Ahad, 5 Januari 2025

Ilmu al-Jarh wa al-Ta’dil (1) – Takrif, Pensyariatan dan Sejarah

Definisi al-Jarh Dari Segi Bahasa dan Istilah:

Al-Jarh (الجرح) dari segi bahasa bermaksud: الطَّعْن (Mencela/menuduh/meragukan).

Apabila dikatakan: Hakim telah menjarh saksi, iaitu apabila dia mendapati sesuatu yang menggugurkan sifat ‘adil-nya seperti dusta dan selainnya.

Apabila dikatakan: Menjarh seseorang, bermaksud menolak kesaksiannya.

Perkataan a-iIstijrah (الاستجراحُ) bermaksud kekurangan, kecacatan, dan kerosakan.

Dan dari segi kiasan (majaz), apabila dikatakan: Dia telah menjarhnya dengan lidahnya, iaitu: Mencacinya. Dan mereka telah menjarhkannya, iaitu: Jika mereka mencaci dan mencelanya.

Al-Jarh digunakan untuk menyatakan kecacatan dan kekurangan seseorang daripada kedudukan yang adil dan lurus.

Al-Jarh dalam istilah ahli hadis: Suatu sifat yang apabila ada pada perawi atau saksi, maka gugurlah pengiktirafan terhadap kata-katanya dan terbatallah kebolehpercayaan padanya.

Ia juga ditakrifkan sebagai: Celaan terhadap perawi dengan perkara yang mencacatkan ke’adilannya atau kedhabitannya.

Definisi al-Ta'dil Dari Segi Bahasa dan Istilah:

Al-Ta'dil dari segi bahasa: Menyucikan seseorang, memujinya dan menisbahkannya kepada ke’adilan dan keseimbangan dalam urusannya.

Dikatakan al-'Adl daripada kalangan manusia bermaksud: Orang yang diterima perkataannya dan hukumnya.

Menta'dilkan para saksi bermaksud: Mengatakan mereka adalah orang-orang yang ‘adil.

Al-Ta'dil menurut istilah ahli hadis: Sifat yang apabila ada pada perawi atau saksi, maka diterima dan diambil perkataan mereka berdua.

Ia juga didefinisikan sebagai: Menyucikan perawi bahawa dia ‘adil atau dhabit.

Definisi Ilmu al-Jarh wa al-Ta'dil:

Ia adalah ilmu yang berkaitan dengan menjelaskan kedudukan para perawi dari segi mendaifkan atau menthiqahkan mereka dengan istilah-istilah teknikal yang dikenali di kalangan ulama. Istilah-istilah ini mempunyai penggunaan yang tepat dan makna yang khusus, yang penting dalam menilai sanad hadis.

Para ulama telah membenarkan untuk menyebut kelemahan para perawi hadis ketika mengkritik mereka dan mereka tidak menganggapnya sebagai ghibah (mengumpat) yang diharamkan. Mereka berdalilkan hal itu dengan hadis-hadis dan athar-athar yang akan disebutkan nanti.

Faedah Ilmu Ini:

Dalam menjelaskan al-jarh (kritikan terhadap perawi) terdapat faedah yang besar iaitu agar tidak berhujah dengan khabar-khabar orang yang tidak ‘adil dan tujuannya bukan untuk mencela mereka dan menjatuhkan maruah mereka yang termasuk dalam bab ghibah.

Pensyariatan al-Jarh wa al-Ta'dil:

Al-Jarh wa al-Ta'dil dibenarkan untuk memelihara syariat, menafikan kesilapan dan pendustaan, serta mempertahankan syariat. Sebagaimana dibenarkan al-Jarh dalam bab penyaksian, dibenarkan juga dalam bab periwayatan. Ini telah dibuktikan oleh al-Quran, Sunnah, ijma', dan pendapat ulama.

1 - Al-Quran:

Adapun al-Quran, terdapat ayat-ayat yang memerintahkan penerimaan khabar orang yang ‘adil dan kesaksiannya, serta memberi amaran tentang khabar orang yang fasik:

Seperti firman Allah: "Dan persaksikanlah dengan dua orang saksi yang adil di antara kamu" [At-Talaq: 2].

Dan firmanNya berkenaan al-Jarh: "Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah" [Al-Hujurat: 6].

Dan firmanNya berkenaan al-Ta'dil: "Dan orang-orang yang terdahulu - yang pertama-tama (dari kalangan) Muhajirin dan Ansar, dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan kebaikan, Allah redha kepada mereka dan mereka redha kepadaNya" [At-Taubah: 100].

2 - Sunnah:

Adapun Sunnah, antara yang terpenting berkenaan al-Jarh ialah sabda Baginda sallahu ‘alaihi wasallam tentang orang bodoh yang ditaati: "Dia adalah seburuk-buruk saudara dalam kaumnya dan seburuk-buruk anak dalam kaumnya."

Berkenaan al-Ta'dil, sabda Baginda sallahu ‘alaihi wasallam tentang Abdullah bin Umar: "Sesungguhnya Abdullah itu lelaki yang soleh."

3 - Ijmak:

Adapun ijmak, al-Hafiz al-Khatib al-Baghdadi berkata: "Ahli ilmu telah berijmak bahawa: Tidak diterima melainkan khabar orang yang ‘adil, sebagaimana tidak diterima melainkan kesaksian orang yang ‘adil. Apabila ini telah sabit, maka wajib apabila tidak diketahui ke’adilan pembawa khabar dan saksi, hendaklah ditanya tentang mereka, atau diminta penjelasan tentang keadaan mereka daripada orang yang mengenali mereka; kerana tidak ada jalan untuk mengetahui keadaan mereka melainkan dengan merujuk kepada kata-kata orang yang mengenali mereka dalam penilaian mereka, maka ini menunjukkan bahawa ia adalah sesuatu kemestian."

4 – Pendapat Ulama:

Adapun pendapat ulama dalam hal ini banyak, antaranya:

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah, Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa ditanya tentang ilmu yang dia ketahui, kemudian dia menyembunyikannya, maka dia akan dikekang pada hari kiamat dengan kekangan dari api neraka."

Hadis ini umum merangkumi pengetahuan tentang keadaan para perawi. Oleh itu, Imam Ahmad bin Hanbal ketika ditanya tentang hal tersebut berkata: "Jika kamu diam dan saya diam, maka bilakah orang jahil akan mengetahui yang sahih dari yang daif?!"

Imam Abdullah bin al-Mubarak berkata: "Jika kita tidak menjelaskan, maka bagaimana dapat dibezakan antara kebenaran dengan kebatilan?!"

Yahya bin Said berkata: "Saya bertanya kepada Syu'bah, Sufyan, Malik bin Anas dan Sufyan bin Uyainah tentang seseorang yang dituduh dalam (memalsukan) hadis atau tidak menghafalnya? Mereka berkata: Jelaskan keadaannya kepada orang ramai."

'Affan berkata: "Kami sedang duduk bersama Ismail bin Ulayyah. Lalu seorang lelaki meriwayatkan hadis (yang diambil) daripada seorang perawo. Maka aku berkata: Sesungguhnya orang ini tidak thabit (tidak kuat dalam periwayatan hadis). Lelaki itu berkata: Engkau telah mengumpatnya. Ismail berkata: Dia tidak mengumpatnya, tetapi dia menghukum bahawa orang itu tidak thabit.”

Abu Bakar bin Abu Khallad berkata: “Aku bertanya kepada Yahya bin Said Al-Qattan: Tidakkah engkau takut orang-orang yang engkau tinggalkan hadis mereka akan menjadi musuhmu di sisi Allah Ta'ala?! Beliau menjawab: Mereka menjadi musuhku adalah lebih aku sukai daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam menjadi musuhku. Baginda bersabda: Mengapa engkau meriwayatkan dariku hadis yang engkau tahu ia dusta?"

Dengan demikian, jelaslah kepada kita melalui apa yang telah lalu bahawa perbincangan dalam al-Jarh wa al-Ta'dil bukanlah ghibah dan bukan perkara yang haram, bahkan ia adalah wajib yang didorong oleh pemeliharaan terhadap sunnah Nabi sallahu ‘alaihi wasallam daripada penyelewengan orang-orang yang melampau, pemalsuan orang-orang yang batil, dan pentakwilan orang-orang yang jahil.

Kemunculan Ilmu al-Jarh wa al-Ta'dil:

Ilmu ini adalah antara yang unik yang hanya dimiliki umat Islam berbanding umat-umat lain. Umat Islam telah menyerlah dengan pengasasan, pembentukan, pengkaedahan dan kepelbagaian dalam ilmu ini. Ia terhasil daripada usaha memelihara sunnah Nabi sallahu ‘alaihi wasallam daripada penyelewengan dan pencemaran, serta perjuangan menentang pendusta dan penipu.

Ilmu ini muncul pada zaman para sahabat sebagai tunas yang halus, kemudian berkembang, bertambah, menguat dan mantap pada kurun pertama dan kedua, terus berkembang dan meluas, dan mula sempurna pada kurun ketiga dan keempat, sehinggalah mencapai kesempurnaan pada kurun kesembilan Hijrah. Banyak kitab telah dihasilkan dan penulisan yang pelbagai telah dikarang. Kemudian pada zaman kita, beberapa masalah, perincian dan tokoh telah dikaji secara khusus sehingga hampir mencapai tahap matang dan sempurna, walaupun sesebuah ilmu itu tidak mempunyai penghujung dan pengakhiran.

Dengan ilmu yang agung dan kaedah yang teliti lagi bijaksana ini, generasi terdahulu dan kemudian dapat mendedahkan kecacatan dalam setiap ilmu yang dinukilkan: sama ada hadis Nabi, percakapan biasa, syair, prosa sastera, sejarah peribadi atau politik. Maka ilmu ini ibarat menjadi mikroskop yang benar dan cermin yang jernih, yang memisahkan untuk orang yang melihat dengannya antara yang sahih dengan yang cacat, membezakan antara yang baik dengan yang buruk, yang benar dengan yang dusta, dan menimbang kebaikan dan keburukan dengan neraca yang lurus.

Permulaan Perbincangan tentang Para Perawi dalam al-Jarh wa al-Ta'dil:

Telah disebutkan sebelum ini dalam pensyariatan al-Jarh wa al-Ta'dil bahawa Nabi sallahu ‘alaihi wasallam telah melakukan al-Jarh wa al-Ta'dil, sebagaimana sekumpulan sahabat, tabiin dan generasi selepas mereka juga bercakap tentang para perawi. Tetapi pada zaman tabiin - iaitu jika dibandingkan dengan generasi selepas mereka - hanya sedikit, kerana sedikitnya kelemahan pada generasi tabiin dan kerana kebanyakan mereka adalah sahabat yang adil dan selain sahabat daripada kalangan tabiin kebanyakannya adalah thiqah (dipercayai).

Hampir tidak ditemui pada kurun pertama yang meliputi para sahabat dan tabiin senior adanya perawi yang lemah kecuali hanya sedikit. Apabila berlalu kurun pertama dan masuk kurun kedua, terdapat pada awalnya dari kalangan tabiin pertengahan sekumpulan perawi yang lemah, yang kebanyakannya dilemahkan dari sudut penerimaan dan hafalan hadis mereka. Maka kita dapati mereka melakukan marfu' kepada hadis mawquf (ucapan sahabat dijadikan ucapan Nabi), banyak melakukan irsal (menggugurkan perawi dalam sanad), dan mereka mempunyai kesilapan dalam periwayatan hadis.

Ibnu 'Adi telah menyenaraikan dalam mukadimah kitabnya, al-Kamil sekumpulan tokoh yang berbincang tentang tauthiq (pengiktirafan perawi) dan tad'if (pelemahan perawi) sehingga zamannya.

Antara para sahabat yang disebutkannya:

1 - Umar bin al-Khattab (meninggal tahun 23H).

2 - Ali bin Abi Talib (meninggal tahun 40H).

3 - Abdullah bin Abbas (meninggal tahun 68H).

4 - Abdullah bin Salam (meninggal tahun 43H).

5 - Ubadah bin al-Samit (meninggal tahun 34H).

6 - Anas bin Malik (meninggal tahun 90H).

7 - Aisyah (meninggal tahun 57H).

Dan dari kalangan Tabi'in:

1 - Amir bin Syarahil al-Sya'bi (meninggal tahun 103H).

2 - Muhammad bin Sirin (meninggal tahun 110H).

3 - Said bin al-Musayyab (meninggal tahun 94H).

4- Said bin Jubair (meninggal tahun 95H).

Ketika di penghujung zaman tabiin - iaitu sekitar tahun 150 - beberapa imam telah berbincang tentang tauthiq dan tad’if terhadap perawi perawi:

1 - Imam Abu Hanifah al-Nu'man (meninggal tahun 150H), yang berkata: "Saya tidak pernah melihat pembohong yang lebih besar dari Jabir al-Ju'fi".

2 - Sulaiman bin Mihran al-A'mash (meninggal tahun 148H) telah mendaifkan sekumpulan perawi dan menthiqahkan yang lain.

3 - Syu'bah bin al-Hajjaj (meninggal tahun 160H) telah menilai perawi-perawi dan beliau sangat ketat sehingga hampir tidak meriwayatkan hadis kecuali dari perawi yang dipercayai. Begitu juga Imam Malik bin Anas (meninggal tahun 179H).

Antara mereka yang diterima penilaiannya terhadap perawi pada zaman ini ialah:

1 - Ma'mar bin Rasyid al-Azdi (meninggal tahun 153H).

2 - Hisyam bin Abi Abdullah al-Dastuwa'i (meninggal tahun 154H).

3 - Abdurrahman bin Amru al-Auza'i (meninggal tahun 157H).

4 - Sufyan bin Said al-Thauri (meninggal tahun 161H).

5 - Abdul Aziz bin Abdullah Ibnul Majisyun (meninggal tahun 164H).

6 - Hammad bin Salamah bin Dinar (meninggal tahun 167H).

7 - Al-Laith bin Sa'ad (meninggal tahun 175H), dan lain-lain.

Kemudian, beliau menyenaraikan beberapa lapisan generasi yang berbicara mengenai perawi sehingga sampai kepada dua orang pakar hadis yang berwibawa: Yahya bin Sa'id al-Qattan (meninggal tahun 198 H) dan Abdur Rahman bin Mahdi (meninggal tahun 198 H). Ibnu ‘Adi berkata: "Sesiapa yang mereka jarh, maka tidak diterima dan sesiapa yang mereka thiqahkan, maka dia diterima. Jika mereka berbeza pendapat mengenai seseorang - meskipun jarang - maka ijtihad dilakukan dalam menilai keadaannya."

Kemudian disebutkan selepas mereka ramai lagi ulama. Selepas itu, kitab-kitab mula disusun dan ditulis mengenai al-Jarh wa al-Ta'dil serta 'ilal (kecacatan hadis).

Setelah itu Ibnu ‘Adi menyebutkan lagi beberapa orang tokoh dalam al-Jarh wa al-Ta'dil, antaranya:

1 - Imam Yahya bin Ma'in (meninggal tahun 233 H).

2 - Imam Ahmad bin Hanbal (meninggal tahun 241 H).

3 - Imam Muhammad bin Sa'd (meninggal tahun 230 H).

4 - Imam Ali bin al-Madini (meninggal ada tahun 234 H) dan ramai lagi. 

Sumber: 

Al-Muyassar Fi 'Ilm al-Jarh Wa al-Ta'dil oleh Sayyid Abdul Majid al-Ghauri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan