Dari Segi Bahasa:
Isim maf'ul daripada asy-Syuhrah, iaitu:
penzahiran (keterkenalan).
Dari Segi Istilah:
Hadis yang diriwayatkan oleh tiga orang atau lebih - pada
setiap tingkatan (tabaqat) sanad - selagi tidak mencapai had mutawatir.
Contohnya:
Hadis “Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu dengan
mencabutnya (secara sekaligus)...” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari).
Mustafidh dan Perbezaannya dengan Masyhur
Mustafidh dari segi bahasa: Isim fa'il kepada istafadha,
terbitan daripada fadha al-ma' (air melimpah), dan dinamakan sedemikian
kerana penyebarannya.
Dari segi istilah: Terdapat perbezaan pendapat mengenai
takrifnya, dan yang paling khusus ada tiga pendapat, iaitu:
1 - Mustafidh adalah sinonim dengan masyhur.
Maka ia dinamakan masyhur kerana kejelasannya, dan
dinamakan mustafidh kerana penyebarannya.
2 - Dikatakan: kedua-duanya berbeza.
Maka masyhur telah pun anda ketahui takrifnya.
Adapun mustafidh, mereka mentakrifkannya sebagai: Hadis
yang diriwayatkan oleh tiga orang atau lebih pada setiap tingkatan (tabaqat)
sanadnya dan bilangan perawinya adalah sama pada setiap tingkatan sanadnya dari
permulaan sanad hingga ke penghujungnya.
Dengan ini, mereka mensyaratkan pada mustafidh bahawa
bilangan perawinya mestilah sama pada kesemua tingkatan.
3 - Dikatakan: ia lebih umum daripada masyhur (berlawanan
dengan pendapat kedua).
Masyhur ialah hadis yang bilangan perawinya pada
permulaan dan penghujungnya adalah sama, berbeza dengan mustafidh.
Masyhur Bukan Istilah:
Yang dimaksudkan dengannya ialah hadis yang masyhur di
sebutan orang ramai tanpa syarat-syarat yang diambil kira, maka ia merangkumi:
1 - Hadis yang mempunyai satu sanad.
2 - Hadis yang mempunyai lebih daripada satu sanad.
3 - Hadis yang tidak mempunyai sanad sama sekali.
Jenis-jenis Masyhur Bukan Istilah:
Ia mempunyai banyak jenis, yang paling masyhur ialah:
1 - Masyhur di kalangan ahli hadis secara khusus:
Contohnya: hadis Anas - radiallahuanhu -: “Rasulullah
Sallahu ‘alaihi wasallam
berqunut selama sebulan selepas rukuk, mendoakan (kecelakaan) ke atas (kabilah)
Ri'l dan Zakwan.” (Diriwayatkan oleh asy-Syaikhan).
2 - Masyhur di kalangan ahli hadis, para ulama,
dan orang awam:
Contohnya: “Orang Islam ialah orang yang kaum Muslimin
selamat daripada (kejahatan) lidah dan tangannya.” (Muttafaqun 'alaih).
3 - Masyhur di kalangan para fuqaha':
Contohnya: hadis: “Perkara halal yang paling dibenci oleh
Allah ialah talak.” (Disahihkan oleh al-Hakim dalam al-Mustadrak, dan
dipersetujui oleh az-Zahabi tetapi dengan lafaz: “Allah tidak menghalalkan
sesuatu yang lebih dibenci oleh-Nya daripada talak.”)
4 - Masyhur di kalangan para ahli Usul:
Contohnya: hadis: “Diangkat daripada umatku: kesilapan,
kelupaan, dan apa yang mereka dipaksa ke atasnya.” (Disahihkan oleh Ibnu Hibban
dan al-Hakim).
5 - Masyhur di kalangan para ahli nahu:
Contohnya: hadis: “Sebaik-baik hamba ialah Suhaib, kalaulah
dia tidak takut kepada Allah, nescaya dia tidak akan menderhakai-Nya.” (Tiada
asal usulnya).
6 - Masyhur di kalangan orang awam:
Contohnya: hadis “Sikap tergesa-gesa itu daripada syaitan.”
(Diriwayatkan oleh at-Tirmizi dan dinilainya hasan).
Hukum Masyhur:
Masyhur dari segi istilah dan bukan istilah tidak
disifatkan sebagai sahih atau tidak sahih. Bahkan, sebahagiannya
adalah sahih, dan sebahagiannya hasan dan da’if, bahkan
juga maudhu'.
Akan tetapi, jika hadis masyhur dari segi istilah itu
sahih, maka ia mempunyai satu kelebihan yang menjadikannya lebih kuat
berbanding 'aziz dan gharib.
Karya-karya Paling Masyhur Mengenainya:
Yang dimaksudkan dengan karya-karya mengenai hadis-hadis masyhur
ialah: hadis-hadis yang masyhur di sebutan orang ramai, dan bukannya masyhur
dari segi istilah. Di antara karya-karya ini ialah:
1 - Al-Maqasid al-Hasanah fi ma isytahara 'ala al-Alsinah:
karya al-Hafiz Muhammad bin 'Abdurrahman as-Sakhawi (meninggal dunia pada tahun
902 Hijrah).
2 - Tamyiz at-Tayyib min al-Khabith fi ma Yadur 'ala
Alsinat an-Nas min al-Hadith: karya Ibnu ad-Daiba' asy-Syaibani (meninggal
dunia pada tahun 944 Hijrah).
3 - Kasyf al-Khafa' wa Muzil al-Ilbas fi ma isytahara min
al-Hadith 'ala Alsinat an-Nas: karya Isma'il bin Muhammad al-'Ajluni (meninggal
dunia pada tahun 1162 Hijrah).
4 - Ad-Durrah al-Lami'ah fi Bayan Kathir min al-Ahadith
asy-Sya'i'ah: karya az-Zurqani.
5 - At-Tadzkirah fi al-Ahadith al-Musytaharah: karya
az-Zarkasyi.
6 - Ad-Durar al-Muntatsirah fi al-Ahadith al-Musytaharah:
karya as-Suyuthi.
7 - Tashil as-Sabil ila Kasyf al-Iltibas 'amma Dara min
al-Ahadith bayna an-Nas: karya Syeikh 'Izzuddin al-Khalili.
8 - Asna al-Mathalib fi Ahadith Mukhtalifat al-Maratib:
karya Ibnu Darwisy al-Hut al-Bairuti.
Rujukan:
- Bulugh al-Amal Min Mustholah al-Hadith Wa al-Rijal
oleh Prof Dr Muhammad Mahmud Ahmad Bakkar.
- Mausu'ah 'Ulum al-Hadis Wa Fununuhu oleh Dr Sayyid
Abdul Majid al-Ghauri
Tiada ulasan:
Catat Ulasan