Dari segi istilah ia adalah hadis yang tidak memenuhi
syarat-syarat mutawatir.
Ia merangkumi jenis-jenis berikut:
1 - Masyhur.
2 - 'Aziz.
3 - Fard.
4 - Gharib.
Setiap satu daripadanya dinamakan khabar wahid
(khabar ahad).
Al-Hafiz Ibn Hajar berkata dalam Nuzhah al-Nazar: “Dan
di dalamnya – iaitu hadis-hadis ahad – ada yang diterima (maqbul),
iaitu hadis yang wajib diamalkan menurut majoriti ulama.
Di dalamnya ada yang ditolak (mardud), iaitu hadis
yang kebenaran penyampainya tidak lebih berat (daripada kemungkinan salahnya),
kerana untuk menjadikannya sebagai dalil bergantung kepada penelitian tentang
keadaan para perawinya.
Berbeza dengan yang pertama, iaitu mutawatir, maka
kesemuanya adalah diterima, kerana ia memberikan kepastian akan kebenaran
penyampainya, berbeza dengan selainnya daripada khabar-khabar ahad.
Akan tetapi, amalan hanya diwajibkan dengan (hadis) yang maqbul
daripadanya kerana ia sama ada terdapat padanya prinsip asas bagi hadis maqbul,
iaitu terbuktinya kebenaran si perawi (kerana sifat adil dan kuat ingatannya),
atau prinsip asas bagi sifat hadis mardud, iaitu terbuktinya kebohongan
si periwayat, atau tidak (iaitu: atau ia tidak mempunyai prinsip asas hadis maqbul
dan tidak juga prinsip asas hadis mardud, maka ia mempunyai kemungkinan
untuk diterima dan ditolak, seperti: perawi yang buruk hafalan dan yang tidak
dikenali).
Maka yang pertama (maqbul): sangkaan kuat cenderung
kepada kebenaran khabar tersebut kerana terbuktinya kebenaran periwayatnya,
maka ia diambil.
Dan yang kedua (mardud): sangkaan kuat cenderung
kepada kebohongan khabar tersebut kerana terbuktinya kebohongan perawinya, maka
ia dibuang.
Dan yang ketiga (yang berada antara maqbul dan mardud):
jika terdapat bukti sokongan (qarinah) (iaitu sifat atau keadaan) yang dapat
menyamakannya dengan salah satu daripada dua bahagian tadi (maqbul atau mardud),
maka ia akan disamakan. Jika tidak, maka ia ditangguhkan (tawaqquf).
Maka apabila amalan dengannya ditangguhkan, ia menjadi seperti mardud,
bukan kerana terbuktinya sifat mardud, sebaliknya kerana tidak terdapat
padanya sifat yang mewajibkan ia diterima.”
Sumber:
Mausu'ah 'Ulum al-Hadis Wa Fununihi oleh Dr Sayyid Abdul Majid al-Ghauri.
Baca juga:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan