Selasa, 7 Januari 2025

Anak dan Isteri Imam al-Bukhari

Orang terawal yang ditemui membincangkan perkara ini ialah Imam al-Hakim, di mana beliau menyebut dalam Ma'rifat Ulum al-Hadith: “Adapun al-Bukhari dan Muslim, mereka tidak mempunyai anak lelaki.”

Ibn al-Athir dalam Jami' al-Usul dan Tash Kubri Zadah dalam Miftah al-Sa'adah turut menyokong kenyataan ini. Al-Khatib al-Tibrizi dan Mulla Ali al-Qari pula menyatakan bahawa Imam al-Bukhari meninggal dunia tanpa anak.

Manakala al-'Ajluni pula sampai ke tahap meragui sama ada Imam al-Bukhari pernah berkahwin atau tidak, dengan mengatakan: “Sekiranya Imam (al-Bukhari) pernah berkahwin, tentulah kita akan menemui maklumat tentangnya.”

Adapun mengenai Imam Bukhari mempunyai isteri, ini telah dibuktikan oleh Muhammad bin Abi Hatim al-Warraq, orang yang paling rapat dengan Imam al-Bukhari dan kenyataan al-'Ajluni adalah tertolak.

Al-Warraq telah menyebut bahawa beliau membeli sebuah rumah, lalu Imam al-Bukhari ingin membantunya membayar harganya dengan berkata:

"Saya mempunyai hamba-hamba perempuan dan isteri, sedangkan kamu bujang, maka wajib bagi saya berkongsi separuh dengan kamu agar kita sama rata dalam harta dan lainnya."

Mengenai anaknya pula, Abu Said Bakr bin Munir meriwayatkan: “Telah dibawa kepada Muhammad bin Ismail barang dagangan, yang dihantar kepadanya oleh anaknya, Ahmad Abu Hafs, maka beberapa orang peniaga berkumpul di sekelilingnya pada waktu petang, mereka membelinya dengan keuntungan lima ribu dirham, maka beliau berkata kepada mereka: Pulanglah kamu semua pada malam ini ...”

Disebutkan ‘dihantar kepadanya oleh anaknya Ahmad’ oleh Ibn Asakir dalam Tarikh Dimasyq, Ibn Manzur dalam Mukhtasar Ibn Asakir, al-Zahabi dalam al-Siyar dan Tarikh al-Islam dan al-Subki dalam Tabaqat al-Shafi'iyyah.

Akan tetapi, al-Khatib al-Baghdadi menyebutkan kisah yang sama dari sanad yang sama yang beliau catatkan sebagai ‘dihantar kepadanya oleh si fulan’ sebagai ganti perkataan ‘Ahmad’. Ibnu al-Jauzi dalam al-Muntazam dan Sifat al-Safwah turut mengikutinya dan al-Hafiz Ibnu Hajar menukilkannya dalam Hadyu al-Sari dan al-Taghliq, tetapi dalam kedua-duanya tertulis: ‘Dihantar kepadanya oleh Abu Hafs’, iaitu dengan menyebutnya kunyahnya.

Tiada percanggahan dalam kisah ini dan orang yang menghafal adalah hujah ke atas orang yang tidak menghafal dan yang menetapkan didahulukan daripada yang menafikan. Jelas bahawa Imam al-Bukhari mempunyai seorang anak lelaki dan menamakannya sebagai Ahmad sempena nama Nabi sallahu ‘alaihi wasallam, kerana Imam al-Bukhari namanya Muhammad dan anaknya pula bernama Ahmad.  Nama anaknya itu juga sama dengan nama saudara kandung Imam al-Bukhari.

Rujukan:

- الإمام البخاري أستاذ الأستاذين وإمام المحدثين وحجة المجتهدين وصاحب الجامع المسند الصحيح - عبد الستار الشيخ.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan