Soalan:
Hukum ziarah kubur pada hari raya.
Jawapan al-Sayyid Abdullah bin Mahfuz al-Haddad (m. 1996M):
Sesungguhnya ziarah kubur adalah sunnah qauliyyah (ucapan)
dan fi'liyyah (perbuatan) yang diperintahkan oleh Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dan
dilakukan oleh baginda. Maka celakalah bagi sesiapa yang mengatakan:
Sesungguhnya ziarah kubur itu syirik atau bid'ah!! Sesungguhnya dia menentang
Allah dan Rasul-Nya.
Adapun mengkhususkannya pada hari raya, maka tiada apa yang
menghalangnya. Sesungguhnya kerana kami merasakan bahawa dalam kegembiraan dan
kebahagiaan hari raya, sepatutnya kita tidak melupakan orang-orang (kesayangan)
kita yang telah meninggal dunia, maka kita hadiahkan ziarah dan doa untuk
mereka, serta menghadiahkan pahala bacaan (al-Quran atau zikir) yang dibacakan kepada
mereka supaya kita memasukkan kegembiraan kepada mereka.
Tidak ada halangan dari sudut syarak mahupun akal yang
menghalang pengkhususan itu melainkan semata-mata keberanian melampau terhadap
Allah dengan mengatakan apa yang tidak Dia katakan, bahkan mengada-adakan
terhadap Allah dengan apa yang tidak Dia izinkan. Ini kerana semua ibadat yang umum
seperti zikir-zikir, tilawah al-Quran, selawat ke atas Nabi sallahu ‘alaihi wasallam, ziarah
kubur dan lain-lain... keizinan untuk melakukannya adalah umum dan tuntutan
melakukannya berterusan, tidak terhalang oleh pengkhususan pada sesuatu masa
atau tempat.
Sesiapa yang berkata selain daripada itu, maka sesungguhnya
dia berkata menurut pendapat dan hawa nafsunya, dan telah menyalahi tujuan
syarak dan nasnya. Sungguhnya Nabi sallahu
‘alaihi wasallam apabila melakukan sesuatu amalan, baginda
berterusan melakukannya dan baginda menyukai amalan yang berterusan sama ada secara
harian, bulanan, atau tahunan. Penyusunan (amalan) ini menghidupkan
sunnah-sunnah ini dan mengingatkan orang yang berakal dan mendorong kepada amalan
yang berterusan walaupun sekali setahun. Maka semua itu dianggap sebahagian
daripada amalan berterusan yang disukai oleh Allah dan Rasul-Nya sallahu ‘alaihi wasallam.
Sumber:
Fatawa Ramadhan oleh al-Sayyid Abdullah bin Mahfuz al-Haddad.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan