Jumaat, 6 Disember 2024

Hukum Menanam Pokok Di Atas Kubur

 

Dalil Amalan Ini 

Diriwayatkan oleh Bukhari (hadis no. 216, 1361) dan Muslim (hadis no. 299) daripada Ibnu Abbas bahawa Nabi sallahu ‘alaihi wasallam pernah melalui dua buah kubur yang penghuninya sedang diazab. Baginda bersabda:

"Sesungguhnya mereka berdua sedang diazab dan mereka diazab bukanlah kerana perkara yang terlalu besar/berat untuk ditinggalkan (atau mereka menganggap perkara itu bukan perkara besar). Salah seorang dari mereka tidak bersuci selepas kencing manakala yang seorang lagi suka mengadu domba."

Kemudian Baginda mengambil sebatang pelepah kurma lalu membelahnya menjadi dua, dan menancapkan satu di atas setiap kubur.

Para sahabat bertanya: "Wahai Rasulullah, mengapa engkau berbuat demikian?"

Baginda menjawab: "Mudah-mudahan ia dapat meringankan azab mereka selagi ia belum kering." 

Sebab Mereka Diringankan Azab

Terdapat perbezaan pendapat mengenai sebab diringankan azab. Imam al-Nawawi dalam Syarah Sahih Muslim berkata:

"Adapun perbuatan baginda meletakkan dua pelepah kurma segar (masih hijau) di atas kubur, maka para ulama berpandangan bahawa perbuatan itu adalah kerana baginda memohon syafaat untuk kedua-duanya (penghuni kubur tersebut), lalu syafaat Baginda diterima dengan diberikan keringanan (azab) kepada mereka berdua sehingga pelepah itu menjadi kering.

Muslim rahimahullah telah menyebutkan di akhir kitabnya dalam hadis panjang riwayat Jabir tentang dua penghuni kubur tersebut: Maka syafaatku diterima, sehingga diringankan azab daripada mereka selama kedua pelepah itu masih segar.

Ada juga pendapat yang mengatakan kemungkinan baginda mendoakan untuk mereka selama tempoh itu.

Pendapat lain menyatakan bahawa kedua pelepah itu bertasbih selama ia masih segar, sedangkan pelepah yang kering tidak lagi bertasbih. Pendapat ini adalah pandangan ramai, bahkan kebanyakan mufassir berkenaan firman Allah Ta'ala: Dan tidak ada sesuatu pun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya. (Surah al-Isra: 44). Mereka berkata, maksudnya ialah: Dan tidak ada sesuatu yang hidup melainkan ia bertasbih. Kemudian mereka menjelaskan bahawa setiap sesuatu mempunyai cara hidupnya yang tersendiri."

Kemudian Imam al-Nawawi berkata lagi:

"Para ulama mensunatkan bacaan al-Quran di sisi kubur berdasarkan hadis ini, kerana jika tasbih pelepah kurma segar diharap dapat memberikan keringanan, maka bacaan al-Quran adalah lebih utama.”

Kemungkinan-kemungkinan yang disebutkan oleh Imam al-Nawawi adalah berasas, tetapi dakwaan terbatasnya perkara ini khusus kepada Rasulullah memerlukan penelitian. Bahkan, Ibnu Hibban dalam Sahihnya (hadis no. 824) telah meriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa beliau berkata:

"Maka Baginda meminta dua pelepah kurma, lalu meletakkan satu di setiap kubur."

Kami bertanya: "Adakah itu memberi manfaat kepada mereka wahai Rasulullah?"

Baginda menjawab: "Ya, ia dapat meringankan azab mereka selama kedua pelepah itu masih segar."

Maka, kata-kata para sahabat: ‘Itu’, merujuk kepada ‘perbuatan’. Oleh itu, jelas bahawa keringanan azab itu adalah disebabkan oleh perbuatan tasbih yang dilakukan oleh pelepah kurma tersebut. Sekiranya keringanan itu semata-mata kerana syafaat Nabi atau keberkatan baginda sahaja, sudah tentu baginda hanya akan berdoa untuk penghuni-penghuni kubur tersebut. Ini kerana telah sahih melalui banyak jalur riwayat bahawa Nabi memang mendoakan penghuni-penghuni kubur, terutamanya apabila baginda masuk ke kawasan perkuburan.

Namun, dalam hadis ini doa tidak disebutkan. Maka, jelaslah bahawa terdapat keistimewaan pada pelepah kurma tersebut yang diketahui oleh Nabi.

Ibnu al-Mulaqqin telah menyebut dalam kitab Syarah ‘Umdah al-Ahkam bukti yang menyokong bahawa peringanan azab itu adalah melalui tasbih dua pelepah kurma. Beliau berkata: “Ini disokong oleh riwayat Ibnu ‘Umar yang diriwayatkan oleh al-Tabarani: Mereka tidak akan diazab selagi kedua-duanya (pelepah tersebut) masih segar.”

Ibnu Hibban turut menjelaskan maksud ini dalam kitab Sahih-nya: “Ini adalah khabar yang menunjukkan bahawa benda-benda yang tumbuh tetapi tidak memiliki roh akan bertasbih selagi ia masih segar.”

Sahabat Mengamalkan Perbuatan Ini

Perkara ini juga disokong oleh perbuatan dua sahabat besar, iaitu Buraidah al-Aslami dan Abu Barzah al-Aslami. Al-Bukhari menyebut dalam kitab Sahih-nya: “Buraidah al-Aslami telah berwasiat agar dua pelepah kurma diletakkan di dalam kuburnya.”

Kisah ini diriwayatkan secara bersambung sanadnya oleh Ibnu Sa‘ad dalam al-Tabaqat al-Kubra, di mana beliau berkata: Telah memberitakan kepada kami ‘Affan bin Muslim, katanya: Telah menceritakan kepada kami Hammad bin Salamah, katanya: Telah memberitakan kepada kami ‘Asim al-Ahwal, katanya: Muwarriq berkata:

“Buraidah al-Aslami telah berwasiat agar diletakkan dua pelepah kurma di dalam kuburnya. Kemudian, beliau meninggal dunia di kawasan berhampiran Khurasan, tetapi mereka tidak menjumpai pelepah kurma melainkan di sekitar pelana seekor keldai.’”

Adapun kisah Abu Barzah al-Aslami, ia telah diriwayatkan oleh al-Khatib al-Baghdadi dalam Tarikh Baghdad: Daripada Ibrahim bin Makhlad, katanya: Telah memberitakan kepada kami Abu Sa‘id al-Nasawi: Aku mendengar Ahmad bin Muhammad bin ‘Umar bin Bustam berkata: Aku mendengar Ahmad bin Siyar berkata: Telah memberitakan kepada kami al-Shah bin ‘Ammar, katanya: Telah menceritakan kepadaku Abu Salih Sulaiman bin Salih al-Laithi, katanya: Telah memberitakan kepada kami al-Nadr bin al-Munzir bin Tha‘labah al-‘Abdi, daripada Hammad bin Salamah, daripada Qatadah bahawa Abu Barzah al-Aslami berkata:

“Rasulullah pernah melewati sebuah kubur dan penghuninya sedang diazab. Baginda mengambil sebatang pelepah kurma lalu menanamnya di kubur tersebut dan bersabda: Semoga ia dapat meringankan azabnya selagi pelepah ini masih segar.”

Abu Barzah juga berwasiat: “Apabila aku meninggal dunia, letakkan dua pelepah kurma di kuburku.”

Qatadah berkata: “Beliau meninggal dunia di sebuah kawasan padang pasir antara Kerman dan Qumis.”

Orang-orang yang ada di situ berkata: “Beliau berwasiat kepada kami agar meletakkan dua pelepah kurma kuburnya, tetapi kawasan ini tidak mempunyai apa-apa untuk diperoleh.”

Ketika mereka dalam keadaan demikian, tiba-tiba muncul satu rombongan dari arah Sijistan, dan mereka membawa pelepah kurma bersama mereka. Maka, mereka mengambil dua pelepah itu dan meletakkannya bersama beliau di dalam kuburnya.

Namun, pada sanad kisah ini terdapat perawi yang tidak ditemui biografinya. Selain itu, Qatadah bin Di‘amah juga tidak mendengar secara langsung daripada Abu Barzah al-Aslami. Tidak dapat dinafikan bahawa bersikap longgar dalam meriwayatkan hadis-hadis mauquf adalah satu kaedah yang meluas dan digalakkan untuk digunakan.

Disunatkan Meletak Pelepah Kurma Segar di Dalam Kubur Menurut Mazhab Empat

Ramai ulama dari mazhab empat telah menyatakan tentang sunatnya meletakkan pelepah kurma segar di dalam kubur atau menanamnya, berdasarkan perbuatan Nabi.

1 - Mazhab Hanafi:

Ulama mazhab Hanafi secara jelas menyatakan bahawa disunatkan meletakkan pelepah segar atau yang seumpamanya seperti ranting pokok myrtle di atas kubur. Rasulullah menyebut bahawa pelepah tersebut dapat meringankan azab selagi ia tidak kering, iaitu azab akan diringankan kerana keberkatan tasbih pelepah tersebut. Ini kerana tasbih benda yang masih segar lebih sempurna berbanding yang kering, kerana tumbuhan segar mempunyai unsur kehidupan. Rujuk Hashiyyah Ibnu ‘Abidin.

Ibnu Muflih al-Hanbali dalam kitab al-Furu‘ turut menukilkan daripada ulama mazhab Hanafi tentang makruhnya mencabut rumput segar di atas kubur. Mereka berkata: "Ini kerana rumput tersebut bertasbih dan mungkin si mati merasa tenang dengan tasbihnya."

2 – Mazhab Maliki:

2. Imam al-Qurtubi berkata dalam al-Tazkirah:

"Sebahagian ulama kami berdalilkan tentang membaca al-Quran di atas kubur dengan hadis pelepah kurma segar, di mana Nabi membelahnya kepada dua bahagian, kemudian menanam satu pelepah di atas satu kubur dan satu lagi di atas kubur yang lain, lalu bersabda: Semoga ia dapat meringankan azab keduanya selagi kedua-duanya masih segar. Hadis ini diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim.

Dalam Musnad Abu Daud al-Tayalisi, disebut bahawa baginda meletakkan separuh pelepah pada satu kubur dan separuh lagi pada kubur yang lain, lalu baginda bersabda: Ia akan meringankan azab keduanya selagi pelepah tersebut masih segar.

Mereka berkata: Daripada hadis ini, dapat diambil pengajaran tentang (sunatnya) menanam pokok serta membaca al-Quran di atas kubur.”

3. Mazhab al-Syafi‘i:

Disunatkan menurut ulama mazhab al-Syafi‘i untuk meletakkan pelepah hijau di atas kubur, begitu juga dahan pokok raihan (basil) atau tumbuhan segar yang seumpamanya. Ini kerana dengan meletakkannya, azab akan diringankan ke atas si mati selagi tumbuhan tersebut masih segar, sebagaimana yang disebutkan dalam hadis sebelum ini. Rujuk Mughni al-Muhtaj.

4. Mazhab Hanbali:

Ibnu Muflih al-Hanbali berkata dalam kitab al-Furu‘:

"Sebagaimana si mati merasa terganggu dengan perkara yang mungkar, maka dia juga akan mendapat manfaat daripada perkara yang baik. Ini dinyatakan secara jelas oleh sekumpulan ulama. Secara zahirnya, ini termasuklah meletakkan pelepah kurma segar di kubur, berdasarkan hadis dan Buraidah juga pernah berwasiat agar perkara ini dilakukan. Hal ini disebut oleh al-Bukhari."

Perkara yang sama turut disebut dalam kitab Kasysyaf al-Qina‘ dan Ghayah al-Muntaha.

Menjawab Orang yang Mengingkari Amalan Ini

Sebahagian orang yang mengingkari meletakkan pokok di kubur berkata:

"Pendapat yang mengatakan bahawa ia adalah khusus untuk Nabi adalah yang benar, kerana Rasulullah tidak meletakkan pelepah kurma kecuali di atas kubur yang baginda ketahui penghuninya sedang diazab dan baginda tidak melakukannya untuk kubur-kubur yang lain. Sekiranya ia adalah sunnah, baginda pasti melakukannya untuk semua kubur.

Tambahan pula, para Khulafa' al-Rasyidin dan sahabat-sahabat besar tidak melakukannya. Sekiranya ia disyariatkan, mereka pasti akan segera melakukannya.

Adapun apa yang dilakukan oleh Buraidah, ia adalah ijtihad daripadanya dan ijtihad boleh salah dan boleh betul. Pendapat yang benar adalah bersama mereka yang meninggalkan perkara itu seperti yang telah dinyatakan sebelumnya."

Dakwaan tersebut dapat dijawab seperti berikut:

1 - Dakwaan bahawa ia khusus untuk Nabi perlu dikaji semula kerana ia bertentangan dengan perbuatan dua orang sahabat yang mulia, Buraidah al-Aslami dan Abu Barzah al-Aslami. Oleh itu, pendapat yang mengatakan ia khusus bertentangan dengan usul (prinsip) Ahmad bin Hanbal, yang antaranya adalah mengambil kira pendapat dan fatwa para sahabat, terutamanya apabila tiada pertentangan (dengan dalil lain). Dakwaan kekhususan juga bertentangan dengan pendapat para imam fiqh yang sebahagiannya telah disebutkan sebelum ini.

2 - Pengetahuan dan kesedaran Nabi Muhammad tentang keadaan para penghuni kubur adalah salah satu keistimewaan baginda. Bagi orang lain, perkara ini berlegar antara sangkaan tentang keadaan si mati dan harapan untuk meringankan azab dengan meletakkan atau menanam pelepah tamar. Jika ia memberi manfaat, maka itu baik, dan jika tidak, maka tiada mudarat.

3 - Katanya: "Jika ia adalah sunnah, pasti semua orang akan melakukannya."

Ini adalah syarat yang pelik dalam menentukan sesuatu itu sunnah. Tiada seorang pun yang mensyaratkan bahawa amalan yang disunatkan haruslah terkenal pengamalannya. Akibat daripada syarat ini adalah buruk yang mana orang yang berakal akan sedar keburukannya.

4 - Katanya: "Dan kerana para Khulafa’ al-Rasyidin dan sahabat besar tidak melakukannya. Jika ia disyariatkan, pasti mereka akan segera melakukannya."

Ini adalah satu kenyataan untuk menafikan dan ia adalah hujah umum yang sering digunakan. Jelas bahawa tindakan Nabi meninggalkan sesuatu amalan bukanlah petanda bahawa ia tidak disyariatkan, tetapi hanya menunjukkan boleh untuk meninggalkannya. Ini telah dijelaskan oleh Sayyid Abdullah bin al-Siddiq al-Ghumari dalam risalahnya, Husn al-Tafahhum wa al-Dark li Mas'alat al-Tark.

5 - Katanya: “Adapun apa yang dilakukan oleh Buraidah itu adalah hasil ijtihad daripadanya dan ijtihad itu kadang-kadang boleh salah dan boleh benar.”

Tidak ada perkara yang menuntut untuk meninggalkan tindakan Buraidah dan Abu Barzah. Apa yang diriwayatkan daripada mereka berdua adalah selaras dengan dalil syarak dan tidak bertentangan dengannya. Dakwaannya bahawa apa yang dilakukan oleh Buraidah adalah hasil ijtihad semata-mata adalah suatu penyempitan tanpa dalil. Para sahabat mempunyai pemahaman yang mereka miliki secara khusus yang tidak kita miliki. Maka, adalah mungkin bahawa tindakan tersebut diambil daripada Nabi Muhammad sendiri, atau daripada sahabat lain yang merupakan dalam kalangan sahabat besar atau ia mungkin adalah hasil ijtihad beliau sendiri sebagaimana yang dijelaskan oleh Ibnu al-Qayyim dalam I’lam al-Muwaqqi’in.

Sekiranya benar ia adalah hasil ijtihad beliau, maka ijtihad beliau lebih utama dan lebih layak untuk diikuti, terutamanya apabila terdapat sahabat lain yang bersetuju dengannya dan para fuqaha juga telah menyokongnya. Tiada seorang pun yang menolak atau membantahnya, bahkan mereka mengikuti perbuatannya.

Buraidah al-Aslami adalah antara sahabat yang awal memeluk Islam. Beliau telah memeluk Islam ketika Nabi melintasi beliau sewaktu dalam perjalanan hijrah. Beliau telah menyertai 16 peperangan bersama Nabi. Beliau hidup lama selepas kewafatan Nabi dan meninggal dunia pada tahun 63 Hijriah. Beliau adalah seorang sahabat mulia yang lama bersahabat dengan Nabi. Oleh itu, pemahaman Buraidah terhadap hadis ini lebih utama untuk diambil dan diikuti. 

Rujukan:

Kasyf al-Sutur 'Amma Usykila Min Ahkam al-Qubur karangan Syeikh Dr Mamud Sa'id Mamduh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan