Iman adalah pembenaran yang putus (tidak ragu-ragu) terhadap segala sesuatu yang masyhur di kalangan umat Islam bahawa Rasulullah Muhammad sallallahu alaihi wa alihi wasallam telah datang membawanya.
Maka, adakah iman ini bertambah dan berkurang? Para ulama
mempunyai beberapa pendapat mengenai hal ini:
1 - Majoriti ulama Asya'irah berpendapat bahawa iman itu
bertambah dengan sebab bertambahnya ketaatan dan berkurang dengan sebab
berkurangnya ketaatan. Ketaatan itu ialah melakukan apa yang diperintahkan dan
menjauhi apa yang dilarang.
2 - Abu Hanifah rahimahullah serta para ulama yang
sependapat dengannya berpendapat bahawa iman tidak bertambah dan tidak
berkurang.
3 - Sebahagian ulama berkata: Iman itu bertambah dan tidak
berkurang.
4 – Ulama yang lain berkata: Sesungguhnya perselisihan ini
hanyalah pada lafaz (lafzi).
Dalil-dalil:
A - Golongan yang berpendapat bahawa iman itu bertambah
dan berkurang berdalilkan dengan perkara-perkara berikut:
1 - Firman Allah Taala:
وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتُهُۥ زَادَتْهُمْ
إِيمَٰنًا
“Apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, menjadikan
iman mereka bertambah.”
Ayat ini telah menyatakan dengan jelas tentang pertambahan
iman disebabkan mendengar al-Quran al-Karim, dan ia adalah antara ketaatan yang
paling agung.
Seumpama ayat ini ialah firman Allah Taala:
لِيَزْدَادُوٓاْ إِيمَٰنًا مَّعَ إِيمَٰنِهِمْ
“Supaya iman mereka bertambah, berserta dengan iman yang
sedia ada pada mereka.”
Dan firman-Nya Taala:
وَيَزْدَادَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِيمَٰنًا
“Dan supaya orang-orang yang beriman bertambah imannya.”
Dan firman-Nya Azza wa Jalla:
فَأَمَّا ٱلَّذِينَ
ءَامَنُواْ فَزَادَتْهُمْ إِيمَٰنًا
“Adapun orang-orang yang beriman, maka surah itu menambahkan
iman mereka.”
Dan firman-Nya Taala:
وَمَا زَادَهُمْ إِلَّآ إِيمَٰنًا وَتَسْلِيمًا
“Dan ia tidak menambahkan mereka melainkan iman dan
penyerahan diri.”
Kesemua ayat ini menyatakan dengan jelas tentang pertambahan
iman, dan sesuatu yang boleh menerima pertambahan, maka ia juga boleh menerima
pengurangan.
2 - Sabda Nabi sallahu
‘alaihi wasallam ketika ditanya siapakah orang mukmin yang paling
sempurna imannya:
رَجُلٌ يُجَاهِدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ، وَرَجُلٌ يَعْبُدُ اللَّهَ فِي شِعْبٍ مِنَ الشِّعَابِ قَدْ كَفَى النَّاسَ شَرَّهُ
"Seorang lelaki yang berjihad di jalan Allah dengan jiwa dan hartanya, dan seorang lelaki yang beribadah kepada Allah di salah satu lembah (tempat terpencil) dan telah menghindarkan manusia daripada kejahatannya."
Diriwayatkan oleh al-Bukhari, Muslim, dan Abu Daud.
Dan sabda Baginda:
يَدْخُلُ أَهْلُ الْجَنَّةِ الْجَنَّةَ، وَأَهْلُ النَّارِ النَّارَ، ثُمَّ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى: أَخْرِجُوا مِنَ النَّارِ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ إِيمَانٍ...
"Ahli syurga akan masuk ke dalam syurga dan ahli neraka akan masuk ke dalam neraka, kemudian Allah Taala berfirman: Keluarkanlah dari neraka sesiapa yang di dalam hatinya terdapat iman seberat biji sawi..."
Hadis ini diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim.
Kedua-dua hadis ini menunjukkan perbezaan iman orang-orang
yang beriman.
3 - Umar bin al-Khattab radiallahuanhu berkata:
لَوْ وُزِنَ إِيمَانُ أَبِي بَكْرٍ بِإِيمَانِ أَهْلِ
الْأَرْضِ لَرَجَحَ بِهِمْ
"Sekiranya iman Abu Bakar ditimbang dengan iman seluruh
penduduk bumi, nescaya iman Abu Bakar lebih berat." Lihat Fadhail
al-Sahabah oleh Imam Ahmad.
4 - Imam al-Bukhari berkata: "Aku telah bertemu lebih daripada seribu orang ulama di pelbagai negeri, maka aku tidak melihat seorang pun daripada mereka yang berselisih pendapat bahawa iman itu adalah perkataan dan perbuatan, serta ia bertambah dan berkurang."
Pendapat para Salaf adalah hujah dalam perkara ini.
5 - Kalaulah hakikat iman itu tidak berbeza-beza, nescaya
iman orang-orang mukmin secara umum, bahkan orang-orang fasik di kalangan
mereka, adalah sama dengan iman para Nabi dan Malaikat alaihimus solatu
wassalam. Ini adalah suatu kebatilan yang tidak dikatakan oleh sesiapapun.
Maka ini menunjukkan perbezaan (tahap) iman.
B - Adapun para penganut mazhab kedua yang mengatakan bahawa
iman tidak bertambah dan tidak berkurang, maka mereka berhujah dengan
akal dan berkata: Iman adalah pembenaran yang putus yang telah sampai ke tahap
kepatuhan dan penerimaan, dan manusia itu sama ada membenarkan atau tidak
membenarkan. Oleh itu iman tidak menerima pertambahan dan pengurangan.
Adapun firman Allah Taala:
وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتُهُۥ زَادَتْهُمْ
إِيمَٰنًا
“Dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya,
menjadikan iman mereka bertambah.”
Maka yang dimaksudkan ialah: bertambah apa yang mereka
imani, iaitu ayat-ayat baru yang turun, maka pertambahan di sini adalah
disebabkan pertambahan apa yang mereka imani daripada ayat-ayat Allah Taala.
C - Adapun mereka yang berkata: Iman bertambah dan tidak
berkurang, maka hujah mereka ialah bahawa iman itu: perkataan, iaitu
pengucapan dua kalimah syahadah, dan ini tidak bertambah dan tidak berkurang;
dan amalan soleh, dan ini bertambah dan berkurang; dan iktikad (kepercayaan),
dan ia bertambah dan tidak berkurang.
Maka jika ia berkurang, ia akan hilang; yakni: jika berlaku
keraguan pada apa yang diiktikadkan, maka hilanglah keyakinan dan hilanglah
iman, kerana iman adalah pembenaran yang putus yang tidak bercampur dengannya
sebarang keraguan.
Akan tetapi, ini bercanggah dengan apa yang dinukilkan
daripada Salafus Soleh dan menyalahi dalil-dalil yang telah disebutkan
sebelumnya, maka berpegang dengan dalil-dalil tersebut lebih utama.
D - Adapun mereka yang berkata perselisihan ini hanyalah
pada lafaz (lafzi), maka hujah mereka ialah bahawa iman itu adalah
pembenaran, dan kesempurnaannya adalah dengan amalan soleh.
Maka mereka yang berkata iman tidak bertambah dan tidak
berkurang, melihat kepada asal iman iaitu pembenaran. Manusia itu sama ada
membenarkan atau tidak membenarkan, dan pembenaran itu tidak bertambah dan
tidak berkurang. Atas dasar inilah dalil-dalil mereka difahami.
Manakala mereka yang berkata iman itu bertambah dan
berkurang, melihat kepada apa yang menyempurnakan iman, iaitu amalan soleh, dan
ini bertambah dan berkurang tanpa syak lagi. Ini adalah satu bentuk
penyelarasan antara dua pendapat yang masyhur.
Pendapat yang rajih (lebih kuat) ialah bahawa iman
itu bertambah dan berkurang, berdalilkan apa yang telah dikemukakan
daripada ayat-ayat, hadis-hadis dan perkataan Salafus Soleh, dan juga dalil
akal.
Jika seseorang merenung pada dirinya, nescaya dia akan
mendapati bahawa pembenarannya terhadap sebahagian perkara lebih kuat daripada
pembenarannya terhadap sebahagian yang lain. Bahkan pembenarannya terhadap satu
perkara yang sama pun berbeza-beza mengikut keadaan.
Maka setiap Muslim membenarkan kewujudan Makkah
al-Mukarramah, Madinah al-Munawwarah, Kaabah al-Musyarrafah, Makam (Nabi) yang
mulia dan Hajar al-Aswad... tetapi keimanan terhadapnya bagi orang yang telah
melihatnya tidak sama dengan keimanan terhadapnya bagi orang yang belum
melihatnya.
Para ulama telah mengumpamakan iman itu seperti anak pokok
yang kecil, jika engkau menyiramnya dengan air dan menjaganya, ia akan membesar
dan subur. Jika engkau membiarkannya tanpa air dan penjagaan, ia akan menjadi
lemah, kering dan mati.
Begitu jugalah iman, ia wujud secara fitrah, tetapi ia
menjadi kuat dengan amalan soleh dan menjadi lemah dengan maksiat. Oleh sebab
itu, anda dapati al-Quran al-Karim sering menggandingkan antara iman dan amal
soleh, dengan berfirman:
إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّٰلِحَٰتِ
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh.”
Bukanlah iman orang-orang yang soleh itu sama seperti iman
orang-orang Muslim yang fasik, sehinggakan para ulama berkata: Maksiat itu
adalah ‘utusan’ kekufuran, yakni ia boleh membawa kepada kekufuran, dan itu
adalah apabila pelakunya menghalalkannya. Kita memohon kepada Allah akan
kesejahteraan.
Sumber:
Al-Mukhtasar Al-Mufid Fi Syarh Jauharah Al-Tauhid –
Syeikh Dr Nuh Ali Salman al-Qudhah.

Tiada ulasan:
Catat Ulasan