Rasulullah Berdoa Di Kubur
1 - Telah sabit bahawa Nabi sallahu ‘alaihi wasallam
biasa mendoakan kebaikan untuk orang yang masih hidup dan yang telah meninggal
dunia ketika menziarahi kubur. Dalam Sahih Muslim dan Musnad Ahmad disebut
bahawa Nabi sallahu ‘alaihi wasallam mengajarkan kepada Saidatina Aisyah
untuk mengucapkan ketika menziarahi perkuburan Baqi':
السَّلَامُ عَلَى أَهْلِ الدِّيَارِ مِنَ
الْمُؤْمِنِينَ، وَالْمُسْلِمِينَ وَيَرْحَمُ اللهُ الْمُسْتَقْدِمِينَ مِنَّا،
وَالْمُسْتَأْخِرِينَ، وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللهُ بِكُمْ لَلَاحِقُونَ.
“Salam sejahtera ke atas penghuni-penghuni kubur ini daripada
kalangan orang-orang beriman dan orang-orang Islam. Semoga Allah merahmati
orang-orang yang telah mendahului kami dan yang akan datang kemudian. Dan
sesungguhnya kami, insya-Allah, akan menyusul kamu.”
Dalam Sahih Muslim, daripada Buraidah, beliau berkata: "Rasulullah
sallahu ‘alaihi wasallam mengajarkan mereka apabila keluar menuju ke perkuburan
agar salah seorang daripada mereka mengucapkan:
السَّلَامُ عَلَيْكُمْ.... أَسْأَلُ اللهَ لَنَا
وَلَكُمُ الْعَافِيَةَ.
"Salam sejahtera ke atas kamu… Aku memohon kepada Allah
kesejahteraan untuk kami dan juga untuk kamu.”
Dalam Sunan at-Tirmizi, daripada Ibnu Abbas, beliau berkata:
"Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam pernah melalui kubur-kubur di
Madinah, lalu baginda menghadap ke arah mereka dan bersabda:
السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ القُبُورِ،
يَغْفِرُ اللَّهُ لَنَا وَلَكُمْ.
"Salam sejahtera ke atas kamu wahai penghuni kubur. Semoga
Allah mengampuni kami dan kamu.”
Dalam Musnad Ahmad ada hadis daripada Aisyah mengenai ziarah ke
Baqi', yang di dalamnya terdapat sabda Nabi sallahu ‘alaihi wasallam:
اللهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُمْ، وَلَا
تَفْتِنَّا بَعْدَهُمْ.
"Ya Allah, janganlah Engkau haramkan kami daripada
pahala (menziarahi) mereka dan janganlah Engkau uji kami selepas mereka."
Terdapat banyak lagi hadis lain dalam bab ini. Oleh itu,
disunatkan berdoa di kubur sama ada ia berlaku secara kebetulan atau apabila
seseorang sengaja ingin berdoa di sana. Maka diketahui daripada apa yang telah
disebutkan bahawa berdoa di kubur untuk orang yang hidup dan orang yang mati
adalah sunnah.
Dalil Umum Boleh Berdoa Di Kubur
2 - Sesungguhnya ayat-ayat seperti firman Allah Ta’ala:
ادْعُونيِ أَسْتَجِبْ لَكُمْ.
"Berdoalah kepada-Ku, nescaya Aku perkenankan bagimu,"
Begitu juga hadis-hadis yang menyebut tentang keutamaan
berdoa dan anjuran untuk melakukannya, datang dalam bentuk yang mutlak dan
umum. Seperti sabda Nabi sallahu ‘alaihi wasallam:
الدُّعَاءَ هُوَ الْعِبَادَةُ.
"Doa itu adalah ibadah."
Tidak ada nas yang mengehadkan atau mengkhususkannya, sama
ada dengan nas yang menunjukkan larangan atau makruh untuk berdoa di kubur.
Maka, wajib untuk kekal dengan nas-nas ini dan mengamalkan maksudnya yang umum
dan mutlak. Penegasan terhadap sifat umum ini disokong oleh adanya dalil khusus
mengenai berdoa di kubur, yang merupakan penjelasan bagi salah satu cabang sifat
umum tersebut.
3 - Allah berfirman:
وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ
جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا
اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا.
"Dan sekiranya mereka, ketika menzalimi diri mereka, datang
kepadamu (wahai Muhammad), lalu memohon ampun kepada Allah dan Rasul juga
memohonkan ampun untuk mereka, nescaya mereka mendapati Allah Maha Penerima
Taubat lagi Maha Penyayang." (Surah An-Nisa': 64)
Ayat ini bersifat umum kerana perbuatan ‘datang kepadamu’
berada dalam bentuk syarat. Bukti dari ayat ini tentang keharusan berdoa dan
memohon ampun di kubur ialah bahawa ia mengaitkan keadaan mendapati Allah
sebagai Maha Penerima Taubat dan Maha Penyayang kepada tiga perkara, iaitu:
datang, memohon ampun, dan permohonan ampun oleh Rasulullah sallahu ‘alaihi
wasallam. Selepas kewafatan Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam,
perbuatan ‘datang’ itu merujuk kepada datang ke makam baginda yang mulia. Maka,
ayat ini menunjukkan galakan untuk datang ke kubur, berdoa, dan memohon
keampunan di sana.
Sahabat dan Tabi’in Berdoa Di Kubur Nabi
4 - Telah terbukti bahawa beberapa orang sahabat, apabila
mereka menghadapi sesuatu masalah atau musibah, mereka akan pergi ke makam Nabi
sallahu ‘alaihi wasallam, berdoa kepada Allah Ta’ala dan memohon syafaat
melalui Nabi sallahu ‘alaihi wasallam.
(a) Di antara contoh perbuatan tersebut ialah apa yang
diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam Musnad daripada Daud bin Abi Saleh, yang
berkata:
"Suatu hari Marwan datang dan mendapati seorang
lelaki sedang meletakkan wajahnya di atas kubur. Marwan berkata: Adakah kamu
tahu apa yang sedang kamu lakukan? Lelaki itu melihat kepadanya dan ternyata
dia adalah Abu Ayyub. Abu Ayyub berkata: Ya, aku datang kepada Rasulullah sallahu
‘alaihi wasallam dan bukan kepada batu ini. Aku mendengar Rasulullah sallahu
‘alaihi wasallam bersabda: Janganlah kamu menangisi agama ini apabila ia diurus
oleh ahlinya, tetapi tangisilah agama ini apabila ia diurus oleh orang yang
bukan ahlinya."
Hadis ini hasan.
(b) Di antaranya juga ialah riwayat yang diriwayatkan oleh
al-Hafiz al-Darimi dalam Sunan-nya, dalam bab ‘Apa yang Allah Ta’ala muliakan
kepada Nabi-Nya selepas kewafatannya, daripada Abu al-Jauza' Aus bin Abdullah
yang berkata:
"Penduduk Madinah ditimpa kemarau yang sangat teruk,
lalu mereka mengadu kepada Aisyah. Aisyah berkata: Lihatlah ke kubur Nabi sallahu
‘alaihi wasallam dan bukalah sebahagian ruang di atasnya sehingga tidak ada
penghalang antara makam itu dan langit.”
Aus bin Abdullah berkata: “Mereka pun melakukannya, lalu
kami menerima hujan yang lebat sehingga tumbuhlah rumput dan unta-unta menjadi
gemuk sehingga kulitnya merekah kerana kegemukan, sehingga tahun itu dikenali
sebagai tahun kemakmuran."
Athar ini sanadnya berstatus hasan.
(c) Di antaranya juga ialah riwayat yang diriwayatkan oleh
Ibnu Abi Shaibah dalam al-Musannaf
daripada Malik ad-Dar yang merupakan penjaga perbendaharaan zaman Umar,
katanya:
"Orang ramai ditimpa kemarau pada zaman Umar, lalu
seorang lelaki datang ke kubur Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dan berkata: Wahai
Rasulullah, mohonkanlah hujan untuk umatmu kerana mereka telah binasa.
Lalu lelaki itu didatangi (Nabi) dalam mimpinya dan
dikatakan kepadanya: Pergilah kepada Umar, sampaikan salam kepadanya, dan
beritahulah dia bahawa kamu akan diberi hujan. Katakan kepadanya: Hendaklah
kamu bersikap bijaksana, hendaklah kamu bersikap bijaksana.
Maka lelaki itu pun pergi kepada Umar dan memberitahu
perkara tersebut. Umar pun menangis dan berkata: Wahai Tuhanku, aku akan
kerahkan semua upayaku kecuali apa yang tidak aku mampu laksanakan."
Athar ini disahihkan oleh al-Hafiz Ibnu Kathir dalam al-Bidayah
Wa al-Nihayah dan al-Hafiz Ibnu Hajar dalam Fath al-Bari.
5 - Telah terbukti bahawa beberapa sahabat dan orang-orang
selepas mereka, berdoa di makam Nabi sallahu ‘alaihi wasallam. Ibnu
Taimiyyah telah menyebutkan beberapa riwayat tentang mereka dalam kitabnya al-Radd
'ala al-Akhna’i. Para ulama fiqh dan hadis juga dengan jelas menyatakan
bahawa disunatkan berdoa di makam baginda yang mulia itu, dan ada pelbagai doa
yang diriwayatkan daripada mereka ketika menziarahi Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam. Para ulama fiqh daripada mazhab Hanbali juga mempunyai pendirian
yang kukuh dalam hal ini.
Boleh Berdoa Di Selain Kubur Nabi
6 - Jika dikatakan: "Kami terima bahawa disunatkan
berdoa di makam Nabi sallahu ‘alaihi wasallam, tetapi bukankah ini khusus untuk
makam Nabi sallahu ‘alaihi wasallam?"
Maka jawapannya
adalah: Tidak ada dalil yang menunjukkan kekhususan tersebut. Malah, keharusan
berdoa di makam Nabi sallahu ‘alaihi wasallam menunjukkan keharusan
berdoa di tempat-tempat mulia yang lain. Kawasan yang diberkati itu tidak
dimuliakan kecuali disebabkan oleh penghuninya, iaitu Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam, sehingga disunatkan berdoa di sana. Begitu juga dengan setiap
tempat yang dimuliakan dengan kehadiran orang soleh atau wali.
Al-Syaukani dalam Tuhfah al-Zakirin mengulas mengenai
ucapan Ibnu al-Jazari tentang tempat-tempat mustajab doa: "Dan
tempat-tempat yang diberkati”:
“Sebabnya adalah tempat-tempat yang diberkati itu
mempunyai keistimewaan tambahan, Maka mungkin kemuliaan dan keberkatannya
menjadi sebab kembalinya keberkatan tersebut kepada orang yang berdoa di situ.
Kurniaan Allah luas dan rahmat-Nya melimpah. Dalam hadis disebutkan: Mereka
adalah kaum yang mana orang yang duduk bersama mereka tidak akan celaka.
Maka, orang yang duduk bersama kaum tersebut dianggap
seperti mereka, meskipun dia bukan daripada kalangan mereka. Ini berlaku kerana
keberkatan mereka kembali kepada orang yang bersamanya, menjadikannya seperti
salah seorang daripada mereka. Oleh itu, tidak mustahil tempat-tempat yang
diberkati juga begitu, di mana orang yang berada di situ dan berdoa kepada
Tuhannya akan diliputi oleh keberkatan yang Allah letakkan di tempat tersebut,
sehingga dia tidak akan celaka dengan tidak diterimanya doanya."
Amalan Berdoa Di Kubur Sepanjang Sejarah
Tidak mengapa untuk menyebutkan beberapa faedah dan
pengajaran yang sesuai dengan konteks ini demi melengkapkan manfaat dan
meneguhkan hati orang-orang beriman:
1 - Kisah seorang lelaki bernama Al-‘Utbi yang memohon
pelindungan di makam Nabi sallahu ‘alaihi wasallam disebut oleh beberapa
ahli tafsir, termasuk Ibnu Kathir. Beliau berkata dalam tafsirnya:
"Sheikh Abu Nasr al-Sabbagh menyebut dalam kitabnya,
al-Hikayah al-Masyhurah tentang Al-‘Utbi. Al-‘Utbi berkata:
Aku sedang duduk di sisi makam Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam, lalu seorang Badwi datang dan berkata: 'Salam sejahtera ke atasmu,
wahai Rasulullah. Aku mendengar Allah berfirman:
وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَّلَمُوا أَنْفُسَهُمْ
جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا
اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا.
Dan sekiranya mereka, ketika menzalimi diri mereka,
datang kepadamu (wahai Muhammad), lalu memohon ampun kepada Allah dan Rasul
juga memohonkan ampun untuk mereka, nescaya mereka mendapati Allah Maha
Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.
Aku telah datang kepadamu memohon ampun untuk dosaku
dan memohon syafaatmu kepada Tuhanku.
Kemudian lelaki Badwi itu melafazkan syair berikut:
Wahai sebaik-baik insan yang jasadnya dikebumikan di
tanah ini,
Maka wangilah tanah dan bukit menjadi harum kerana
keharumannya.
Jiwaku menjadi tebusan bagi sebuah makam yang engkau
diami,
Di dalamnya ada kemuliaan, kedermawanan, dan kehormatan.
Setelah itu, lelaki Badwi tersebut pergi. Aku pun
tertidur dan di dalam tidurku aku melihat Nabi sallahu ‘alaihi wasallam.
Baginda berkata: Wahai ‘Utbi, kejarlah lelaki Badwi itu dan sampaikan berita
gembira kepadanya bahawa Allah telah mengampuninya."
Kisah ini tidaklah sahih sanadnya, tetapi tujuan
menyebutkannya adalah untuk menunjukkan bahawa ia disebut dalam kitab-kitab
para imam tafsir dan fiqh, serta penerimaan mereka terhadapnya, terutamanya
dalam kalangan imam fiqh mazhab Hanbali seperti Abu Muhammad Ibnu Qudamah dalam
kitab al-Mughni dan Abu al-Faraj
Ibnu Qudamah dalam kitab al-Sharh al-Kabir.
2 - Dalam kitab Tahzib at-Tahzib disebutkan:
“Daripada al-Hakim al-Naisaburi, katanya: Aku mendengar Abu
Bakar Muhammad bin al-Mu’ammil bin al-Hasan bin ‘Isa berkata:
“Kami keluar bersama Imam Ahli Hadis, Abu Bakar bin
Khuzaimah dan yang sama hebat dengannya, Abu ‘Ali al-Thaqafi, bersama
sekumpulan guru kami, yang ketika itu masih ramai, untuk menziarahi kubur Ali
bin Musa al-Ridha di Tus.”
Al-Mu’ammil berkata: “Aku melihat penghormatan yang
sangat besar dari Ibn Khuzaimah terhadap tempat itu, serta kerendahan
hati dan ketundukannya di situ, sehingga kami menjadi hairan.”
Sanad riwayat ini adalah sahih dan bersambung. Ia
menunjukkan adanya amalan melakukan perjalanan (musafir) untuk menziarahi kubur
dan memuliakannya.
3 - Imam al-Hafiz al-Faqih, Abu Hatim Muhammad bin Hibban
al-Busti, berkata dalam kitabnya, al-Thiqat, dalam biografi Imam Ali
al-Ridha:
"Dan kuburnya di Sanabaz, di luar Nūqān, terkenal
dan diziarahi, bersebelahan dengan kubur al-Rashid. Aku telah menziarahinya
berkali-kali. Tidak pernah aku berada dalam kesusahan semasa tinggal di Tus,
lalu aku menziarahi kubur Ali bin Musa al-Ridha, selawat Allah ke atas
datuknya dan ke atasnya, dan aku berdoa kepada Allah agar menghilangkan
kesulitanku, melainkan doaku dikabulkan dan kesulitan itu dihilangkan
daripadaku. Ini adalah sesuatu yang telah aku cuba berkali-kali dan aku
dapati berlaku sedemikian. Semoga Allah mematikan kita dalam kecintaan
kepada al-Mustafa dan ahli keluarganya, selawat Allah ke atasnya dan ke atas
mereka semua."
4 – Al-Hafiz al-Zahabi dalam Siyar
A‘lam al-Nubala’, dalam biografi Ma‘ruf al-Karkhi:
"Dan daripada Ibrahim al-Harbi, beliau berkata: Kubur
Ma‘ruf adalah penawar yang telah dicuba keberkesanannya, maksudnya doa
orang yang berada dalam kesempitan dikabulkan di sisinya, kerana tempat-tempat
yang diberkati adalah tempat di mana doa dimakbulkan, sebagaimana doa pada
waktu sahur diharapkan makbulnnya, begitu juga selepas solat fardu, di
masjid-masjid. Malah, doa orang yang dalam kesempitan akan dimakbulkan di
mana-mana tempat sekalipun. Ya Allah, sesungguhnya aku dalam memerlukan
keampunan-Mu, maka ampunilah aku."
5 - Al-Hafiz al-Zahabi dalam Siyar A‘lam al-Nubala’,
dalam biografi Sayyidah Nafisah:
"Dikatakan bahawa beliau adalah dalam kalangan
wanita yang solehah dan kuat beribadah, dan doa dikabulkan di sisi kuburnya.
Begitu juga di sisi kubur para nabi dan orang-orang soleh, di masjid-masjid, di
Arafah dan Muzdalifah, dalam perjalanan yang dibenarkan, dalam solat, pada
waktu sahur, daripada ibu bapa, daripada orang yang jauh mendoakan saudaranya,
daripada orang yang dalam kesempitan, di sisi kubur orang yang diazab, dan pada
setiap waktu dan ketika; sebagaimana firman Allah Ta’ala: Dan Tuhanmu berfirman:
Berdoalah kepada-Ku, nescaya Aku perkenankan bagimu. Tidak dilarang bagi orang
yang berdoa daripada berdoa pada waktu kesempitan, atau ketika berjimak, atau
yang seumpamanya."
6 - Al-Hafiz al-Zahabi dalam Siyar A‘lam al-Nubala’,
dalam biografi faqih Hanafi Mesir, Qadhi Bakkar bin Qutaybah, al-Zahabi
menukilkan daripada Ibn Khallikan, katanya:
"Dan kuburnya terkenal, diketahui bahawa doa
dikabulkan di sisinya."
Teks ini juga terdapat dalam Wafayat al-A‘yan.
7 - Al-Hafiz al-Zahabi dalam Siyar A‘lam al-Nubala’,
dalam biografi Imam al-Hafiz yang thiqah, Salih bin Ahmad al-Hamadani
al-Simsar:
"Dan doa dikabulkan di sisi kuburnya."
8 - Al-Hafiz al-Zahabi dalam Siyar A‘lam al-Nubala’,
dalam biografi guru para mutakallimin, Abu Bakr bin Furak al-Asbahani:
"Dan makamnya di al-Hirah diziarahi dan doa
dikabulkan di sisinya."
9 - Al-Hafiz al-Zahabi dalam Siyar A‘lam al-Nubala’,
dalam biografi Abu al-Hasan Ali bin Hamid al-Hamdani yang digelar Rukn
al-Sunnah:
"Dia seorang yang warak dan bertakwa, makamnya
diambil berkat."
10 - Al-Hafiz al-Zahabi dalam Siyar A‘lam al-Nubala’,
dalam biografi faqih al-Hafiz Abu Bakr al-Shafi‘i, al-Dhahabi berkata:
"Doa dikabulkan di sisi kubur para nabi dan wali,
serta di tempat-tempat lain, tetapi sebab terkabulnya doa adalah kehadiran hati
orang yang berdoa, kekhusyukan dan kerendahan dirinya. Tanpa diragukan lagi, di
tempat yang diberkati, di masjid, pada waktu sahur, dan seumpamanya, hal ini
sering berlaku kepada orang yang berdoa. Setiap orang yang berada dalam
kesempitan, doanya pasti dikabulkan."
11 - Telah sabit seperti yang disebutkan dalam Tarikh Ibn
Asakir dan Siyar A‘lam al-Nubala’ serta dalam sumber-sumber lain
bahawa Abu al-Fadl bin Khairun meriwayatkan bahawa Abu Bakr al-Khatib pernah
menyebut bahawa ketika beliau menunaikan haji, beliau minum tiga teguk air
zamzam dan memohon kepada Allah tiga hajat, berdasarkan sabda Rasulullah: “Air
zamzam adalah untuk tujuan apa ia diminum.” Hajat pertama: untuk
meriwayatkan Tarikh Baghdad di Baghdad, yang kedua: untuk mengimlakkan hadis
di Masjid al-Mansur dan yang ketiga: agar dia dikebumikan ketika mati di
sisi kubur Bishr al-Hafi.
Khabar ini juga terdapat dalam al-Muntazam, Mu‘jam
al-Udaba’ dan Wafayat al-A‘yan. Menurut mereka, diceritakan bahawa
tempat di sebelah kubur Bishr itu telah digali oleh Abu Bakr Ahmad bin Ali
al-Turaithithi untuk dirinya sendiri. Dia sering pergi ke tempat itu,
mengkhatamkan al-Quran di sana, dan berdoa. Ini berlanjutan selama beberapa
tahun. Apabila al-Khatib meninggal dunia, mereka meminta al-Turaithithi untuk
membenarkan al-Khatib dikebumikan di situ, tetapi dia enggan dan berkata: Ini
adalah kubur saya yang telah saya gali dan di mana saya telah mengkhatamkan
al-Quran beberapa kali. Saya tidak akan membenarkan sesiapa dikebumikan di sini
dan ini adalah sesuatu yang tidak dapat dibayangkan.
Berita ini sampai kepada ayah Abu al-Fadl bin Khayrun, lalu
beliau berkata: Wahai Syeikh, sekiranya Bishr bin al-Harith al-Hafi masih hidup
dan kamu serta al-Khatib datang kepadanya, siapakah yang akan duduk di sisinya,
kamu atau al-Khatib? Dia menjawab: Tidak, bahkan al-Khatib. Lalu ayahku
berkata: Begitu juga sepatutnya keadaannya setelah meninggal dunia, kerana dia
lebih layak untuk berada di situ berbanding kamu. Hatinya pun tenang dan dia
merelakan agar al-Khatib dikebumikan di tempat itu. Maka, al-Khatib pun
dikebumikan di sana.
12 - Dalam Tahzib al-Tahzib, dalam biografi Yahya bin
Yahya al-Naisaburi, dinukilkan daripada Tarikh Naisabur oleh al-Hakim
bahawa beliau berkata:
"Aku mendengar Abu Ali al-Naisaburi berkata: Aku
berada dalam kesedihan yang amat sangat, lalu aku melihat Nabi dalam mimpi
seolah-olah baginda berkata kepadaku: Pergilah ke kubur Yahya,
beristighfarlah dan mohonlah, pasti hajatmu akan tertunai. Maka, apabila
aku bangun, aku melakukan perkara itu dan hajatku ditunaikan.'"
Ini adalah sanad yang diriwayatkan oleh seorang hafiz yang thiqah
lagi seorang imam daripada perawi yang setaraf dengannya.
13 - Al-Khatib al-Baghdadi berkata dalam Tarikh Baghdad:
Telah memberitahu kami Qadhi Abu Muhammad al-Hasan bin al-Husayn bin Ramin
al-Istarabadi, beliau berkata: Telah memberitahu kami Ahmad bin Ja‘far bin
Hamdan al-Qati‘i, beliau berkata: Aku mendengar al-Hasan bin Ibrahim Abu Ali
al-Khallal berkata:
"Setiap kali aku dihimpit oleh sesuatu urusan, aku
pergi ke kubur Musa bin Ja‘far dan bertawassul dengannya, maka Allah Ta'ala
memudahkan bagiku apa yang aku inginkan."
Guru al-Khatib ini adalah seorang faqih Syafi‘i dan
al-Khatib berkata: "Aku menulis daripada beliau dan beliau adalah
seorang yang jujur." Al-Qati‘i pula tidak ada masalah dengannya, dan
al-Khallal adalah salah seorang syaikh Hanabilah.
14 - Dalam Iqtida' al-Sirat al-Mustaqim, Ibnu
Taimiyyah berkata:
"Abu Ali al-Khiraqi menyebut dalam kisah orang-orang
yang dipulau oleh Ahmad (Ibn Hanbal) bahawa sebahagian daripada mereka yang
dipulau itu datang ke kubur Ahmad dan sengaja berdoa di sisinya."
15 - Dalam kitab yang sama, Ibnu Taimiyyah berkata:
"Kami telah menemui pada zaman kami dan zaman yang
hampir dengannya, daripada kalangan orang-orang yang mempunyai keutamaan dalam
ilmu dan amal, yang sengaja berdoa di sisi kubur-kubur atau berlama-lama di
sana, dan dalam kalangan mereka ada yang unggul dalam ilmu dan ada yang
memiliki karamah."
Menjawab Ibnu Taimiyyah Yang Mengkritik Amalan Ini
Pertama: Ibnu Taimiyyah berkata dalam kitabnya Iqtidha’
al-Sirat al-Mustaqim:
"Berdoa tidaklah dilarang secara mutlak di sisi
kubur, bahkan ia dianjurkan sebagaimana diterangkan dalam sunnah,
seperti apabila seseorang melewati kubur atau menziarahinya, maka disunatkan
baginya untuk memberi salam kepada penghuni kubur dan memohon kepada Allah
kesejahteraan untuk dirinya dan juga untuk si mati."
Kemudian beliau berkata: "Apa yang dicela adalah
apabila seseorang sengaja memilih untuk datang ke kubur semata-mata untuk
berdoa."
Beliau juga berkata di tempat lain:
"Adapun berdoa di sisi kubur, ia adalah
dibolehkan tanpa sebarang keraguan, selagi mana seseorang itu tidak sengaja
memilih untuk berdoa di situ, kerana itu adalah makruh, atau jika dia
berkeyakinan bahawa berdoa di sisi kubur adalah disyariatkan, atau sengaja
datang ke kubur dengan kepercayaan bahawa doa di sana lebih baik, lebih dekat
untuk diterima, atau lebih cepat untuk dimakbulkan, maka perbuatan itu menjadi
haram atau makruh."
Kritikan Ibnu Taimiyyah tersebut dapat dijawab seperti
berikut:
1 - Syariat telah menganjurkan ziarah kubur dan menganjurkan
doa di sisinya, sebagaimana disebutkan dalam hadis-hadis yang sahih. Maka,
tujuan menziarahi kubur untuk berdoa di sisinya adalah sesuatu yang dituntut,
kerana ia dapat melembutkan hati dan menimbulkan rasa khusyuk dengan mengingati
kematian. Apabila telah jelas disyariatkan berdoa di sisi kubur, maka
pembahagian antara berdoa secara sengaja dan secara kebetulan tidak mempunyai
dalil, kerana ia termasuk dalam kategori yang sama, iaitu anjuran berdoa di
sisi kubur, sama ada ia dilakukan secara sengaja atau secara kebetulan.
2 - Pembahagian yang dibuat oleh Ibnu Taimiyyah antara doa
yang dilakukan secara sengaja dan secara kebetulan adalah sesuatu yang dibuat-buat
dan ia bercanggah dengan apa yang dilakukan oleh sebahagian sahabat, yang
dengan sengaja mendatangi makam Rasulullah untuk berdoa di sisinya. Perkara ini
telah disebutkan sebelum ini dari sekumpulan sahabat. Ia juga bercanggah dengan
perintah untuk mendatangi makam Rasulullah untuk berdoa dan memohon keampunan,
sebagaimana disebutkan dalam ayat:
"Dan sekiranya mereka, ketika menzalimi diri mereka,
datang kepadamu (wahai Muhammad) lalu memohon keampunan kepada Allah, dan Rasul
juga memohonkan keampunan untuk mereka, nescaya mereka mendapati Allah Maha
Penerima Taubat lagi Maha Penyayang." (Surah An-Nisa: 64)
3 - Ibnu Taimiyyah sendiri bercanggah dengan pembahagiannya
itu sendiri. Beliau mempunyai pernyataan yang baik berkenaan keutamaan
sebahagian tempat berbanding tempat yang lain untuk berzikir dan berdoa. Dalam
kitabnya al-Radd ‘ala al-Akhna’i, beliau berkata:
"Orang mukmin kadangkala sengaja memilih tempat
tertentu untuk solat atau berdoa berbanding tempat lain kerana hatinya lebih
tenang di situ dan ia lebih mendatangkan khusyuk, bukan kerana dia berpendapat
bahawa syarak mengutamakan tempat tersebut, seperti seseorang yang solat di
rumahnya dan sebagainya. Maka, perbuatan seperti itu, selagi tidak dilarang,
tidak mengapa dilakukan. Bahkan, ia menjadi sesuatu yang disunatkan bagi
individu tersebut, kerana ibadahnya di tempat itu lebih baik. Sebagai contoh,
apabila sekumpulan orang solat di belakang seorang imam yang mereka cintai,
solat mereka menjadi lebih baik berbanding solat di belakang imam yang mereka
tidak sukai."
Kedua: Ibnu Taimiyyah mengakui di beberapa tempat
dalam kitab-kitabnya, terutamanya dalam kitab Iqtidha’ al-Sirat al-Mustaqim,
bahawa terdapat kumpulan-kumpulan ulama dan orang-orang yang memiliki keutamaan
daripada kalangan ulama terdahulu sehingga ke zamannya yang sengaja berdoa di
sisi kubur. Hal ini disebut dengan jelas di banyak tempat.
Para ulama yang menulis tentang manasik haji juga
menganjurkan untuk berdoa di sisi kubur Nabi Muhammad ketika menziarahinya. Ibnu
Taimiyyah menjawab tentang riwayat-riwayat mutawatir ini dari abad ke abad
dengan menyatakan: "Umat ini berbeza pendapat, sebahagian besar ulama
atau orang-orang yang benar (sidddiqin) mengamalkan perkara tersebut, manakala
sebahagian lain melarangnya."
Jawapan kepada penyataan Ibnu Taimiyyah tersebut:
Tidak, umat ini tidak berbeza pendapat tentang keharusan
berdoa di sisi kubur para nabi dan orang-orang soleh. Tidak ada satu pun nas
yang sahih dan jelas daripada mana-mana imam yang muktabar yang melarang berdoa
di sisi kubur, baik secara langsung ataupun tidak langsung.
Sekiranya kita menerima bahawa terdapat perbezaan pendapat
di kalangan umat, maka tidak ada alasan lagi untuk mengingkari amalan ini - walaupun
menurut Ibn Taimiyyah sendiri -terutama kerana orang yang berdoa di sisi kubur
lebih dekat kepada dalil yang benar. Oleh itu, janganlah kita mempedulikan
kata-kata golongan yang suka mengganggu ini, yang tidak tahu apa yang mereka
katakan dan yang mengkafirkan orang-orang Islam.
Rujukan:
Kasyf al-Sutur 'Amma Usykila Min Ahkam al-Qubur
karangan Syeikh Dr Mamud Sa'id Mamduh.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan