Soalan:
Adakah Nabi itu cahaya atau adakah baginda manusia seperti
kita sebagaimana yang diberitahu oleh al-Quran?
Jawapan Syeikh Dr Ali Juma’ah
Nabi sallahu ‘alaihi wasallam adalah cahaya, ini
benar.
Allah berfirman: "Wahai Ahli Kitab! Sesungguhnya telah
datang kepada kamu Rasul Kami (Muhammad, s.a.w) dengan menerangkan kepada kamu
banyak dari (keterangan-keterangan dan hukum-hukum) yang telah kamu sembunyikan
dari Kitab Suci, dan ia memaafkan kamu (dengan tidak mendedahkan) banyak
perkara (yang kamu sembunyikan). Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya
kebenaran (Nabi Muhammad) dari Allah, dan sebuah Kitab (Al-Quran) yang
jelas nyata keterangannya.” (Al-Maidah:15)
Allah berfirman: "Dan juga sebagai penyeru (umat
manusia seluruhnya) kepada agama Allah dengan taufiq yang diberiNya; dan
sebagai lampu yang menerangi." (Al-Ahzab: 46).
Maka baginda adalah cahaya dan yang menerangi. Tidak ada
salahnya jika anda mengatakan bahawa Nabi Muhammad adalah cahaya selagi mana
Allah Yang Maha Agung telah menyifatkannya demikian dan menamakannya sebagai cahaya.
Telah sabit dalam Sunnah bahawa para sahabat berkata: “Wajahnya
seperti bulan.” (Riwayat al-Nasa’i dalam al-Sunan al-Kubra dan
al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Kabir)
Baginda telah mengkhabarkan bahawa bahawa ketika ibunya
mengandungkannya: "Dia melihat cahaya yang menerangi istana-istana
Busra di tanah Syam." (Riwayat Ibnu Hisyam, al-Tabari dalam Tarikhnya
dan Abu Nu’aim dalam Hilyah al-Auliya’)
Para sahabat baginda, semoga Allah meredhai mereka, telah
memberitahu bahawa apabila Nabi sallahu ‘alaihi wasallam memasuki
Madinah, segala-galanya menjadi bercahaya, dan apabila baginda wafat,
segala-galanya menjadi gelap. (Riwayat Ahmad, al-Tirmizi, Ibnu Majah dan Ibnu
Hibban)
Selain itu, terdapat banyak athar dan hadis yang menunjukkan
bahawa baginda adalah cahaya, dan kita tidak seharusnya menafikan bahawa cahaya
itu adalah cahaya bersifat fizikal (hissi). Tidak ada yang bertentangan
dengan hakikat bahawa keadaan baginda yang menerangi dan memiliki cahaya
fizikal dengan asas akidah dan ia juga tidak bertentangan dengan sifat
kemanusiaan baginda yang diberitahu oleh al-Quran.
Sesungguhnya yang dilarang adalah menafikan kemanusiaan
baginda kerana ini bertentangan dengan kenyataan jelas al-Quran. Allah Ta'ala
berfirman: "Katakanlah: Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti
kamu, diwahyukan kepadaku." (al-Kahfi: 110 dan Fussilat: 6)
Maka jalan selamat dalam hal ini adalah dengan menetapkan
semua yang Allah tetapkan untuk Nabi-Nya, iaitu menetapkan bahawa baginda
adalah cahaya dan yang menerangi dan masih kekal sedemikian dan bahawa baginda
adalah manusia seperti kita, tanpa perincian dan perhalusinya.
Penetapan cahaya fizikal bagi baginda tidak bertentangan
dengan hakikat bahawa baginda adalah manusia kerana bulan mempunyai sifat
berbatu, namun ia tetap cahaya dan mempunyai cahaya fizikal. Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam lebih baik daripada bulan dan lebih baik daripada semua makhluk
Allah.
Kita memohon kepada Allah untuk membimbing kita ke jalan
yang lurus. Inilah penjelasan tentang isu kecahayaan Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam. Ucapan terakhir kami adalah segala puji bagi Allah, Tuhan
sekalian alam dan Allah Ta'ala Maha Tinggi dan Maha Mengetahui.
Sumber:
Al-Bayan Li Ma Yashghal al-Azhan oleh Syeikh Dr Ali
Juma’ah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan