1 - مَا عَمِلَ آدَمِيٌّ مِنْ عَمَلٍ يَوْمَ
النَّحْرِ أَحَبَّ إِلَى اللهِ مِنْ إِهْرَاقِ الدَّمِ، إِنَّهُ لَيَأْتِي يَوْمَ
القِيَامَةِ بِقُرُونِهَا وَأَشْعَارِهَا وَأَظْلاَفِهَا، وَأَنَّ الدَّمَ
لَيَقَعُ مِنَ اللهِ بِمَكَانٍ قَبْلَ أَنْ يَقَعَ مِنَ الأَرْضِ، فَطِيبُوا بِهَا
نَفْسًا
“Tidak ada amalan anak Adam pada hari raya Aidil Adha yang lebih
dicintai oleh Allah daripada menumpahkan darah (binatang korban). Ia (binatang
korban) akan datang pada hari kiamat dengan tanduknya, bulunya dan kukunya
(untuk diletakkan atas timbangan orang yang melakukan korban). Amalan korban
tersebut akan diterima oleh Allah sebelum darah binatang korban tersebut jatuh
ke bumi lagi. Maka sucikan jiwamu dengan berkorban.”
Riwayat
al-Termizi (1493). Hadis hasan gharib.
2 - مَا
عَمِلَ ابْنُ آدَمَ فِي هَذَا الْيَوْمِ، أَفْضَلَ مِنْ دَمٍ يُهَرَاقُ، إِلَّا
أَنْ يَكُونَ رَحِمًا مَقْطُوعَةً تُوصَلُ
“Tidak ada amalan anak Adam pada hari ini (hari raya Aidil Adha) yang lebih baik daripada menumpahkan darah (binatang korban), kecuali menyambung ikatan kekeluargaan yang terputus.”
Riwayat
al-Thabarani dalam Mu’jam al-Kabir (10948) dengan sanad yang daif.
* Kebanyakan
hadis kelebihan sembelih haiwan korban adalah sangat daif dan palsu. Bahkah
hadis pertama yang diriwayatkan oleh al-Termizi dipertikaikan oleh Ibnu
al-Mulaqqin dalam al-Badr al-Munir. Sehinggakan Ibnu al-'Arabi dalam 'Aridhah
al-Ahwazi berkata: "Tidak ada hadis kelebihan sembelihan haiwan
korban yang sahih." Ini turut diakui oleh al-Mubarakfuri dalam Tuhfah
al-Ahwazi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan