Jumaat, 20 Disember 2024

Status Hadis: Syaitan Memakai Pakaian Tidak Dilipat

 

Hadis Pertama

اطْوُوا ثِيَابَكُمْ تَرْجِعُ إِلَيْهَا أَرْوَاحُهَا، فَإِنَّ الشَّيْطَانَ إِذَا وَجَدَ الثَّوْبَ مَطْوِيًّا لَمْ يَلْبَسْهُ، وَإِذَا وَجَدَهُ مَنْشُورًا لَبِسَهُ.

"Lipatlah pakaian kamu, kerana roh (keelokan) pakaian itu akan kembali kepadanya. Sesungguhnya, syaitan apabila mendapati pakaian yang dilipat, dia tidak memakainya. Tetapi jika dia mendapati pakaian yang terbentang, dia akan memakainya."

Sumber Hadis:

Hadis ini diriwayatkan oleh al-Tabarani dalam Mu’jam al-Ausat (hadis no. 5702) melalui sanad:

Umar bin Musa daripada Abu al-Zubair daripada Jabir daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam.

Hukum Hadis:

1 - Al-Hafiz al-Haithami dalam Majma’ al-Zawaid berkata: “Diriwayatkan oleh al-Tabarani dalam al-Ausat dan dalam sanadnya terdapat Umar bin Musa bin Wajih dan dia adalah pemalsu hadis.”

2 – Al-Hafiz al-Sakhawi dalam al-Maqasid al-Hasanah menghukumkannya bersama beberapa lagi hadis yang berkaitan sebagai wahiyah (sangat lemah).

3 – Syeikh Ahmad al-Siddiq al-Ghumari dalam al-Mudawi berkata:

“Umar bin Musa adalah seorang pendusta dan pemalsu hadis, maka hadis ini adalah hadis maudu’ (palsu)."

Beliau berkata lagi dalam al-Mughir:

“Dalam sanadnya terdapat pemalsu hadis. Nabi sallahu ‘alaihi wasallam tidak melipat pakaiannya, sebaliknya baginda meletakkannya di atas penyidai. Saya telah membaca dalam kitab al-Mujalasah karya al-Dinawari daripada al-Thauri yang berkata: Sampai kepadaku bahawa pakaian apabila dilipat, keelokannya akan kembali kepadanya. Al-Thauri sendiri mengamalkan perkara ini. Maka inilah asal-usul ucapan tersebut yang kemudian diambil oleh pemalsu hadis dan disandarkan kepada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam.” 

Hadis yang menyatakan baginda meletakkan pakaiannya di penyidai diriwayatkan oleh Ibnu Wahb dalam al-Jami' daripada Jabir bin Abdullah: 

أَنَّهُ رَأَى رَسُولَ اللَّهِ ﷺ يُصَلِّي فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ مُخَالِفًا بَيْنَ طَرَفَيْهِ عَلَى عَاتِقِهِ، وَثَوْبُهُ عَلَى الْمِشْجَبِ.

"Sesungguhnya beliau melihat Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersolat dengan memakai sehelai pakaian, dengan kedua-dua hujungnya disilangkan di atas bahunya dan pakaiannya yang lain diletakkan di atas penyidai." 

Hadis Kedua

الشَّيَاطِينُ يَسْتَمْتِعُونَ بِثِيَابِكُمْ، فَإِذَا نَزَعَ أَحَدُكُمْ ثَوْبَهُ فَلْيَطْوِهِ حَتَّى تَرْجِعَ إِلَيْهَا أَنْفَاسُهَا، فَإِنْ الشَّيَاطِينَ لا تلبس ثوبا مطويا.

"Syaitan-syaitan berseronok mengambil manfaat dengan pakaian kamu. Maka apabila salah seorang daripada kamu menanggalkan pakaiannya, hendaklah dia melipatnya sehingga nafas-nafasnya (keelokannya) kembali pakaian itu. Sesungguhnya syaitan-syaitan tidak memakai pakaian yang dilipat."

Sumber Hadis:

Hadis ini diriwayatkan oleh Ibnu ‘Asakir dalam Tarikh Dimasyq melalui sanad:

Yasin bin Mu’az daripada Abu al-Zubair daripada Jabir.

Hadis ini juga disebutkan oleh al-Dailami dalam al-Firdaus.

Hukum Hadis:

1 – Al-Hafiz al-Suyuti dalam al-Jami’ al-Kabir berkata:

“Dalam sanadnya ada Yasin bin Mu’az, ditinggalkan hadisnya (matruk). Ibnu Hibban berkata: Dia meriwayatkan hadis-hadis palsu.”

Abu Hatim berkata: "Dia adalah seorang yang soleh tetapi tidak memahami apa yang diriwayatkannya, tidak kuat (dalam periwayatan hadis) dan hadisnya munkar."

Oleh itu, dia tidak sengaja memalsukan hadis, tetapi hadis-hadis palsu masuk ke dalam riwayatnya kerana kelalaiannya dan kurangnya pemahaman tentang ilmu hadis.

Kesimpulan:

Hadis pertama adalah palsu dan hadis kedua pula sekurang-kurangnya adalah sangat daif jika tidak sampai ke tahap palsu sekalipun. Oleh itu kedua-dua hadis ini tidak boleh diamalkan, disebarkan dan disandarkan kepada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan