Isnin, 24 November 2025

Adakah Umur Boleh Bertambah dan Berkurang?

Dalil al-Quran tentang Ketetapan Ajal

Firman Allah Taala:

فَإِذَا جَآءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَـْٔخِرُونَ سَاعَةً ۖ وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ

“Maka apabila sampai tempohnya, tidak dapat mereka melambatkannya sesaat pun, dan tidak dapat mereka mempercepatkannya.”

Dan firman Allah Taala:

وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ ۖ فَإِذَا جَآءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً ۖ وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ

“Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan), maka apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka melambatkannya sesaat pun, dan tidak dapat mereka mempercepatkannya.”

Hadis tentang Penentuan Ajal dan Rezeki dalam Kandungan

Dan Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ وَكَّلَ بِالرَّحِمِ مَلَكًا يَقُولُ: يَا رَبِّ نُطْفَةٌ، يَا رَبِّ عَلَقَةٌ، يَا رَبِّ مُضْغَةٌ، فَإِذَا أَرَادَ أَنْ يَقْضِيَ خَلْقَهُ قَالَ: يَا رَبِّ، أَذَكَرٌ أَمْ أُنْثَىٰ؟ أَشَقِيٌّ أَمْ سَعِيدٌ؟ فَمَا الرِّزْقُ؟ وَمَا الْأَجَلُ؟ فَيُكْتَبُ كَذَٰلِكَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ

"Sesungguhnya Allah Azza wa Jalla telah mewakilkan seorang malaikat pada rahim yang berkata: Wahai Tuhanku, setitis mani. Wahai Tuhanku, segumpal darah. Wahai Tuhanku, segumpal daging.

Maka apabila Allah hendak menetapkan penciptaannya, malaikat itu berkata: Wahai Tuhanku, lelaki atau perempuan? Celaka atau bahagia? Maka apakah rezekinya? Apakah ajalnya?

Maka dituliskanlah semua itu di dalam perut ibunya."

Diriwayatkan oleh al-Bukhari (318) dan Muslim (2646).

Ini menunjukkan bahawa bagi setiap manusia ada ajal yang tidak dapat dipercepatkan dan tidak dapat dilambatkan, dan umur yang tidak bertambah dan tidak berkurang.

Dua Persoalan Berkaitan Ajal yang Telah Ditentukan

Di sini timbul dua persoalan:

1 - Jika umur telah ditentukan, maka mengapa pembunuh berdosa dan dihukum?

2 - Jika umur telah ditentukan, maka apakah maksud apa yang telah diriwayatkan bahawa silaturahim (menyambung hubungan kekeluargaan) menambah umur?

Jawapan Persoalan Pertama: Mengapa Pembunuh Tetap Berdosa?

Jawapan bagi persoalan pertama memerlukan kita untuk mengingatkan kembali tentang persoalan al-Kasb (usaha ikhtiar).

Seorang hamba akan dihisab atas pilihannya dan bukan atas qada dan qadar. Allah Taala mengetahui sesuatu sebelum ia berlaku dan ia pasti akan berlaku seperti yang Dia ketahui. Allah Taala adalah pencipta segala perbuatan hamba.

Di sini kita katakan: Sesungguhnya pembunuh itu tidak mengetahui tentang ajal yang telah Allah Taala tetapkan untuk orang yang dibunuh, dan dia tidak membunuhnya kerana dia tahu ajalnya telah tamat.

Maka ajal-ajal itu tidak ada yang mengetahuinya melainkan Allah Taala. Sebaliknya, dia memilih untuk membunuhnya kerana sesuatu hajat dalam dirinya, sama ada yang dibenarkan syarak seperti pembunuhan qisas, atau yang tidak dibenarkan syarak seperti membunuh untuk merampas hartanya.

Inilah paksi kepada taklif (pembebanan syariat) dan hisab (perhitungan). Oleh itu, Baginda sallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

إِذَا الْتَقَى الْمُسْلِمَانِ بِسَيْفَيْهِمَا فَالْقَاتِلُ وَالْمَقْتُولُ فِي النَّارِ

"Apabila bertemu dua orang Muslim dengan pedang masing-masing, maka si pembunuh dan si mati (yang dibunuh) kedua-duanya di dalam neraka."

Mereka (sahabat) bertanya: Wahai Rasulullah, itu si pembunuh, bagaimana pula dengan si mati?

Baginda bersabda:

إِنَّهُ كَانَ حَرِيصًا عَلَى قَتْلِ صَاحِبِهِ

"Sesungguhnya dia (si mati) juga berhasrat untuk membunuh temannya."

Diriwayatkan oleh al-Bukhari (31) dan Muslim (2888).

Jadi, umur itu telah ditentukan dan pembunuh yang zalim itu berdosa kerana pilihannya untuk membunuh.

Jawapan Persoalan Kedua: Maksud Silaturahim Memanjangkan Umur

Adapun persoalan kedua, ia merujuk kepada hadis:

مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُبْسَطَ لَهُ فِي رِزْقِهِ، وَيُنْسَأَ لَهُ فِي أَثَرِهِ، فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ

"Sesiapa yang suka untuk dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan umurnya, maka hendaklah dia menyambung silaturahim."

Muttafaq 'alaih, diriwayatkan oleh al-Bukhari (1961) dan Muslim (2557).

Dua Makna “Dipanjangkan Umur” Menurut Ulama

Ini juga dijawab seumpama jawapan mengenai faedah berdoa. Maka kita katakan: Sesungguhnya silaturahim adalah sebab kepada panjang umur, sebagaimana makanan, minuman, dan ubat-ubatan adalah sebab-sebab untuk kelangsungan hidup.

Allah Taala adalah pencipta sebab dan musabab (akibat daripada sebab). Maka apabila Dia menghendaki kelangsungan hidup seorang hamba-Nya, Dia akan mengilhamkannya untuk makan, minum, dan berubat.

Apabila Dia menghendaki untuk memanjangkan umur seorang hamba lebih daripada rakan sebayanya, Dia akan mengilhamkannya untuk menyambung silaturahimnya.

Maksud hadis ini adalah galakan untuk menyambung silaturahim.

Para ulama berkata: Mungkin maksud pertambahan umur itu adalah keberkatan padanya, sehingga dia dapat melakukan amalan-amalan yang bermanfaat di dunia dan akhirat lebih banyak daripada apa yang dilakukan oleh mereka yang hidup dalam tempoh yang sama.

Sumber:

Al-Mukhtasar Al-Mufid Fi Syarh Jauharah Al-Tauhid – Syeikh Dr Nuh Ali Salman al-Qudhah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan