- Kita akan mendapati banyak hukum para nuqqad
hadis seperti al-Hafiz Ibnu Hajar dan selain beliau pada sesuatu hadis bahawa
perawinya thiqah akan tetapi hadis tersebut ma’lul (mempunyai ‘illah),
mursal, munqathi’ (terputus sanad) dan sebagainya.
- Kata al-Hafiz al-Zaila’ie dalam Nasb
al-Rayah:
“Kalaulah kita beranggapan thiqahnya perawi
(sesuatu hadis itu), itu tidak melazimi sahihnya hadis tersebut sehinggalah
ternafi daripada hadis tersebut syuzuz dan ‘illah.”
- Kata al-Hafiz Ibnu Hajar dalam al-Talkhis
al-Habir ketika mengkritik tashih Ibnu al-Qatthan terhadap suatu
hadis:
“Pada pendapatku sanad hadis yang
disahihkan oleh Ibnu al-Qatthan itu ma’lul kerana tidak lazim thiqahnya
perawi-perawi suatu hadis itu maka akan sahih hadisnya kerana al-A’masy adalah
seorang mudallis (perawi yang melakukan tadlis)...”
- Mungkin seorang perawi itu daripada perawi
kitab al-Sahih atau perawi thiqah atau perawi yang dithiqahkan
tetapi dia seorang mudallis. Al-Bukhari dan Muslim ada meriwayatkan
daripada perawi mudallis tetapi selepas membuat pemilihan riwayat yang
sabit samada ada memastikan perawi mudallis tersebut menyatakan sama’
daripada gurunya, atau wujud mutaba’ah bagi perawi mudallis
tersebut atau lain-lain pertunjuk yang menunjukkan berlakunya sama’.
- Begitu juga perlu diberikan perhatian
terhadap kesambungan sanad hadis, tidak semata-mata melihat kethiqahan
perawi sahaja.
- Di sini dapat kita putuskan bahawa bagi
setiap hadis ada bentuk kritikannya yang tersendiri. Tidak ada bagi tashih
dan ta’lil hadis itu kaedah yang seragam bagi semua hadis.
Bersambung...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan