Ahad, 8 Jun 2025

Adakah Nabi Itu Cahaya?

Soalan:

Adakah Nabi itu cahaya atau adakah baginda manusia seperti kita sebagaimana yang diberitahu oleh al-Quran?

Jawapan Syeikh Dr Ali Juma’ah

Nabi sallahu ‘alaihi wasallam adalah cahaya, ini benar.

Allah berfirman: "Wahai Ahli Kitab! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Rasul Kami (Muhammad, s.a.w) dengan menerangkan kepada kamu banyak dari (keterangan-keterangan dan hukum-hukum) yang telah kamu sembunyikan dari Kitab Suci, dan ia memaafkan kamu (dengan tidak mendedahkan) banyak perkara (yang kamu sembunyikan). Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya kebenaran (Nabi Muhammad) dari Allah, dan sebuah Kitab (Al-Quran) yang jelas nyata keterangannya.” (Al-Maidah:15)

Allah berfirman: "Dan juga sebagai penyeru (umat manusia seluruhnya) kepada agama Allah dengan taufiq yang diberiNya; dan sebagai lampu yang menerangi." (Al-Ahzab: 46).

Maka baginda adalah cahaya dan yang menerangi. Tidak ada salahnya jika anda mengatakan bahawa Nabi Muhammad adalah cahaya selagi mana Allah Yang Maha Agung telah menyifatkannya demikian dan menamakannya sebagai cahaya.

Telah sabit dalam Sunnah bahawa para sahabat berkata: “Wajahnya seperti bulan.” (Riwayat al-Nasa’i dalam al-Sunan al-Kubra dan al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Kabir)

Baginda telah mengkhabarkan bahawa bahawa ketika ibunya mengandungkannya: "Dia melihat cahaya yang menerangi istana-istana Busra di tanah Syam." (Riwayat Ibnu Hisyam, al-Tabari dalam Tarikhnya dan Abu Nu’aim dalam Hilyah al-Auliya’)

Para sahabat baginda, semoga Allah meredhai mereka, telah memberitahu bahawa apabila Nabi sallahu ‘alaihi wasallam memasuki Madinah, segala-galanya menjadi bercahaya, dan apabila baginda wafat, segala-galanya menjadi gelap. (Riwayat Ahmad, al-Tirmizi, Ibnu Majah dan Ibnu Hibban)

Selain itu, terdapat banyak athar dan hadis yang menunjukkan bahawa baginda adalah cahaya, dan kita tidak seharusnya menafikan bahawa cahaya itu adalah cahaya bersifat fizikal (hissi). Tidak ada yang bertentangan dengan hakikat bahawa keadaan baginda yang menerangi dan memiliki cahaya fizikal dengan asas akidah dan ia juga tidak bertentangan dengan sifat kemanusiaan baginda yang diberitahu oleh al-Quran.

Sesungguhnya yang dilarang adalah menafikan kemanusiaan baginda kerana ini bertentangan dengan kenyataan jelas al-Quran. Allah Ta'ala berfirman: "Katakanlah: Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku." (al-Kahfi: 110 dan Fussilat: 6)

Maka jalan selamat dalam hal ini adalah dengan menetapkan semua yang Allah tetapkan untuk Nabi-Nya, iaitu menetapkan bahawa baginda adalah cahaya dan yang menerangi dan masih kekal sedemikian dan bahawa baginda adalah manusia seperti kita, tanpa perincian dan perhalusinya.

Penetapan cahaya fizikal bagi baginda tidak bertentangan dengan hakikat bahawa baginda adalah manusia kerana bulan mempunyai sifat berbatu, namun ia tetap cahaya dan mempunyai cahaya fizikal. Nabi sallahu ‘alaihi wasallam lebih baik daripada bulan dan lebih baik daripada semua makhluk Allah.

Kita memohon kepada Allah untuk membimbing kita ke jalan yang lurus. Inilah penjelasan tentang isu kecahayaan Nabi sallahu ‘alaihi wasallam. Ucapan terakhir kami adalah segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam dan Allah Ta'ala Maha Tinggi dan Maha Mengetahui.

Sumber:

Al-Bayan Li Ma Yashghal al-Azhan oleh Syeikh Dr Ali Juma’ah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan