Soalan:
Sesetengah pihak mendakwa bahawa Islam telah menghapuskan
kebebasan kepercayaan kerana membenarkan pembunuhan orang murtad. Jadi apakah
kebenaran tentang perkara ini?
Jawapan Syeikh Dr Ali Juma’ah:
Isu ‘membunuh orang murtad’ dalam pemikiran Barat merupakan
masalah besar, kerana mereka menyangka Islam memaksa orang untuk mengikutinya dan mereka mengabaikan perlembagaan umat Islam dalam isu kebebasan kepercayaan
yang diwakili oleh firman Allah: "Tidak ada paksaan dalam agama;
sesungguhnya telah nyata kebenaran dari kesesatan" (Surah al-Baqarah: 256).
Isu ‘membunuh orang murtad’ boleh dilihat dari dua sudut:
Sudut pertama: Teks syariat secara teori yang menghalalkan
darah seorang Muslim jika dia meninggalkan agamanya dan memisahkan diri dari jemaah.
Sudut kedua: Aplikasi perundangan dan pendekatan
dalam menangani isu murtad pada zaman Nabi, serta para khalifahnya, semoga
Allah meredhai mereka.
Adapun pada zaman Nabi sallahu ‘alaihi wasallam,
beliau tidak membunuh Abdullah bin Ubai, walaupun dia berkata: "Jika
kita kembali ke Madinah, yang mulia akan mengusir yang hina (merujuk kepada
Nabi) daripada Madinah", dan tidak membunuh Zul-Khuwaisirah al-Tamimi
yang berkata kepada baginda: "Berlaku adillah kerana kamu tidak berlaku
adil" dan tidak membunuh orang yang berkata kepada baginda: "Mereka
berkata kamu melarang kejahatan tetapi engkau sendiri melakukannya"
dan tidak membunuh orang yang berkata kepada baginda: "Pembahagian ini
tidak diniatkan untuk mencari keredhaan Allah" dan tidak membunuh
orang yang berkata kepada baginda ketika baginda memberi keutamaan kepada
Zubair dalam pengairan: "Kerana dia anak ibu saudaramu" dan
lain-lain yang sampai kepadanya tentang gangguan dan penghinaan daripada mereka
terhadap baginda, yang merupakan kata-kata yang pasti menjadikan penuturnya murtad
kerana ia adalah tuduhan terhadap Nabi sallahu ‘alaihi wasallam yang
termasuk dalam mendustakan kejujuran dan keadilan baginda.
Dalam meninggalkan pembunuhan orang-orang yang telah saya
sebutkan dan orang lain selain mereka, terdapat maslahat (kepentingan) yang
besar semasa hidup baginda dan masih berterusan selepas kematiannya dalam
menyatukan manusia dan tidak menjauhkan mereka daripada baginda kerana jika
sampai kepada mereka bahawa baginda membunuh para sahabatnya, mereka akan lari.
Baginda telah menyatakan perkara ini secara khusus dan berkata kepada Umar
ketika dia mencadangkan untuk membunuh Abdullah bin Ubai: "Jangan
sampai orang-orang mengatakan bahawa Muhammad membunuh para sahabatnya.”
Baginda tidak menggunakan apa yang Allah halalkan baginya bagi membalas dendam terhadap orang-orang munafik dan menghukum mereka seperti yang dinyatakan dalam Surah al-Ahzab, Allah berfirman: "Sesungguhnya jika orang-orang munafik, orang-orang yang berpenyakit dalam hatinya dan orang-orang yang menyebarkan berita bohong di Madinah tidak berhenti (dari menyakitimu), niscaya Kami akan perintahkan kamu untuk menguasai mereka, kemudian mereka tidak menjadi tetanggamu di Madinah kecuali dalam waktu yang sebentar. Mereka dalam keadaan terlaknat. Di mana sahaja mereka dijumpai, mereka ditangkap dan dibunuh habis-habisan.”
Begitu juga apa yang diriwayatkan oleh Jabir bin Abdullah
bahawa seorang Arab Badwi telah memberi baiah kepada Rasulullah, kemudian Arab
Badwi itu ditimpa demam di Madinah, lalu dia datang kepada Nabi dan berkata: "Wahai
Muhammad, batalkan baiah saya," tetapi Rasulullah menolak, kemudian
dia datang lagi dan berkata: "Batalkan baiah saya," dan
baginda menolak, kemudian dia datang lagi dan berkata: "Batalkan baiah
saya," dan baginda tetap menolak, lalu Arab Badwi itu keluar, maka
Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya Madinah itu seperti relau besi, ia
menyingkirkan kotorannya dan memurnikan yang baiknya daripadanya." Baginda
tidak membunuhnya, jadi mengapa baginda tidak membunuh semua orang itu yang
termasuk dalam firman Tuhan kita: "Sesungguhnya mereka telah
mengucapkan perkataan kufur dan telah menjadi kufur selepas Islam mereka."
(Surah al-Taubah:74)
Adapun pada zaman para khalifah, khususnya pada zaman Umar al-Faruq,
telah diriwayatkan bahawa Anas telah kembali dari Tustar, lalu dia datang
kepada Umar. Maka Umar bertanya: "Apa yang berlaku kepada enam orang
dari Bani Bakr bin Wa'il yang murtad dari Islam, lalu menyertai orang-orang
musyrik?" Anas berkata: “Wahai Amirul Mukminin, mereka adalah kaum
yang murtad dari Islam dan menyertai orang-orang musyrik, mereka terbunuh dalam
pertempuran.” Maka Umar beristirja' - iaitu mengucapkan: Inna
lillahi wa inna ilaihi raji'un. Anas berkata: “Adakah jalan lain bagi mereka
selain daripada dibunuh? Umar berkata: "Ya, aku akan tawarkan Islam
kepada mereka, jika mereka enggan, aku akan masukkan mereka ke dalam
penjara."
Maka Umar tidak berpendapat untuk membunuh mereka pada
mulanya, walaupun mereka telah murtad dan memerangi orang-orang Islam, tetapi
dia berpendapat untuk menyuruh mereka bertaubat terlebih dahulu, jika tidak, mereka
dipenjarakan.
Semua peristiwa-peristiwa yang berlaku pada zaman
pensyariatan telah menjadikan fuqaha Islam memahami persoalan ‘membunuh orang
murtad’ bukanlah persoalan yang berkaitan dengan kebebasan akidah dan pemikiran
dan tidak berkaitan dengan penindasan. Nas-nas yang keras dalam hal ini
tidaklah merujuk kepada tindakan ‘keluar daripada Islam’, sebaliknya merujuk
kepada ‘penentangan terhadap Islam’ yang dianggap sebagai satu jenayah terhadap
ketenteraman awam negara. Ia juga merupakan satu penentangan terhadap
hukum-hakam agama yang dianuti oleh umat dan pada ketika itu dianggap setara
dengan jenayah ‘pengkhianatan besar’ yang diharamkan oleh semua syariat,
perlembagaan dan undang-undang.
Syeikh Syaltut, bekas Syeikhul Azhar rahimahullah
berpendapat bahawa membunuh orang murtad bukanlah satu hukuman hudud. Beliau
berkata: "Pandangan dalam persoalan ini mungkin berubah apabila
diperhatikan bahawa ramai ulama berpendapat bahawa hukuman hudud tidak dapat
ditetapkan dengan hadis ahad dan bahawa kekufuran itu sendiri bukanlah sesuatu
yang menghalalkan darah. Sebaliknya, yang menghalalkannya ialah tindakan
memerangi kaum Muslimin dan menyerang mereka serta cubaan memesongkan mereka
dari agama mereka dan bahawa zahir al-Quran al-Karim dalam banyak ayat menolak
paksaan dalam beragama."
Maka membunuh orang murtad bukanlah semata-mata kerana
kemurtadan, tetapi kerana melakukan perkara tambahan yang memecah belahkan
jemaah muslimin, di mana mereka menggunakan kemurtadan untuk memalingkan orang
Islam daripada agama mereka, maka ia adalah peperangan terhadap agama
sebagaimana firman Allah Ta'ala: “Dan berkatalah segolongan dari Ahli Kitab
(sesama sendiri): Berimanlah kamu kepada Al-Quran yang diturunkan kepada
orang-orang yang beriman itu: pada sebelah pagi, dan kufurlah (ingkarlah) pada
petangnya, supaya mereka (merasa ragu-ragu, lalu) kembali menjadi kafir semula."
Ini juga disokong oleh apa yang dinyatakan oleh Syeikh
al-Islam Ibnu Taimiyyah: "Nabi sallahu ‘alaihi wasallam pernah menerima
taubat sekumpulan orang murtad dan memerintahkan pembunuhan sekumpulan yang
lain, yang mencampur kemurtadan mereka dengan perkara-perkara lain yang
mengandungi kemudaratan dan kerugian kepada Islam dan orang Islam, seperti
perintah baginda untuk membunuh Miqyas bin Hubabah pada hari pembukaan Makkah,
ketika dia mencampurkan kemurtadannya dengan pembunuhan orang Islam dan
mengambil harta serta dia tidak bertaubat sebelum ditangkap.
Baginda memerintahkan pembunuhan al-Quraniyyin ketika mereka
mencampurkan dengan kemurtadan mereka dengan perkara yang serupa dan begitu
juga memerintahkan pembunuhan Ibnu Khatal ketika dia mencampurkan kemurtadannya
dengan mencaci maki dan membunuh orang Islam dan memerintahkan pembunuhan Ibnu
Abi al-Sarh ketika dia mencampurkan kemurtadannya dengan mencela dan memfitnah.”
Daripada apa yang telah disebutkan, jelaslah kepada kita
bahawa ‘isu membunuh orang murtad’ tidak dilaksanakan dalam realiti kehidupan
dan kewujudannya dalam sumber-sumber pensyariatan bukanlah hukuman terhadap
kebebasan pemikiran dan akidah, tetapi ia tertakluk kepada undang-undang
pentadbiran.
Allah Ta'ala Maha Tinggi dan lebih mengetahui.
Sumber:
Al-Bayan Li Ma Yashghal al-Azhan oleh Syeikh Dr Ali Juma’ah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan