1 - Zainul Abidin Ali bin al-Husain bin Ali bin Abi Talib berkata: "Kami dahulunya diajarkan tentang kisah-kisah peperangan (maghazi) Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam dan ekspedisi ketenteraan (saraya) baginda, sepertimana kami diajarkan satu surah daripada al-Quran."
2 - Imam al-Zuhri berkata: "Dalam ilmu kisah-kisah peperangan
itu terdapat ilmu dunia dan akhirat."
3 - Ismail bin Muhammad bin Sa'ad bin Abi Waqqas berkata:
"Ayahku dahulunya mengajarkan kami kisah-kisah peperangan Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam, dan
beliau berkata: Wahai anak-anakku, ini adalah jasa-jasa terpuji datuk nenek
kamu, maka janganlah kamu sia-siakan penyebutannya (ingatannya)."
4 - Al-Khatib al-Baghdadi berkata: "Banyak hukum-hakam
yang berkait dengan kisah-kisah peperangan Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam, maka
wajib menulisnya dan memeliharanya."
5 - Imam Ibn al-Jawzi berkata: "Pokok segala pokok
adalah ilmu, dan ilmu yang paling bermanfaat adalah meneliti sirah Rasul sallahu ‘alaihi wasallam dan para
sahabat baginda. Allah Taala berfirman: Mereka itulah orang-orang yang telah
diberi petunjuk oleh Allah, maka turutilah petunjuk mereka itu.” (Al-An'am: 90)
6 - Syeikh Ali al-Tantawi berkata: "Wajib ke atas
setiap ketua keluarga untuk mempunyai di rumahnya sebuah kitab himpunan
daripada kitab-kitab sirah nabawiyyah, dan sentiasa membaca di dalamnya, dan
membacakannya kepada keluarga dan anak-anaknya, dan memperuntukkan untuknya
satu jam setiap hari, agar mereka membesar dengan mengenali sirah Rasul yang
agung sallahu ‘alaihi wasallam,
kerana sesungguhnya sirah baginda adalah mata air yang jernih bagi penuntut
ilmu fiqh, dan petunjuk yang memandu bagi pencari kebaikan, dan contoh teladan
yang tertinggi bagi gaya bahasa yang fasih, dan perlembagaan yang menyeluruh
bagi setiap cabang kebaikan."
Syeikh Ali juga berkata: "Sesungguhnya di dalam sirah
itu, wahai saudara-saudara, terdapat kisah-kisah yang lengkap, di dalamnya
terdapat semua elemen seni yang disyaratkan oleh ahli sastera cerita, dan di
dalamnya juga—melebihi semua itu—terdapat kebenaran, dan di dalamnya terdapat
pengajaran."
7 - Syeikh Abu al-Hasan al-Nadwi berkata: "Sesungguhnya
Sirah Nabawiyah dan sirah para sahabat serta sejarah mereka radhiyallahu
'anhum adalah antara sumber kekuatan iman dan sentimen keagamaan yang
paling kuat, yang mana umat ini dan gerakan-gerakan dakwah masih lagi mengambil
nyalaan iman daripadanya, dan dengannya hati-hati kembali bernyala, (hati-hati)
yang cepat terpadam dan malap di tengah tiupan angin dan ribut materialistik,
yang mana jika ia terpadam, maka umat ini akan kehilangan kekuatannya,
keistimewaannya, dan pengaruhnya, lalu ia menjadi bangkai kaku yang dipikul
oleh kehidupan di atas bahunya."
8 - Dr. Muhammad Abu Syahbah berkata: "Sesungguhnya
sebaik-baik perkara yang dipelajari oleh orang Islam, terutamanya generasi muda
dan pelajar, serta yang diberi perhatian oleh para pengkaji dan penulis, adalah
kajian Sirah Muhammadiyah, kerana ia adalah sebaik-baik guru, pendidik,
pembimbing, dan pengasuh, serta sekolah yang paling asli yang melahirkan
generasi pertama dalam kalangan Muslimin dan Muslimat, yang mana dunia jarang
dapat mempersembahkan orang yang seumpama mereka. Maka padanya terdapat apa
yang dicari oleh seorang Muslim dan pencari kesempurnaan, sama ada daripada
segi agama, dunia, iman, akidah, ilmu, amal, adab, akhlak, politik,
kebijaksanaan, kepimpinan, keadilan, rahmat, kepahlawanan, perjuangan, jihad,
dan kesyahidan di jalan akidah dan syariah, serta contoh-contoh insaniah yang
tinggi, dan nilai-nilai akhlak yang mulia.
Sesungguhnya Sirah Nabawiyah telah menjadi sebuah sekolah
yang melahirkan contoh-contoh manusia yang terbaik, iaitu para sahabat yang
mulia radhiyallahu 'anhum. Maka adalah dalam kalangan mereka: Khalifah
yang mendapat petunjuk, panglima yang berpengalaman luas, pahlawan yang gagah
berani, ahli politik yang cerdik, genius yang diilhamkan, orang alim yang
beramal, ahli fiqh yang mahir, orang berakal yang tegas, ahli hikmah yang
memancar dari hatinya mata air ilmu dan hikmah, pedagang yang menukarkan pasir
gurun menjadi emas, petani dan tukang yang melihat kerja sebagai ibadah,
pekerja keras yang melihat mengumpul kayu api sebagai kerja mulia yang
mengangkat dirinya daripada meminta-minta dan mengemis, orang kaya yang
bersyukur yang melihat dirinya sebagai pemegang amanah harta ini untuk
dibelanjakan pada jalan kebaikan dan maslahat umum, dan orang miskin yang sabar
yang disangka kaya oleh orang yang tidak mengetahui keadaannya kerana sifat
memelihara diri (daripada meminta-minta). Semua itu adalah hasil daripada
keimanan kepada Allah dan Rasul-Nya sallahu
‘alaihi wasallam, dan dengan inilah mereka menjadi umat pertengahan,
dan menjadi sebaik-baik umat yang dikeluarkan untuk manusia."
9 - Syeikh Muhammad al-Ghazali berkata: "Sesungguhnya
kehidupan Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam bukanlah bagi seorang Muslim sekadar hiburan bagi orang
yang kosong (tiada kerja), atau kajian bagi pengkritik yang berkecuali. Tidak,
sama sekali tidak! Sesungguhnya ia adalah sumber teladan yang baik yang
diikutinya, dan punca syariat yang agung yang dianutinya. Maka sebarang
penyelewengan dalam membentangkan sirah ini, dan sebarang kekeliruan dalam
menceritakan peristiwa-peristiwanya adalah satu penghinaan yang besar terhadap
hakikat iman itu sendiri... Sesungguhnya aku menulis tentang Sirah Nabawiyah sepertimana
seorang tentera menulis tentang panglimanya, atau seorang pengikut tentang
tuannya, dan seorang murid tentang gurunya.. Sesungguhnya seorang Muslim yang
Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam
tidak hidup dalam sanubarinya, dan pandangan hatinya tidak mengikutinya dalam
amalan dan pemikirannya, tidak akan sama sekali memadai baginya (hanya)
menggerakkan lidahnya dengan seribu selawat siang dan malam."
10 - Al-Hafiz Ibn Abd al-Barr berkata: "Dalam sirah
Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam
terdapat peringatan ke atas banyak (hukum) nasikh dan mansukh di dalam Sunnah."
Sumber:
Al-Lu'lu' al-Maknun Fi Sirah al-Nabi al-Ma'mun - Musa
bin Rasyid al-'Azami
Tiada ulasan:
Catat Ulasan