Rabu, 1 Januari 2025

Amalan Sunat Hari Jumaat

1 – Mandi Sunat Jumaat.

Disunatkan mandi untuk orang yang ingin menghadiri solat Jumaat.

Orang yang tidak diwajibkan solat Jumaat seperti perempuan, kanak-kanak atau orang musafir pun turut disunatkan mandi sekiranya dia ingin hadir solat Jumaat kerana tujuannya adalah untuk kebersihan dan mereka semua sama dalam hal ini.

Makruh meninggalkan mandi sebelum solat Jumaat.

Ini berdasarkan riwayat Ibnu Umar bahawa Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Apabila salah seorang daripada kamu mendatangi solat Jumaat, maka hendaklah dia mandi.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Tidak disunatkan mandi sunat Jumaat bagi sesiapa yang tidak mahu hadir solat Jumaat, walaupun dia termasuk orang yang diwajibkan solat Jumaat kerana tiada keperluan untuk mandi tersebut dan berdasarkan riwayat Ibnu Umar bahawa Nabi sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Sesiapa yang pergi solat Jumaat dari kalangan lelaki dan wanita, maka hendaklah dia mandi dan sesiapa yang tidak mendatanginya, maka tidak wajib mandi baginya dari kalangan lelaki dan wanita." (Riwayat al-Baihaqi dengan sanad yang sahih)

Berbeza dengan hari raya yang disunatkan mandi bagi semua orang dan tidak dikhususkan hanya bagi sesiapa yang menghadiri solat hari raya sahaja kerana mandi hari raya adalah untuk berhias dan menzahirkan kegembiraan, manakala mandi Jumaat adalah untuk membersihkan diri dan menghilangkan gangguan (seperti bau busuk) kepada orang lain. Namun ada pendapat yang mengatakan disunatkan mandi Jumaat bagi setiap orang sama seperti hari raya.

Menurut Ibnu Hajar, sunat mengqadhakan mandi sunat Jumaat, berbeza dengan pendapat al-Ramli. Qadha' dituntut bagi seseorang yang apabila dia tahu bahawa ia boleh diqadha, maka dia akan segera menunaikannya.

Waktunya bermula dari terbit fajar sehingga sebelum dia masuk ke dalam solat. Jika dia mandi sebelum terbit fajar, maka tidak sah. Ini berdasarkan riwayat Abu Sa'id al-Khudri bahawa Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Mandi pada hari Jumaat adalah wajib (iaitu sangat dituntut) ke atas setiap orang yang telah bermimpi (baligh)." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Baginda mengaitkan perbuatan mandi dengan hari Jumaat. Maka mandi sebelum terbit fajar tidak dikira sebagai mandi pada hari Jumaat.

Lebih utama untuk melewatkan mandi sehingga ketika dia hendak pergi ke solat Jumaat, berdasarkan hadis riwayat Ibnu Umar yang disebut tadi: "Apabila salah seorang daripada kamu hendak pergi ke solat Jumaat, maka hendaklah dia mandi." Oleh kerana mandi itu hanya tujuannya untuk menghilangkan bau, maka jika dia melakukannya ketika hendak pergi, maka ia lebih tepat dengan tujuan mandi itu dan kesan mandi itu akan kekal.

Jika bertembung antara mandi dan bersegera ke solat Jumaat, maka mandi adalah lebih utama.

Jika seseorang telah mandi untuk solat Jumaat kemudian dia berhadas, maka dia hendaklah berwuduk. Jika dia berjunub, maka dia hendaklah mandi junub dan mandi Jumaatnya yang terdahulu tidak terbatal.

Jika seseorang itu berjunub pada hari Jumaat, lalu dia berniat dengan mandinya itu untuk mengangkat hadas junub dan juga untuk mandi Jumaat, maka ia memadai untuk kedua-duanya. Ini sama seperti seorang wanita yang mandi dan berniat untuk mengangkat hadas junub dan haid atau seperti seseorang yang berniat dengan solatnya itu untuk solat fardhu dan tahiyyatul masjid, maka ia memadai untuk kedua-duanya.

Jika dia berniat mandi junub sahaja, maka ia memadai untuk mengangkat hadas junub, tetapi tidak memadai untuk mandi Jumaat kerana dia tidak berniat untuknya. Ini sama seperti jika dia mandi tanpa sebarang niat.

Jika dia berniat untuk mandi Jumaat dan tidak berniat untuk mengangkat hadas junub, maka dia telah mendapatkan mandi Jumaat, tetapi dia tidak mendapatkan mandi junub.

Jika seseorang itu tidak mampu menggunakan air, sama ada dia telah berwuduk kemudian kehabisan air, atau dia tidak mempunyai air yang cukup melainkan untuk berwuduk sahaja dan tidak cukup untuk mandi, atau dia mempunyai luka di anggota selain anggota wuduk, maka dia hendaklah bertayammum dengan niat mandi. Dia hendaklah berniat tayammum itu sebagai ganti mandi Jumaat, untuk mendapatkan kelebihan seperti mandi-mandi sunat yang lain.

2 - Memotong kuku yang panjang.

Ini berdasarkan riwayat al-Bazzar dan al-Tabrani bahawa Nabi sallahu ‘alaihi wasallam memotong kuku dan memotong misai baginda pada hari Jumaat.

Seperti hari Jumaat, hari Khamis dan Isnin juga digalakkan untuk memotong kuku.

Cara terbaik memotong kuku tangan: mulakan dengan jari telunjuk kanan hingga kelingking dan akhiri dengan ibu jari, manakala untuk tangan kiri mulakan dari kelingking dan akhiri dengan ibu jari.

Untuk kaki: mulakan dari kelingking kanan hingga kelingking kiri secara berturutan.

3 - Mencabut bulu ketiak jika mampu, jika tidak, boleh mencukurnya.

4 - Mencukur bulu kemaluan.

Lebih baik bagi lelaki untuk mencukurnya dan bagi wanita untuk mencabutnya.

Jangan tangguhkan perkara tersebut apabila diperlukan dan sangat makruh menangguhkannya melebihi empat puluh hari.

Adapun mencukur kepala, tidak dituntut kecuali semasa haji atau umrah. Selain daripada itu hukumnya harus.

5 - Memendekkan misai sehingga kelihatan warna merah bibir, dan makruh mencabutnya habis.

Sunat menanam kuku dan rambut yang dipotong dan wajib jika ia dari kawasan aurat dan dikhuatiri dilihat orang. Makruh membuangnya dalam tandas.

6 - Menyikat janggut. Tidak harus mencukur janggut.

7 - Mencelup uban dengan warna merah atau kuning dan haram dengan warna hitam.

8 - Bersugi.

9 - Memakai wangi-wangian dan celak untuk orang lelaki.

Perkara 2 sehingga 9 ini berdasarkan riwayat Salman, beliau berkata: Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Tidaklah seseorang itu mandi pada hari Jumaat, dan bersuci semampunya, memakai minyak rambut, atau memakai wangi-wangian dari rumahnya, kemudian dia keluar, dan dia tidak melangkah antara dua orang, kemudian dia solat apa yang diwajibkan ke atasnya, kemudian dia diam ketika imam berkhutbah, melainkan diampunkan dosanya antara Jumaat itu dan Jumaat yang berikutnya." (Riwayat al-Bukhari)

Daripada Abu Sa'id Al-Khudri,  Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Mandi pada hari Jumaat itu wajib (ditekankan) ke atas setiap orang yang baligh, dan bersiwak, dan memakai wangi-wangian sekadar kemampuannya."  (Riwayat Muslim)

10 - Berhias dengan pakaian yang terbaik dan yang paling afdhal adalah warna putih.

Ini berdasarkan riwayat Abu Hurairah bahawa Nabi sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat, bersiwak, dan memakai wangi-wangian jika ada, dan memakai pakaiannya yang terbaik dan keluar sehingga dia sampai ke masjid, dan dia tidak melangkah tengkuk orang lain, kemudian dia rukuk seberapa banyak yang Allah kehendaki dia rukuk, dan dia diam ketika imam keluar (untuk berkhutbah), maka ia menjadi penebus dosa antara Jumaat itu dan Jumaat sebelumnya."(Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)

Pakaian yang paling afdal adalah yang berwarna putih, berdasarkan riwayat Samurah bin Jundub beliau berkata: Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Pakailah pakaian yang berwarna putih kerana ia lebih suci dan lebih baik." (Riwayat al-Hakim)

Baginda bersabda dalam riwayat Ibnu Abbas: "Pakailah pakaian kamu yang berwarna putih, kerana ia adalah sebaik-baik pakaian kamu, dan kafankanlah orang-orang mati kamu dengannya."(Riwayat al-Tirmizi)

Disunatkan bagi imam untuk berhias lebih daripada apa yang disunatkan bagi orang lain kerana dia menjadi ikutan dan untuk mengikuti Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam, kerana baginda memakai serban dan jubah.

Daripada 'Amru bin Huraith,  Nabi sallahu ‘alaihi wasallam berkhutbah kepada orang ramai dan baginda memakai serban hitam. (Riwayat Muslim)

Dan daripada Jabir, beliau berkata: "Nabi sallahu ‘alaihi wasallam mempunyai jubah yang baginda pakai pada dua hari raya dan hari Jumaat." (Riwayat al-Baihaqi)

11 - Bersegera ke masjid.

Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat kemudian pergi pada waktu yang pertama, maka seolah-olah dia mengorbankan seekor unta. Sesiapa yang pergi pada waktu yang kedua, maka seolah-olah dia mengorbankan seekor lembu. Sesiapa yang pergi pada waktu yang ketiga, maka seolah-olah dia mengorbankan seekor kibas yang bertanduk. Sesiapa yang pergi pada waktu yang keempat, maka seolah-olah dia mengorbankan seekor ayam. Sesiapa yang pergi pada waktu yang kelima, maka seolah-olah dia mengorbankan sebiji telur."

Dan dalam riwayat yang sahih oleh al-Nasa'i, “pada waktu kelima seekor burung pipit, dan pada waktu keenam sebiji telur.”

“Apabila imam keluar, maka lembaran-lembaran dilipat, pena-pena diangkat, dan para malaikat berkumpul dekat dengan mimbar untuk mendengar zikir (khutbah).”

Disunatkan bersegera bagi selain imam dan yang paling utama adalah dari waktu fajar, maka pahala dibahagikan antara waktu fajar dan khutbah kepada enam bahagian dan berbeza-beza darjat orang yang datang pada awal waktu berbanding orang yang datang pada akhir waktu.

Adapun imam, maka disunatkan baginya untuk datang lewat sehingga waktu khutbah.

Diharamkan bagi sesiapa yang wajib solat Jumaat untuk menyibukkan diri dengan jual beli dan seumpamanya selepas azan yang kedua namun tidak terbatal akad jual beli tersebut. Dimakruhkan jual beli dan seumpamanya selepas masuk waktu zohor pada hari Jumaat.

Wajib bagi orang yang tinggal jauh untuk berusaha menghadirinya walaupun sebelum masuk waktunya supaya dia dapat menunaikannya. Dan diharamkan baginya untuk menyibukkan diri dengan pekerjaan yang lain.

12 – Disunatkan untuk menghadiri solat Jumaat dengan berjalan kaki jika mampu dan tidak menyukarkan diri, serta tidak menaiki kenderaan tanpa keuzuran seperti sakit dan seumpamanya.

Hal ini berdasarkan riwayat daripada Aus bin Aus ath-Thaqafi daripada bapanya, bahawa Nabi sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Sesiapa yang memandikan (isterinya iaitu dengan menjimak isterinya) dan mandi pada hari Jumaat, berangkat awal dan pergi lebih awal, berjalan kaki dan tidak menaiki kenderaan, mendekati imam, mendengar khutbah serta tidak berbuat perkara sia-sia, maka baginya pada setiap langkah ganjaran seperti pahala setahun berpuasa dan berqiyam." (Riwayat Abu Daud, al-Tirmizi, al-Nasa’I dan Ibnu Majah)

Disunatkan juga berjalan kaki menuju solat Jumaat dengan tenang, berdasarkan riwayat daripada Abu Hurairah, bahawa Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Apabila kamu pergi untuk solat, janganlah kamu pergi dengan tergesa-gesa, tetapi pergilah dengan berjalan kaki dan dalam keadaan tenang. Apa yang sempat kamu lakukan, maka solatlah, dan apa yang tertinggal, sempurnakanlah." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Amalan sunat ini bukan khusus untuk solat Jumaat sahaja, tetapi juga meliputi semua solat yang hendak ditunaikan, sebagaimana yang telah disebutkan. Walau bagaimanapun, jika waktu sudah sempit, disunatkan untuk mempercepatkan langkah. Hukum bagi orang yang menaiki kenderaan dalam hal ini adalah sama dengan orang yang berjalan kaki, iaitu bergerak dengan tenang selagi waktu tidak sempit.

13 – Duduk dekat dengan imam dan solat tahiyatul masjid sebelum duduk.

Apabila dia masuk ke dalam masjid, hendaklah dia mencari saf yang pertama.

Sekiranya apabila dia masuk ke masjid dia mendapati orang ramai telah berkumpul, janganlah dia melangkahi tengkuk mereka. Yang dimaksudkan dengan melangkahi ialah mengangkat kakinya sehingga ketika melangkah, ia berada di paras bahu orang yang duduk. Melangkahi itu sangat dimakruhkan bagi selain imam. Adapun imam, maka jika dia tidak dapat sampai ke mimbar kecuali dengan melangkah, maka tidak dimakruhkan baginya.

Dan dibolehkan melangkahi seorang atau dua orang bagi sesiapa yang mendapati ruang kosong dan dimakruhkan baginya melangkahi lebih dari itu.

Tidak dibenarkan seseorang menghalau orang lain dari tempat duduknya untuk dia duduk di situ, berdasarkan riwayat daripada Ibnu Umar r.a., bahawa Nabi sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Janganlah seseorang menghalau orang lain dari tempat duduknya, kemudian dia duduk di situ, tetapi katakanlah: ‘Lapangkanlah atau luaskanlah (ruang untuk duduk)." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Jika seseorang duduk di suatu tempat di masjid, kemudian dia bangkit untuk sesuatu keperluan seperti berwuduk atau sebagainya, lalu kembali, maka dia lebih berhak terhadap tempat tersebut, berdasarkan riwayat daripada Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Apabila seseorang kamu bangkit dari tempat duduknya, kemudian dia kembali, maka dia lebih berhak terhadap tempat itu." (Riwayat Muslim)

Jangan dia duduk sehingga dia menunaikan solat tahiyatul masjid.

Disunatkan solat dua rakaat ketika masuk ke masjid dalam semua keadaan, iaitu solat sunat Tahiyatul Masjid.

Jika imam sudah duduk di atas mimbar, maka memulakan solat sunat hukumnya adalah makruh, berdasarkan riwayat daripada Tha’labah bin Abi Malik yang berkata: "Duduknya imam memutuskan solat sunat, dan ucapannya memutuskan percakapan. Mereka dahulu berbicara pada hari Jumaat sementara Umar bin al-Khattab duduk di atas mimbar. Apabila muazin selesai azan, Umar berdiri, maka tiada seorang pun bercakap sehingga beliau selesai menyampaikan dua khutbahnya. Apabila solat didirikan, dan Umar turun dari mimbar, mereka kembali berbicara." (Diriwayatkan oleh Imam al-Syafi’I dalam al-Umm)

Sekiranya imam telah naik ke atas mimbar sedangkan seseorang sedang menunaikan solat, disunatkan baginya untuk meringankan solat tersebut agar dia dapat memberi perhatian kepada khutbah Jumaat.

Jika seseorang masuk ke masjid ketika imam sedang duduk di atas mimbar atau sedang berkhutbah, disunatkan baginya untuk menunaikan solat sunat Tahiyatul Masjid dua rakaat secara ringan, berdasarkan hadis sahih: "Apabila salah seorang daripada kamu masuk ke masjid, janganlah dia duduk sehingga dia solat dua rakaat." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Dan juga berdasarkan riwayat daripada Jabir bahawa Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Apabila salah seorang daripada kamu datang, sedangkan imam sedang berkhutbah, maka solatlah dua rakaat." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Serta riwayat daripada Jabir bahawa Sulaik al-Ghatafani masuk ke masjid pada hari Jumaat ketika Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam sedang berkhutbah, lalu dia terus duduk. Maka Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda kepadanya: "Bangunlah dan solatlah dua rakaat secara ringkas." (Riwayat Muslim)

Namun, jika seseorang masuk ketika imam berada di penghujung khutbah, maka dimakruhkan baginya untuk menyibukkan diri dengan solat sunat atau Tahiyatul Masjid, kerana dia akan terlepas rakaat pertama solat Jumaat bersama imam, sedangkan itu adalah fardu. Maka, tidak dibenarkan menyibukkan diri dengan amalan sunat sehingga mengabaikan yang fardu.

Jika seseorang hadir sebelum khutbah dimulakan, dia disunatkan untuk menyibukkan diri dengan berzikir kepada Allah Ta’ala, solat sunat, dan membaca al-Quran. Tidak dimakruhkan solat sunat pada waktu matahari tegak di langit (istiwa’) dan ini khusus pada hari Jumaat.

14 - Diam dan mendengar khutbah.

Apabila imam memulakan khutbah, disunatkan untuk diam dan mendengar khutbah, berdasarkan riwayat daripada Abu Hurairah bahawa Nabi sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Sesiapa yang berwuduk dan memperelokkan wuduknya, kemudian mendengar khutbah imam pada hari Jumaat sehingga selesai solatnya, diampunkan baginya dosa antara dua Jumaat, dan tambahan tiga hari." (Riwayat Muslim)

Tidaklah haram bercakap ketika khutbah, tetapi disunatkan diam. Namun, dibolehkan bercakap jika ada keperluan, berdasarkan riwayat daripada Anas, bahawa seorang lelaki masuk ke masjid ketika Nabi sallahu ‘alaihi wasallam berdiri di atas mimbar pada hari Jumaat, lalu dia bertanya: "Bilakah kiamat akan berlaku?" Orang ramai memberi isyarat kepadanya supaya diam. Kemudian Nabi sallahu ‘alaihi wasallam berkata kepadanya pada kali ketiga: "Apa yang telah kamu persiapkan untuknya?" Lelaki itu menjawab: "Cinta kepada Allah dan Rasul-Nya." Nabi sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Kamu akan bersama dengan orang yang kamu cintai." (Riwayat al-Baihaqi)

Sekiranya seseorang melihat orang buta hampir terjatuh ke dalam perigi atau melihat kala jengking mendekati seseorang, maka tidak haram baginya untuk bercakap memberi amaran, kerana memberi peringatan adalah hak manusia, manakala mendengar khutbah adalah hak Allah Ta’ala, dan hak ini dibina atas dasar toleransi.

Disunatkan diam mendengar khutbah berdasarkan hadis riwayat Abu Hurairah, bahawa Nabi sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Apabila kamu berkata kepada temanmu pada hari Jumaat, ‘Diamlah,’ sedangkan imam sedang berkhutbah, maka kamu telah melakukan perkara sia-sia." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Dalam satu riwayat daripada Ali, disebutkan: "Sesiapa yang bercakap perkara sia-sia, maka tiada baginya (pahala) Jumaat pada hari itu." (Riwayat Abu Daud)

Jika seseorang memberi salam atau bersin, maka dibolehkan menjawab salam dan mengucapkan tasymit (mendoakan orang yang bersin).

15 - Solat Sunat Jumaat:

Disunatkan untuk solat sunat Jumaat sebelumnya empat rakaat dan selepasnya empat rakaat. Terhasil pahala solat sunat Jumaat dengan dilakukan dua rakaat sebelumnya dan dua rakaat selepasnya. Ini berdasarkan riwayat Abu Hurairah bahawa Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Apabila salah seorang daripada kamu selesai solat Jumaat, maka hendaklah dia solat empat rakaat selepasnya." (Riwayat Muslim).

Ibnu Mas'ud juga pernah melakukan solat empat rakaat sebelum Jumaat dan empat rakaat selepasnya. (Riwayat al-Tirmizi)

Nampaknya, ini berdasarkan yang beliau ambil daripada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam atau beliau ketahui daripada perbuatan Nabi sallahu ‘alaihi wasallam.

Disunatkan untuk memisahkan antara setiap dua rakaat dan memberi salam padanya

16 - Membaca surah al-Kahfi pada hari dan malamnya (dan membacanya pada siang hari lebih ditekankan) berdasarkan hadis: "Sesiapa yang membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat, nescaya akan diterangi baginya dengan cahaya di antara dua Jumaat." (Riwayat al-Baihaqi dan al-Hakim dan beliau berkata: “Sanadnya sahih.”)

Dan diriwayatkan: "Sesiapa yang membacanya pada malamnya, nescaya akan diterangi baginya dengan cahaya antara dirinya dan Baitul Atiq." (Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi).

Imam Syafie berkata: "Aku suka memperbanyakkan bacaan surah al-Kahfi pada malam Jumaat dan membacanya pada waktu siang lebih ditekankan."

17 - Memperbanyakkan selawat ke atas Nabi pada hari dan malamnya, berdasarkan hadis: "Perbanyakkanlah selawat ke atasku pada malam Jumaat dan hari Jumaat, maka sesiapa yang berselawat ke atasku sekali, nescaya Allah akan berselawat ke atasnya sepuluh kali." (Riwayat Al-Baihaqi dengan sanad yang baik.)

Diriwayatkan daripada Aus bin Aus ath-Thaqafi daripada bapanya, beliau berkata bahawa Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Sesungguhnya antara hari yang paling utama bagi kamu adalah hari Jumaat. Maka perbanyakkanlah selawat ke atasku pada hari itu, kerana sesungguhnya selawat kamu akan dipersembahkan kepadaku." (Riwayat Abu Daud, al-Nasa’I dan Ibnu Majah)

Jumlah minimum yang dianggap banyak ialah tiga ratus kali.

18 - Bersedekah.

19 - Memperbanyakkan doa pada hari Jumaat agar bertepatan dengan waktu mustajab, kerana waktu mustajab itu ada pada hari Jumaat, sebagaimana yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim: "Sesungguhnya pada hari Jumaat ada satu waktu yang tidaklah seorang hamba bertepatan dengannya memohon sesuatu kepada Allah melainkan Dia akan mengurniakannya."

Dan waktu yang paling diharapkan untuk dimustajabkan doa ialah antara duduknya imam untuk berkhutbah dan salamnya, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Muslim.

Diriwayatkan juga: "Pada hari Jumaat ada dua belas waktu, maka carilah ia pada waktu terakhir selepas Asar." Riwayat An-Nasa'i dan diriwayatkan bahawa ia adalah pada akhir waktu Asar.

Dan sebaik-baik doa yang dipanjatkan ialah memohon kepada Allah Taala kesejahteraan di dunia dan akhirat.

20 - Membaca surah al-Ikhlas, al-Falaq dan al-Nas, tujuh kali setiap surah, sebagaimana yang disebutkan oleh al-Nawawi dalam al-Azkar dari Ibnu al-Sunni:

"Sesiapa yang membaca selepas solat Jumaat: Qul huwallahu ahad, Qul a'udzu bi rabbil falaq dan Qul a'udzu bi rabbin nas, tujuh kali, nescaya Allah akan melindunginya daripada kejahatan sehingga Jumaat yang lain."

Kemudian dia berkata:

اللَّهُمَّ يَا غَنِيُّ يَا حَمِيدُ يَا مُبْدِئُ يَا مُعِيدُ يَا رَحِيمُ يَا وَدُودُ أَغْنِنِي بِحَلَالِك عَنْ حَرَامِك وَبِفَضْلِك عَمَّنْ سِوَاك

"Ya Allah, wahai Yang Maha Kaya, wahai Yang Maha Terpuji, wahai Yang Maha Memulai, wahai Yang Maha Mengembalikan, wahai Yang Maha Penyayang, wahai Yang Maha Pengasih, cukupkanlah aku dengan yang halal daripada yang haram, dan dengan kurniaan-Mu daripada selain-Mu.

Nescaya Allah akan mencukupkannya dan mengurniakannya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka.”

Diriwayatkan oleh Ibnu al-Sunni dengan sanad yang daif.

Rujukan:

1 - Al-Mu’tamad Fi al-Fiqh al-Syafi’i oleh Dr Muhamamd Mustafa al-Zuhaili.

2 - Zubdah al-Fiqh al-Syafi’i oleh Syeikh Majid al-Hamawi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan