- Meskipun seseorang perawi itu daripada
perawi Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim, masih perlu lagi kepada pengkajian
terhadap periwayatannya dan hal ehwal perawi tersebut.
-Misalannya perawi bernama Isma’il bin Abi
Uwais. Dia telah dikritik oleh beberapa orang imam hadis sedangkan Imam
al-Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan hadis daripadanya.
- Kata al-Hafiz Ibnu Hajar dalam Hadyu
al-Sari: “Kecuali mereka berdua tidak banyak mengeluarkan hadisnya.
Al-Bukhari tidak mengeluarkan hadis yang dia bertafarrud (bersendirian)
meriwayatkannya kecuali hanya dua buah hadis. Adapun Muslim, beliau
mengeluarkan hadis Isma’il bin Abi Uwais lebih sedikit daripada apa yang
dikeluarkan oleh al-Bukhari. Baki imam hadis yang lain (Abu Daud, al-Termizi
dan Ibnu Majah) meriwayatkan hadis daripadanya kecuali al-Nasa’ie kerana beliau
mendaifkannya....Kami meriwayatkan dalam Manaqib al-Bukhari dengan sanad yang
sahih bahawa Isma’il mengeluarkan kitab catatan hadis beliau dan mengizinkan
al-Bukhari memilih hadis daripadanya serta memaklumkan kepadanya hadis yang
al-Bukhari ambil daripadanya supaya beliau dapat menyampaikan hadis tersebut
(kepada orang lain) dan meninggalkan hadis-hadis yang lain (yang tidak dipilih
oleh al-Bukhari). Beliau menyedari bahawa hadis yang dikeluarkan oleh
al-Bukhari daripada beliau ialah hadis yang sahih daripada hadis-hadisnya
kerana al-Bukhari mengambil terus daripada catatannya sendiri. Disebabkan itu,
tidak boleh berhujah dengan hadis beliau (Isma’il bin Abi Uwais) kecuali apa
yang ada dalam kitab al-Sahih (Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim) disebabkan
kritikan al-Nasa’ie dan imam hadis yang lain terhadapnya kecuali jika beliau
bersepakat dengan perawi yang lain (dalam meriwayatkan sesuatu hadis), maka
ketika itu boleh diambil kira hadisnya.”
- Jelas daripada
ini bahawa perawi semisal Isma’il bin Abi Uwais walaupun daripada perawi Sahihain
tidak semestinya hadis-hadisnya di luar Sahihain akan turut sahih.
- Kata-kata al-Haithami: ‘perawi-perawinya
dithiqahkan (رجاله
موثقون)’ menunjukkan
berlakunya khilaf pada menghukum perawi-perawi tersebut dan tidak lazim
daripada hukum al-Haithami ini bahawa sahih hadis tersebut sebagaimana yang
telah lalu disebutkan. Ini kerana bagi setiap hadis ada bentuk kritikannnya
yang tersendiri. Boleh jadi ada satu sanad yang para perawinya thiqah
atau daripada perawi Sahihain yang tidak mempunyai ‘illah yang
matan hadisnya sahih dan boleh jadi sanad yang sama dengan matan yang berbeza
tetapi daif disebabkan ‘illah yang wujud di dalamnya.
- Misalnya hadis yang diriwayatkan oleh
al-Hakim dalam Ma’rifah ‘Ulum al-Hadis daripada jalur Muhammad bin
Muhammad bin Hayyan al-Tammar daripada Abi al-Walid al-Thayalisi daripada
Malik bin Anas daripada Ibnu Syihab daripada ‘Urwah daripada ‘Aisyah, beliau
berkata:
“Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam tidak
pernah langsung mencela makanan. Jika baginda menyukainya beliau makan. Jika
beliau tidak menyukainya beliau tinggalkan.”
Kata al-Hakim: “Hadis
ini berlegar di kalangan para imam hadis dan perawi-perawi thiqah. Ia adalah
batil daripada hadis Malik.”
Ini kerana hadis ini
tidak dikenali daripada riwayat Malik.
Sebenarnya ia adalah daripada riwayat
al-A’masy daripada Abi Hazim daripada Abu Hurairah sebagaimana yang dikeluarkan
oleh al-Syaikhain, Abu Daud, al-Termizi, Ibnu Majah, Ahmad, Ibnu Hibban dan selain
mereka.
Tetapi sanad Imam
Malik yang disebutkan di atas telah diriwayatkan dengan sanad tersebut beberapa
buah hadis yang lain yang berada pada
tahap kesahihan yang tertinggi.
Bersambung...
__________________
*Tambahan
Menurut al-Hakim,
beliau cuba mencari daripada siapakan punca kekeliruan meletakkan sanad ini
tetapi beliau tidak menemuinya. Berat sangkaan beliau ia berpunca daripada Muhammad bin Muhammad bin Hayyan al-Tammar. Ibnu Hayyan al-Tammar ini
menurut al-Hakim adalah seorang perawi yang soduq lagi maqbul.
Ibnu Hibban menyebutkan beliau dalam kitab al-Thiqat dan menyatakan
beliau kadang kala melakukan kesilapan. Boleh jadi ini adalah salah satu
daripada kesilapan beliau. Wallahu a’lam.
Sanad hadis Muhammad bin Muhammad bin Hayyan
al-Tammar daripada Abi al-Walid al-Thayalisi daripada Malik bin Anas daripada
Ibnu Syihab daripada ‘Urwah daripada ‘Aisyah sebenarnya adalah untuk matan:
ما ضرب رسول الله صلى الله عليه وسلم بيده امرأة قط....
“Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam tidak
pernah langsung memukul wanita dengan tangannya....”
Ibnu Hayyan al-Tammar tersilap apabila
meletakkan matan yang lain bagi sanad tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan