Ahad, 10 Februari 2019

Kedudukan kata-kata al-Imam al-Haithami dalam kitab beliau Majma’ al-Zawaid: ‘Perawi-perawinya thiqah’ - Bahagian 4


- Al-Haithami memaklumkan bahawa beliau berpegang dengan kitab Mizan al-I’tidal pada menghukum perawi-perawi al-Thabarani.

- Mana-mana perawi al-Thabarani yang tidak didaifkan oleh al-Zahabi dalam kitab Mizannya maka beliau akan menganggapnya sebagai thiqah.

- Kata al-Haithami dalam mukadimah kitab Majma’ al-Zawaid:

“Para perawi daripada kalangan guru-guru al-Thabarani yang berada dalam kitab al-Mizan maka saya akan memperingatkan akan kedaifannya. Sesiapa yang tidak berada dalam kitab al-Mizan maka saya akan memasukkannya di kalangan perawi thiqah.”

- Kaedah ini tidak disepakati oleh ahli hadis yang lain. Bukanlah semua perawi al-Thabarani yang tidak disebutkan oleh al-Zahabi dalam kitab al-Mizan merupakan perawi thiqah. Bahkan ada di kalangan mereka yang merupakan perawi thiqah, daif, matruk dan pendusta. Oleh itu, perlu tawaqquf pada hukum al-Haithami terhadap perawi-perawi al-Thabarani.

- Perlu diingatkan bahawa mungkin hukum al-Haithami tersebut bukanlah untuk menetapkan kesahihan hadis menurut istilah yang telah makruf. Mungkin ini disebabkan sikap berhati-hati dan warak beliau (daripada terus menghukum hadis) atau mungkin tujuan beliau sekadar ingin menjelaskan hal ehwal para perawi dari segi thiqah atau tidak dan meninggalkan hukum terhadap hadis.

- Meskipun begitu, ramai para perawi yang beliau tidak temui maklumat mereka (dari segi al-jarh wa al-ta’dil). Ada yang beliau secara jelas memberitahu bahawa beliau tidak temui maklumat tentang perawi tersebut sedangkan perawi tersebut dikenali oleh ahli hadis yang lain. Dan ada juga perawi yang beliau thiqahkan sedangkan ia tidak tepat.

- Di sini dapat diketahui bahawa sesiapa yang bertaklid dengan hukum al-Haithami ini secara mutlak adalah tidak tepat.

- Al-Munawi banyak mengkritik al-Sayuthi yang menghasankan hadis yang dikomen oleh al-Haithami bahawa perawi-perawinya thiqah. Beliau melazimi hukum al-Haithami itu akan kesahihan hadis.

- Kata al-Munawi:

“Kata al-Haithami: Perawi-perawinya thiqah. Di sini dapat diketahui kelalaian penulis (al-Sayuthi) bila mana beliau mengisyaratkan hadis tersebut sebagai hasan.”

Kata al-Munawi lagi:

“Kata al-Haithami: Perawi-perawinya thiqah. Isyarat penulis akan hasannya hadis tersebut adalah suatu yang tidak hasan (bagus). Sepatutnya beliau mengisyaratkan bahawa hadis tersebut sahih.”

Bersambung...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan