Soalan:
Syeikh Abdullah al-Siddiq al-Ghumari ditanya tentang suatu
hadis yang dilihat oleh orang yang bertanya dalam kitab Dalail al-Khairat
pada hizib kelima, hari Jumaat, iaitu:
Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Sesiapa
yang membaca selawat ini sekali, Allah akan mencatatkan baginya pahala haji
yang diterima dan pahala orang yang memerdekakan seorang hamba sahaya daripada
keturunan Nabi Ismail ‘alaihis salam.
Maka Allah Taala berfirman: Wahai para malaikat-Ku, ini
adalah seorang hamba daripada hamba-hamba-Ku yang banyak berselawat ke atas
kekasih-Ku Muhammad. Maka demi Kemuliaan-Ku, Keagungan-Ku, Kebesaran-Ku,
Kemurahan-Ku dan Ketinggian-Ku, pasti akan Aku kurniakan kepadanya bagi setiap
huruf yang dia selawatkan sebuah istana di dalam Syurga.
Dia pasti akan datang pada hari Kiamat di bawah Panji al-Hamd
(Panji Pujian), cahaya wajahnya seperti bulan purnama dan tangannya berada
dalam genggaman tangan kekasih-Ku Muhammad.
Ini adalah bagi sesiapa yang mengucapkannya setiap hari
Jumaat, baginya fadilat ini. Allah Maha Memiliki Kurniaan Yang Agung."
Beliau menjawab:
Hadis ini tidak mempunyai asal usul dalam mana-mana kitab
Sunnah Nabawiyyah. Sesungguhnya aku telah meneliti hadis-hadis Qudsi sehingga
aku sampai ke batasan paling jauh yang dicapai oleh pengetahuan penutup para pakar
hadis (Huffaz) – iaitu sembilan
ratus hadis Qudsi – dengan harapan aku dapat menemukan hadis tersebut, namun
aku tidak menemuinya sama sekali.
Aku yakin bahawa ia adalah palsu (maudhu') disebabkan
beberapa perkara berikut:
A - Kecacatan maknanya dan kelemahan susunan bahasanya.
B - Selawat yang
disebutkan dalam hadis ini sebagai penjelasan kelebihannya tidak pernah
diriwayatkan dari Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dan tidak juga dari
mana-mana sahabat baginda.
C - Orang pertama yang menyebutkan hadis ini - iaitu Ibn
'Azum al-Qairawani - bukanlah dari kalangan ahli hadis dan bukan pula dari
mereka yang teliti dalam periwayatan. Kita dapati beliau menyebutkan dalam
kitabnya yang dikarang tentang kelebihan berselawat ke atas Nabi sallahu
‘alaihi wasallam hadis-hadis yang tidak diragui oleh pembacanya bahawa ia
dipetik dari kitab-kitab seperti Sirah al-Bakri, Diya' al-Anwar, Ra's
al-Ghul dan seumpamanya.
Kemudian aku merujuk kepada Syarah Dalail al-Khairat karangan Sayyidi al-Mahdi al-Fasi, lalu aku dapati beliau melepaskan diri dari tanggungjawab hadis tersebut dan meletakkan bebannya kepada orang pertama yang menukilkannya, iaitu orang yang telah kami sebutkan tadi. Wallahu a'lam.
Sumber:
Mausu’ah Syeikh Abdullah al-Siddiq al-Ghumari (16/154-155).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan