Sabtu, 22 November 2025

Imam al-Syafi’i Mencela Ahli Sufi dan Tasawuf?

Telah diriwayatkan daripada Imam al-Syafi'i kata-kata yang zahirnya mencela tasawuf.

Al-Baihaqi meriwayatkan dalam kitabnya Manaqib al-Syafi'i, dengan sanadnya daripada Imam al-Syafi'i, beliau berkata:

"Sekiranya seorang lelaki itu bertasawuf pada permulaan siang, tidak akan datang kepadanya waktu Zohor melainkan engkau akan mendapatinya seorang yang bodoh."

Al-Baihaqi juga meriwayatkan dengan sanadnya kepada Imam al-Syafi'i, beliau berkata:

"Aku tidak pernah melihat seorang sufi yang berakal sama sekali melainkan Muslim al-Khawwas."

Al-Baihaqi Menjelaskan Maksud Sebenar Imam al-Syafi’i

Al-Baihaqi berkata selepas meriwayatkannya: "Sesungguhnya beliau (al-Syafi'i) bermaksud orang yang masuk ke dalam golongan sufi dan berpada dengan nama tanpa makna, dan dengan rupa bentuk tanpa hakikat, dan duduk daripada bekerja (tidak berusaha mencari rezeki), dan meletakkan beban tanggungannya ke atas kaum Muslimin, dan tidak mempedulikan mereka, dan tidak menjaga hak-hak mereka, dan tidak menyibukkan diri dengan ilmu mahupun ibadat sebagaimana yang disifatkannya di tempat yang lain.”

Imam al-Syafi'i berkata: Seorang sufi tidak menjadi sufi sehinggalah ada padanya empat sifat: pemalas, kuat makan, kuat tidur, dan banyak menyibuk (fudul)."

Imam al-Baihaqi berkata: "Sesungguhnya beliau bermaksud dengan (kata-kata) itu adalah celaan terhadap mereka yang bersifat dengan sifat ini, [bukan mereka yang] suci (jiwanya) dalam (jalan) tasawuf dengan benar-benar bertawakal kepada Allah 'Azza wa Jalla, dan mengamalkan adab-adab syariah dalam muamalahnya dengan Allah 'Azza wa Jalla dalam ibadat, dan muamalahnya dengan manusia dalam pergaulan. Sesungguhnya telah diriwayatkan daripadanya bahawa beliau bergaul dengan mereka dan mengambil ilmu daripada mereka... Dan beliau berkata: Aku bersahabat dengan golongan sufi selama sepuluh tahun..."

Al-Baihaqi berkata: "Telah sampai kepadaku (khabar) bahawa beliau melihat daripada sebahagian mereka yang menamakan diri dengan nama sufi perkara yang dibencinya, maka keluarlah kata-katanya itu dalam mencela orang-orang yang seumpamanya."

Imam al-Syafi’i Memuji Ahli Sufi

Ibn al-Qayyim dalam Madarij al-Salikin menyebutkan:

“Al-Syafi'i radhiyallahu 'anhu berkata: Aku bersahabat dengan golongan sufi, maka aku tidak mendapat manfaat daripada mereka melainkan dengan dua kalimah, aku mendengar mereka berkata: ‘Masa adalah pedang, jika engkau tidak memotongnya, nescaya ia akan memotongmu’, dan 'Nafsu, jika engkau tidak menyibukkannya dengan kebenaran, nescaya ia akan menyibukkanmu dengan kebatilan'."

Ibn al-Qayyim berkata: "Alangkah hebatnya dua kalimah itu, betapa besar manfaatnya dan betapa padat maknanya, serta betapa ia menunjukkan kepada tingginya cita-cita pengucapnya dan kewaspadaannya. Memadailah dalam hal ini pujian al-Syafi'i ke atas satu golongan yang mana inilah kadar (nilai) kata-kata mereka."

Al-Suyuti berkata dalam Ta'yid al-Haqiqah al-'Aliyyah:

“Imam al-Syafi'i rahimahullah Taala berkata: "Aku bersahabat dengan golongan sufi, maka aku tidak mendapat faedah daripada mereka kecuali dua huruf, dan dalam satu riwayat, kecuali tiga kalimah: Kata-kata mereka: 'Masa adalah pedang, jika engkau tidak memotongnya, nescaya ia akan memotongmu', dan kata-kata mereka: 'Nafsu kamu, jika engkau tidak menyibukkannya dengan kebenaran, nescaya ia akan menyibukkanmu dengan kebatilan', dan kata-kata mereka: 'Ketiadaan (harta/dunia) adalah pelindung (daripada maksiat/kelalaian)'."

Dalam Kasyf al-Khafa' wa Muzil al-Ilbas oleh al-'Ajluni: “Al-Syafi'i berkata: Dijadikan aku mencintai tiga perkara daripada dunia kamu: Meninggalkan takalluf (memberat-beratkan diri), bergaul dengan makhluk dengan lemah lembut, dan menuruti jalan ahli tasawuf."

Sumber:

Masail Fi al-Tasawwuf - Abdul Fatah bin Soleh al-Yafi'i.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan