قُلْ
أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ١
“Katakanlah:
Aku berlindung kepada Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk.”
Tafsir:
Katakanlah wahai
Rasulullah dan wahai setiap orang beriman daripada umatnya: Aku berlindung dan berpegang
teguh dengan perlindungan Tuhan sekalian makhluk, yang menciptakan makhluk-Nya
menurut ‘sunnah al-Falaq (proses pembelahan)’. Melaluinya, Dia membelah ‘kegelapan
ketiadaan’ lalu mengeluarkannya kepada ‘cahaya kewujudan’.
Antara ciptaan-Nya ialah terbelahnya waktu Subuh, kerana
malam terbelah (lalu menampakkan) Subuh, maka muncullah cahaya siang.
Maka, Tuhan yang berkuasa menghilangkan kegelapan ini dari
alam semesta, juga berkuasa untuk menolak daripada orang yang memohon
perlindungan kepada-Nya akan apa yang dia takuti dan bimbangi.
مِنْ
شَرِّ مَا خَلَقَ٢
"Dari bencana
makhluk-makhluk yang Ia ciptakan.”
Tafsir:
Aku memohon perlindungan dengan-Nya, Maha Suci Dia, daripada
kejahatan setiap sesuatu yang mempunyai kejahatan daripada kalangan
makhluk-makhluk, yang kejahatannya tidak dapat ditolak melainkan oleh
Penciptanya.
وَمِنْ
شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ٣
"Dan dari bahaya gelap
apabila ia masuk.”
Tafsir:
Daripada kejahatan malam yang pekat kegelapannya apabila ia
masuk dan menyelusup, serta apa yang ada di dalamnya daripada
keburukan-keburukan dan perkara-perkara yang memudaratkan.
Dan daripada kejahatan setiap sesuatu yang masuk secara
tersembunyi, lalu menembusi lubang, dan membawa kejahatan dengan kemasukannya
itu kepada apa yang dimasukinya. Seperti kuman-kuman berbahaya yang tersembunyi,
yang masuk ke dalam liang-liang roma tubuh, dan terhasillah daripadanya
penyakit-penyakit dan kesakitan.
وَمِنْ
شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ٤
"Dan dari kejahatan
makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan.”
Tafsir:
Daripada kejahatan jiwa-jiwa para penyihir wanita yang meniup
pada simpulan-simpulan yang mereka ikat dengan tujuan untuk melakukan sihir.
وَمِنْ
شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ٥
"Dan dari kejahatan orang
yang dengki apabila ia melakukan dengkinya.”
Tafsir:
Daripada kejahatan orang yang hasad yang mengharapkan
hilangnya nikmat daripada orang lain, apabila dia mendatangkan kemudaratan atau
bahaya ke atas orang yang mempunyai nikmat.
Sumber:
Tafsir al-Mu’in – Syeikh Majid Makki.

Tiada ulasan:
Catat Ulasan