Definisi Wali dari Segi Bahasa dan Syarak
Wali dari segi bahasa ialah lawan bagi ‘musuh’.
Para wali Allah adalah penolong-penolong agama-Nya dan
musuh-musuh bagi orang-orang yang kafir kepada-Nya.
Dua Jenis Kewalian: Umum dan Khusus
Kewalian itu ada dua jenis: kewalian umum dan kewalian
khusus.
Kewalian Umum
Adapun kewalian umum, ia adalah untuk setiap orang mukmin.
Firman Allah Taala:
ٱللَّهُ وَلِىُّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ يُخْرِجُهُم
مِّنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّورِۖ
“Allah Pelindung orang-orang yang beriman. Dia mengeluarkan
mereka dari kegelapan kepada cahaya.”
Kewalian Khusus
Adapun kewalian khusus, ia adalah bagi orang yang mengenal
Allah Taala dan sifat-sifat-Nya sekadar kemampuan, yang sentiasa mengerjakan
ketaatan, menjauhi maksiat, dan berpaling daripada tenggelam dalam kelazatan
dan syahwat yang harus.
Sifat Wali dari Sudut Ketergantungannya kepada Allah
Maka wali itu ialah orang yang Allah Subhanahu wa Taala
menguruskan urusannya, dia tidak menyerahkannya kepada dirinya sendiri dan
tidak juga kepada selainnya walau sekelip mata.
Istiqamah Ibadah Seorang Wali
Wali itu ialah orang yang tekun mengerjakan ibadah kepada
Allah Taala dan ketaatan kepada-Nya, maka ibadahnya berjalan secara berterusan
tanpa diselangi oleh kemaksiatan.
Maka jika terlanjur daripadanya satu kesilapan, dia akan
menyusulinya dengan taubat, kerana sifat maksum hanyalah bagi para Nabi.
Firman Allah Taala:
أَلَآ إِنَّ أَوْلِيَآءَ ٱللَّهِ لَا خَوْفٌ
عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَكَانُواْ يَتَّقُونَ
“Ketahuilah! Sesungguhnya wali-wali Allah, tidak ada
kebimbangan terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita. (Iaitu)
orang-orang yang beriman serta mereka pula sentiasa bertaqwa.”
Tidak syak lagi bahawa orang-orang Islam berbeza-beza
tingkatannya dalam ketakwaan, kesolehan, dan kepatuhan kepada syariat Islam.
Maka para wali adalah mereka yang mendahului selain mereka dalam bidang ini. Allah
lebih mengetahui segala yang tersembunyi di dalam hati.
Definisi Karamah
Adapun karamah, dari segi bahasa ialah: apa yang
digunakan untuk memuliakan tetamu dan selainnya.
Yang dimaksudkan dengannya di sini ialah: suatu perkara luar
biasa yang dizahirkan oleh Allah Taala atas tangan seorang wali daripada
wali-wali-Nya.
Para ulama telah mentakrifkannya sebagai: suatu perkara luar
biasa, yang tidak disertakan dengan dakwaan sebagai nabi, dan bukan pula mukadimah
baginya, yang dizahirkan oleh Allah Taala atas tangan seorang hamba yang zahir
kesolehannya, yang berpegang teguh mengikuti seorang nabi yang
dipertanggungjawabkan dengan syariatnya, diiringi dengan akidah yang benar dan
amalan yang soleh, sama ada dia (wali itu) mengetahuinya ataupun tidak.
Jenis-Jenis Perkara Luar Biasa
Maka perkara-perkara luar biasa itu ada beberapa jenis:
1 - Jika ia berlaku atas tangan seorang nabi, maka ia
adalah: mukjizat.
2 - Jika ia berlaku atas tangan seseorang yang akan menjadi
nabi, maka ia adalah: irhas, seperti peristiwa terbelahnya dada
Nabi sallahu ‘alaihi wasallam
ketika baginda seorang bayi di perkampungan Bani Sa'd (diriwayatkan oleh Ahmad),
dan batu-batu memberi salam kepada baginda sebelum kenabian (diriwayatkan oleh
Imam Ahmad, Muslim dan al-Tirmizi).
3 - Jika ia berlaku atas tangan seorang hamba yang zahir
kesolehannya, maka ia adalah: karamah.
4 - Kika ia berlaku atas tangan salah seorang Muslim yang
awam, maka ia adalah: ma'unah.
5 - Jika ia berlaku atas tangan seorang yang berdusta dalam
mendakwa kenabian, sebagai untuk mendustakannya, maka ia adalah: ihanah,
sebagaimana yang diriwayatkan bahawa Musailamah meludah ke dalam sebuah perigi
supaya airnya melimpah, tetapi airnya malah surut.
6 - Jika ia berlaku atas tangan seorang yang fasik atau
kafir, maka ia adalah: istidraj, seperti yang disaksikan daripada
sebahagian orang-orang kafir, fasik dan zindiq.
Dalil Karamah dalam al-Quran
Karamah itu adalah sabit dengan al-Quran dan Sunnah.
Adapun al-Quran, ia adalah apa yang telah Allah khabarkan tentang kisah Maryam dan rezeki yang datang kepadanya bukan pada waktunya, serta melahirkan Isa alaihis salam tanpa suami, dan firman-Nya Taala:
وَهُزِّىٓ إِلَيْكِ بِجِذْعِ ٱلنَّخْلَةِ تُسَٰقِطْ
عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا
“Dan gegarlah ke arahmu pangkal pohon kurma itu, nescaya ia
akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu.”
Ini adalah antara perkara yang tidak berlaku mengikut
kebiasaan, kerana seorang wanita tidak mampu menggegarkan pangkal pohon kurma,
dan kurma masak tidak akan gugur dengan menggegarkan pangkalnya.
Begitu juga kisah Ashabul Kahfi, mereka telah tinggal
bertahun-tahun tanpa makanan dan minuman, dan kisah Asif yang mempunyai ilmu
daripada Kitab, dia telah mendatangkan singgahsana Balqis dari Saba’ ke
Palestin sebelum mata Sulaiman alaihis salam berkelip.
Dalil Karamah dalam Sunnah
Adapun Sunnah, telah sabit padanya beberapa karamah para
Sahabat, antaranya: apa yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dalam kisah
kesyahidan Khubaib radhiyallahu 'anhu, bahawa terdapat anggur di sisinya
ketika beliau menjadi tawanan di Makkah dalam keadaan diikat dengan besi,
sedangkan pada hari itu tiada anggur atau buah-buahan di Makkah.
Dan antaranya: apa yang diriwayatkan juga oleh al-Bukhari bahawa
Usaid bin Hudhair dan seorang lelaki lain dari kalangan Ansar berada di sisi
Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam
sedang berbual tentang urusan mereka pada suatu malam yang sangat gelap.
Apabila mereka berdua keluar, tongkat salah seorang daripada mereka menyala
untuk mereka berdua, dan apabila mereka berpisah, tongkat seorang lagi pula
yang menyala.
Selain daripada ini banyak lagi terdapat dalam kitab-kitab
Sunnah yang sahih.
Setelah sabitnya karamah dengan Kitab (al-Quran) dan Sunnah,
tidaklah perlu dipedulikan akan perkataan orang yang menafikannya walau siapa
pun dia.
Jawapan kepada Golongan yang Menafikan Karamah
Sesungguhnya sebahagian kaum Mu'tazilah telah mengingkarinya
dengan hujah-hujah akal, antaranya: bahawa sekiranya seorang wali diberi
karamah yang luar biasa, nescaya keadaannya akan menjadi kabur dan bercampur
aduk dengan keadaan seorang nabi.
Hujah ini adalah batil, kerana seorang wali tidak mendakwa
kenabian, dan tiada hujah lagi (untuk menafikan karamah) selepas (ada) Kitab
Allah dan Sunnah Nabi-Nya sallahu ‘alaihi
wasallam.
Perkara-Perkara Penting Berkaitan Karamah
Adalah wajar untuk diingatkan di sini akan beberapa perkara:
1 - Tidak disyaratkan pada setiap wali untuk dizahirkan
karamah atas tangannya, kerana boleh jadi dia seorang wali walaupun tidak
berlaku perkara luar biasa padanya.
2 - Kemunculan perkara luar biasa atas tangan seseorang
tidak bermakna dia seorang wali, sebaliknya amalannya perlu diperhatikan kerana
telah dijelaskan sebelum ini bahawa perkara luar biasa juga boleh berlaku pada
orang kafir.
3 - Para ulama berkata: Istiqamah adalah karamah yang
sebenar. Iaitu, apabila Allah memelihara seorang hamba daripada maksiat, maka
sesungguhnya Dia telah memuliakannya dan memeliharanya daripada bercampur
dengan kotoran-kotoran bersifat maknawi. Apabila Dia memberinya taufik untuk
berpegang teguh dengan syariat, maka sesungguhnya Dia telah memuliakannya
dengan tingkah laku yang terbaik dan paling bermanfaat di dunia dan akhirat.
4 - Telah menjadi kebiasaan para wali untuk menyembunyikan
karamah mereka dan tidak berbangga-bangga dengannya. Kadang-kadang mereka
menzahirkannya kerana sesuatu hikmah syarie.
5 - Walau apa pun karamahnya, pemiliknya tidak menghalalkan
yang haram dan tidak mengharamkan yang halal kerana neracanya adalah Syariat
Islamiah, dan Syariat adalah hujah ke atas semua manusia.
Bukanlah perbuatan atau perkataan sesiapa pun menjadi hujah
ke atas Syariat melainkan Rasulullah sallahu
‘alaihi wasallam, kerana sesungguhnya perkataan, perbuatan dan
pengakuan baginda adalah hujah, sebagaimana yang sedia maklum.
Sumber:
Al-Mukhtasar Al-Mufid Fi Syarh Jauharah Al-Tauhid –
Syeikh Dr Nuh Ali Salman al-Qudhah.

Tiada ulasan:
Catat Ulasan