Sabtu, 9 September 2017

Sifat penyayang dan simpati Sayyid Abdul Aziz al-Siddiq al-Ghumari


Sebagaimana yang beliau kisahkan sendiri dalam kitab Ta'rif al-Mu'tasi:

"Allah menjadikan dalam hatiku sifat penyayang dan simpati kepada setiap sesuatu yang mempunyai ruh. Aku tidak mampu untuk melihat haiwan disiksa.

Aku juga tidak sampai hati untuk memukul haiwan ketika menunggangnya dan aku tidak akan membiarkan sesiapa pun yang akan memukulnya, bahkan aku membiarkannya berjalan bebas.

Aku tidak mampu melihat haiwan disembelih apatah lagi aku sendiri hendak menyembelihnya.

Aku mempunyai seekor kucing di rumah. Aku sangat berbuat baik terhadapnya sehinggakan aku mengutamakan untuknya daging melebihi diriku sendiri jika ia datang ketika aku sedang makan. Sehinggakan ahli keluargaku merungut akan perbuatanku itu."

رحمة الله تعالى

Rujukan:

Abdul Aziz al-Siddiq al-Ghumari, Ta'rif al-Mu'tasi Bi Ahwal Nafsi, hlm. 74, c. Dar al-Raudhah al-Islamiyyah (2017).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan