perubahan
pandangan, sebagaimana yang biasa berlaku kepada ramai penulis dan pengkaji
lain.
6 - Sebahagian besar karya al-Suyuti adalah risalah kecil
atau fatwa:
Lebih daripada dua pertiga karya al-Suyuti terdiri daripada
risalah-risalah kecil atau fatwa-fatwa mengenai peristiwa-peristiwa tertentu,
yang mana sebahagiannya kadangkala tidak lebih daripada sehelai kertas.
Beliau juga meletakkan tajuk yang berasingan untuk sebuah
qasidah yang tidak melebihi 20 buah bait, jika ia mempunyai tema atau topik
yang lengkap, seperti Tuhfah al-Muhtadin fi Asma' al-Mujaddidin dan Qatf
al-Thimar fi Muwafaqat Umar. Mungkin inilah yang menyebabkan sebahagian
ulama memperkecilkan semua karya al-Suyuti berbanding karya-karya Ibnu Hajar.
Menurut Abdul Hayy al-Kattani, ada sebahagian orang yang
memperkecilkan semua karya al-Suyuti berbanding karya-karya Ibnu Hajar dan
berkata: “Tidak ada seorang pun daripada kaum Muslimin yang mengarang
sebanyak karangan beliau - yakni Ibnu Hajar - hatta al-Zahabi dan al-Suyuti.
Dikatakan bahawa salah satu karangan beliau (Ibnu Hajar) menyamai semua karya al-Suyuti."
Al-Kattani menjawab kenyataan ini dengan berkata:
"Kenyataan tersebut tidak terlepas daripada unsur
keterlaluan (mubalaghah), kerana karya terbesar Ibnu Hajar dari segi saiz
adalah Fath al-Bari, dan saiznya tidak pun menyamai seperempat daripada
karya-karya al-Suyuti yang bersaiz sederhana."
Kenyataan ini adalah benar kerana jumlah karya al-Suyuti
jauh lebih banyak daripada jumlah karya Ibnu Hajar. Selain itu, saiz
karya-karya al-Suyuti juga jauh lebih besar daripada saiz karya-karya Ibnu
Hajar, seperti yang kita dapat saksikan.
7 – Perdebatan ilmu dengan pesaingnya:
Perselisihan ilmiah yang dialami oleh al-Suyuti telah
memberi kesan positif dalam memperkayakan karya-karyanya. Ini kerana beliau
tidak cenderung kepada perdebatan lisan dalam menyelesaikan perselisihan dengan
pihak yang tidak sependapat dengannya. Sebaliknya, beliau berpendapat bahawa
mengarang karya yang mendalam tentang isu-isu yang diperdebatkan adalah lebih
bermanfaat dan berkesan. Beliau berkata: “Penulisan memberikan manfaat yang
berterusan sepanjang zaman, sedangkan perdebatan hanyalah bersifat sementara
dan sering kali membawa kepada perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah.”
Rujukan:
1 - الإمام الحافظ جلال الدين السيوطي معلمة
العلوم الإسلامية - إياد خالد الطباع.
2 - الامام الحافظ جلال الدين السيوطي وجهوده
في الحديث وعلومه - بديع السيد اللحام.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan