Sabtu, 22 November 2025

Kepentingan Mempelajari Sirah Nabi

1 - Zainul Abidin Ali bin al-Husain bin Ali bin Abi Talib berkata: "Kami dahulunya diajarkan tentang kisah-kisah peperangan (maghazi) Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam dan ekspedisi ketenteraan (saraya) baginda, sepertimana kami diajarkan satu surah daripada al-Quran."

2 - Imam al-Zuhri berkata: "Dalam ilmu kisah-kisah peperangan itu terdapat ilmu dunia dan akhirat."

3 - Ismail bin Muhammad bin Sa'ad bin Abi Waqqas berkata: "Ayahku dahulunya mengajarkan kami kisah-kisah peperangan Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam, dan beliau berkata: Wahai anak-anakku, ini adalah jasa-jasa terpuji datuk nenek kamu, maka janganlah kamu sia-siakan penyebutannya (ingatannya)."

4 - Al-Khatib al-Baghdadi berkata: "Banyak hukum-hakam yang berkait dengan kisah-kisah peperangan Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam, maka wajib menulisnya dan memeliharanya."

5 - Imam Ibn al-Jawzi berkata: "Pokok segala pokok adalah ilmu, dan ilmu yang paling bermanfaat adalah meneliti sirah Rasul sallahu ‘alaihi wasallam dan para sahabat baginda. Allah Taala berfirman: Mereka itulah orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah, maka turutilah petunjuk mereka itu.” (Al-An'am: 90)

6 - Syeikh Ali al-Tantawi berkata: "Wajib ke atas setiap ketua keluarga untuk mempunyai di rumahnya sebuah kitab himpunan daripada kitab-kitab sirah nabawiyyah, dan sentiasa membaca di dalamnya, dan membacakannya kepada keluarga dan anak-anaknya, dan memperuntukkan untuknya satu jam setiap hari, agar mereka membesar dengan mengenali sirah Rasul yang agung sallahu ‘alaihi wasallam, kerana sesungguhnya sirah baginda adalah mata air yang jernih bagi penuntut ilmu fiqh, dan petunjuk yang memandu bagi pencari kebaikan, dan contoh teladan yang tertinggi bagi gaya bahasa yang fasih, dan perlembagaan yang menyeluruh bagi setiap cabang kebaikan."

Syeikh Ali juga berkata: "Sesungguhnya di dalam sirah itu, wahai saudara-saudara, terdapat kisah-kisah yang lengkap, di dalamnya terdapat semua elemen seni yang disyaratkan oleh ahli sastera cerita, dan di dalamnya juga—melebihi semua itu—terdapat kebenaran, dan di dalamnya terdapat pengajaran."

7 - Syeikh Abu al-Hasan al-Nadwi berkata: "Sesungguhnya Sirah Nabawiyah dan sirah para sahabat serta sejarah mereka radhiyallahu 'anhum adalah antara sumber kekuatan iman dan sentimen keagamaan yang paling kuat, yang mana umat ini dan gerakan-gerakan dakwah masih lagi mengambil nyalaan iman daripadanya, dan dengannya hati-hati kembali bernyala, (hati-hati) yang cepat terpadam dan malap di tengah tiupan angin dan ribut materialistik, yang mana jika ia terpadam, maka umat ini akan kehilangan kekuatannya, keistimewaannya, dan pengaruhnya, lalu ia menjadi bangkai kaku yang dipikul oleh kehidupan di atas bahunya."

8 - Dr. Muhammad Abu Syahbah berkata: "Sesungguhnya sebaik-baik perkara yang dipelajari oleh orang Islam, terutamanya generasi muda dan pelajar, serta yang diberi perhatian oleh para pengkaji dan penulis, adalah kajian Sirah Muhammadiyah, kerana ia adalah sebaik-baik guru, pendidik, pembimbing, dan pengasuh, serta sekolah yang paling asli yang melahirkan generasi pertama dalam kalangan Muslimin dan Muslimat, yang mana dunia jarang dapat mempersembahkan orang yang seumpama mereka. Maka padanya terdapat apa yang dicari oleh seorang Muslim dan pencari kesempurnaan, sama ada daripada segi agama, dunia, iman, akidah, ilmu, amal, adab, akhlak, politik, kebijaksanaan, kepimpinan, keadilan, rahmat, kepahlawanan, perjuangan, jihad, dan kesyahidan di jalan akidah dan syariah, serta contoh-contoh insaniah yang tinggi, dan nilai-nilai akhlak yang mulia.

Sesungguhnya Sirah Nabawiyah telah menjadi sebuah sekolah yang melahirkan contoh-contoh manusia yang terbaik, iaitu para sahabat yang mulia radhiyallahu 'anhum. Maka adalah dalam kalangan mereka: Khalifah yang mendapat petunjuk, panglima yang berpengalaman luas, pahlawan yang gagah berani, ahli politik yang cerdik, genius yang diilhamkan, orang alim yang beramal, ahli fiqh yang mahir, orang berakal yang tegas, ahli hikmah yang memancar dari hatinya mata air ilmu dan hikmah, pedagang yang menukarkan pasir gurun menjadi emas, petani dan tukang yang melihat kerja sebagai ibadah, pekerja keras yang melihat mengumpul kayu api sebagai kerja mulia yang mengangkat dirinya daripada meminta-minta dan mengemis, orang kaya yang bersyukur yang melihat dirinya sebagai pemegang amanah harta ini untuk dibelanjakan pada jalan kebaikan dan maslahat umum, dan orang miskin yang sabar yang disangka kaya oleh orang yang tidak mengetahui keadaannya kerana sifat memelihara diri (daripada meminta-minta). Semua itu adalah hasil daripada keimanan kepada Allah dan Rasul-Nya sallahu ‘alaihi wasallam, dan dengan inilah mereka menjadi umat pertengahan, dan menjadi sebaik-baik umat yang dikeluarkan untuk manusia."

9 - Syeikh Muhammad al-Ghazali berkata: "Sesungguhnya kehidupan Nabi sallahu ‘alaihi wasallam bukanlah bagi seorang Muslim sekadar hiburan bagi orang yang kosong (tiada kerja), atau kajian bagi pengkritik yang berkecuali. Tidak, sama sekali tidak! Sesungguhnya ia adalah sumber teladan yang baik yang diikutinya, dan punca syariat yang agung yang dianutinya. Maka sebarang penyelewengan dalam membentangkan sirah ini, dan sebarang kekeliruan dalam menceritakan peristiwa-peristiwanya adalah satu penghinaan yang besar terhadap hakikat iman itu sendiri... Sesungguhnya aku menulis tentang Sirah Nabawiyah sepertimana seorang tentera menulis tentang panglimanya, atau seorang pengikut tentang tuannya, dan seorang murid tentang gurunya.. Sesungguhnya seorang Muslim yang Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam tidak hidup dalam sanubarinya, dan pandangan hatinya tidak mengikutinya dalam amalan dan pemikirannya, tidak akan sama sekali memadai baginya (hanya) menggerakkan lidahnya dengan seribu selawat siang dan malam."

10 - Al-Hafiz Ibn Abd al-Barr berkata: "Dalam sirah Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam terdapat peringatan ke atas banyak (hukum) nasikh dan mansukh di dalam Sunnah."

Sumber:

Al-Lu'lu' al-Maknun Fi Sirah al-Nabi al-Ma'mun - Musa bin Rasyid al-'Azami

Tiada ulasan:

Catat Ulasan