Sesuatu hadis yang tidak kurang perawinya
daripada dua pada setiap tabaqat, walaupun terdapat perawi yang lebih
daripada dua orang pada sebahagian tabaqat yang lain dan bukan pada semua
tabaqat.
Ini kerana sekiranya dalam setiap tabaqat
bilangan perawi lebih daripada dua orang, maka hadis tersebut akan menjadi
masyhur.
Dinamakan hadis ini sebagai hadis ‘aziz,
sama ada kerana kewujudan hadis ‘aziz ini amat sedikit (iaitu
berdasarkan makna dari segi bahasa yang pertama), atau kerana ianya kuat
disebabkan ia disokong dengan jalan yang lain (iaitu berdasarkan makna dari
segi bahasa yang kedua).
Sebagai contoh hadis:
“Tidak sempurna iman seseorang kamu
sehinggalah dia menjadikan diriku lebih disayanginya daripada dirinya,
hartanya, anaknya dan manusia keseluruhannya.”
[Riwayat al-Bukhari]
Hadis ini hanya diriwayatkan oleh dua orang
sahabat, iaitu Anas radiallahu ‘anhu dan Abu Hurairah radiallahu
‘anhu, dan diriwayatkan daripada setiap mereka ini oleh sebilangan Tabi’in.
Hadis Anas tersebut diriwayatkan oleh dua
orang, iaitu ‘Abdul ‘Aziz bin Suhaib dan Qatadah.
Manakala yang mengambil hadis ini daripada
‘Abdul ‘Aziz juga dua orang sahaja, iaitu ‘Abdul Warith bin Sa’id
dan Isma’il bin ‘Ulaiyyah.
Manakala yang mengambil hadis ini daripada
Qatadah juga dua orang, iaitu Syu’bah dan Husain al-Mu’allim.
Kemudian daripada setiap mereka itu barulah
hadis ini diriwayatkan oleh perawi yang ramai.
Jadi jelaslah daripada contoh di atas, bahawa
hadis ini diriwayatkan oleh dua orang sahabat, kemudia diriwayatkan daripada
mereka oleh dua orang tabi’in dan begitulah seterusnya. Inilah bilangan
yang paling sedikit dalam peringkat-peringkat sanadnya.
Hukumnya:
Tidak semestinya
hadis ‘aziz itu adalah hadis yang sahih. Terdapat kebarangkalian bahawa
ianya sahih, hasan ataupun daif. Semua tersebut bergantung kepada kesempurnaan
syarat sahih yang ada padanya.
Begitu juga sebaliknya, hadis yang sahih itu
tidak semestinya hadis ‘aziz, barangkali hadis gharib juga boleh
menjadi hadis sahih.
[Kamus Istilah Hadis, Sayyid Abdul
Majid al-Ghauri, hlm. 357]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan