إِنَّ آخِرَ مَنْ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ رَجُلٌ مِنْ
جُهَيْنَةَ يُقَالُ لَهُ جُهَيْنَةُ فَيَسْأَلُهُ أَهْلُ الْجَنَّةِ هَلْ بَقِيَ
أَحَدٌ يُعَذَّبُ، فَيَقُولُ لَا فَيَقُولُونَ عِنْدَ جُهَيْنَةَ الْخَبَرُ
الْيَقِينُ.
“Sesungguhnya
orang terakhir yang masuk
ke syurga adalah seorang lelaki yang dipanggil Juhainah. Ahli syurga bertanya kepadanya:
Adakah masih tinggal sesiapa lagi yang masih diazab (di dalam neraka)? Dia
menjawab: Tiada. Ahli syurga berkata: Pada Juhainah ada khabar yang meyakinkan
(yakni bahawa tidak ada lagi orang yang beriman yang masih diseksa di dalam
neraka kerana dia orang beriman terakhir yang keluar dari neraka).”
Takhrij
Hadis:
Riwayat al-Daraqutni
dalam Gharaib Malik dan al-Khatib al-Baghdadi dalam al-Ruwah ‘An
Malik daripada jalur perawi:
Jami’
bin Sawadah
daripada Zuhair bin ‘Abbad daripada Ahmad bin al-Hussein al-Lahabi daripada Abdul
Malik bin al-Hakam daripada Malik daripada Nafi’ daripada Ibnu ‘Umar daripada
Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam.
Muhammad
bin al-Muzaffar al-Bazzaz dalam Gharaib Hadith al-Imam Malik juga
meriwayatkan hadis ini, tetapi tidak disebutkan nama perawi Zuhair bin ‘Abbad di
antara Jami’ bin Sawadah dan Ahmad bin al-Hussein al-Lahabi.
Status
Hadis:
Hadis ini
dihukumkan palsu oleh para ulama berikut:
1 -
Al-Daraqutni (m. 385 H), kata beliau:
“Hadis ini batil. Jami’ dan Abdul Malik
bin al-Hakam adalah daif.”
2 - Al-Hafiz Ibnu Kathir (m. 774 H) dalam al-Bidayah
Wa al-Nihayah berkata:
“Hadis ini tidak sahih dinisbahkan kepada
Imam Malik disebabkan kemajhulan perawi yang meriwayatkan daripadanya. Jika
hadis ini benar daripada hadisnya mesti wujud dalam kitab-kitabnya yang masyhur
seperti al-Muwatta’ dan selainnya yang diriwayatkan daripadanya oleh perawi
yang thiqah.”
Imam Malik (m. 179 H) adalah seorang imam hadis yang terkenal dan mempunyai ramai murid yang juga
merupakan tokoh hadis yang hebat. Memang mencurigakan apabila hadis ini tidak
diriwayatkan daripada Imam Malik oleh anak murid beliau yang ramai tersebut
sebaliknya hanya diriwayatkan oleh Abdul Malik bin al-Hakam, seorang perawi yang tidak
dikenali. Ini menjadi petunjuk bahawa dia berdusta apabila dia mendakwa bahawa
dia meriwayatkan hadis ini daripada Imam Malik.
3 - Al-Hafiz al-Sayuthi (m. 911 H) dalam al-Ziyadat ‘Ala al-Maudhu’at.
Beliau
menukilkan hukum al-Daraqutni terhadap hadis ini. Meskipun begitu beliau
memasukkan hadis ini dalam kitab al-Jami’ al-Saghir, sebuah kitab yang
beliau syaratkan untuk tidak memasukkan hadis palsu di dalamnya. Perkara ini
mendapat kritikan daripada Syeikh Ahmad al-Siddiq al-Ghumari.
4 - Syeikh
Ahmad al-Siddiq al-Ghumari (m. 1380 H) dalam al-Mughir ‘Ala al-Ahadith al-Maudhu’ah Fi
al-Jami’ al-Saghir. Beliau berkata:
“Hadis ini
adalah yang terawal yang disebutkan beliau (al-Sayuthi) dalam kitab (al-Jami’
al-Saghir) dan ia adalah hadis yang awal sekali yang melanggari syarat beliau
(syarat untuk tidak memasukkan hadis palsu dalam al-Jami’ al-Saghir). Beliau
juga menyebutkannya dalam kitabnya, Zail al-Lali’ al-Masnu’ah berkenaan
hadis-hadis yang beliau pasti bahawa ianya palsu.
Dan yang menghairankan, al-Hafiz Ibnu Hajar menyebutkannya dalam muqaddimah Fath al-Bari walaupun beliau secara jelas menyebutkannya dalam kitab yang lain bahawa ianya sangat lemah.”
Terimakasih
BalasPadamSama2.
PadamJadi memang tidak sahih KA bang
BalasPadamya
Padam