1 - Kemunculan Mu'tazilah:
Mu'tazilah muncul pada awal kurun kedua Hijrah pada zaman
Bani Umayyah di kota Basrah. Golongan ini telah memenuhi pemikiran Islam pada
zaman Bani Abbasiyyah untuk tempoh yang lama. Asas kemunculannya ialah
perselisihan Wasil bin 'Ata' dengan gurunya, al-Hasan al-Basri mengenai hukum
pelaku dosa besar. Al-Syahrastani menceritakan kepada kita di dalam kitab al-Milal
wa al-Nihal tentang hal ini, beliau berkata:
“Seorang lelaki telah masuk bertemu al-Hasan al-Basri lalu
berkata: Wahai imam agama, telah muncul pada zaman kami satu kumpulan yang
mengkafirkan para pelaku dosa besar, dan dosa besar di sisi mereka adalah
kekufuran yang mengeluarkan (seseorang) dari agama. Mereka ialah golongan
Khawarij. Dan (telah muncul juga) satu kumpulan yang menangguhkan (hukum) para
pelaku dosa besar. Dosa besar di sisi mereka tidak memudaratkan selagi ada
iman. Bahkan, amalan menurut mazhab mereka bukanlah satu rukun agama. Tidak
memudaratkan sebarang maksiat selagi ada iman, sepertimana tidak bermanfaat
sebarang ketaatan selagi ada kekufuran. Mereka ialah golongan Murji'ah umat
ini. Maka bagaimana engkau menghukumkan bagi kami dalam hal itu dari sudut akidah?
Maka al-Hasan pun berfikir tentang hal itu. Sebelum sempat
beliau menjawab, Wasil bin 'Ata' – dan beliau adalah antara peserta utama
majlis al-Hasan – berkata: Aku berpendapat: sesungguhnya pelaku dosa besar
bukanlah seorang mukmin secara mutlak dan bukan juga seorang kafir secara
mutlak. Sebaliknya, dia berada pada satu kedudukan di antara dua kedudukan (al-manzilah
bayna al-manzilatayn), bukan mukmin dan bukan juga kafir.
Lalu beliau mengasingkan diri ke sebuah tiang masjid dan
mula menegaskan hukum ini, lalu berkata:
Sesungguhnya pelaku dosa besar adalah seorang fasik, kerana
dia tidak menghimpunkan ciri-ciri kebaikan sehingga boleh dinamakan seorang
mukmin. Dia bukanlah seorang kafir, kerana syahadah dan amalan-amalan kebaikan
yang lain masih ada padanya. Akan tetapi, jika dia meninggal dunia dalam
keadaan melakukan dosa besar tanpa bertaubat, maka dia akan kekal di dalam
neraka. Namun, akan diringankan azab ke atasnya, dan harus untuk menggunakan
nama Muslim ke atasnya sebagai pembeza antara dia dengan orang bukan Islam.
Maka al-Hasan al-Basri berkata ketika Wasil bangun
meninggalkan majlisnya: "Wasil telah mengasingkan diri daripada kita (i'tazalana
Wasil)". Maka inilah yang menjadi sebab penamaan mereka sebagai
Mu'tazilah.
Ini berlaku di Basrah, dan fahaman Mu'tazilah telah tersebar
di Iraq dan dianut oleh sebahagian khalifah Bani Umayyah. Pada zaman Bani
Abbasiyyah, Mu'tazilah mempunyai dua aliran pemikiran: satu di Basrah dan satu
lagi di Baghdad, dan telah berlaku perdebatan serta perselisihan yang besar di
antara kedua-dua aliran ini.
Sebahagian khalifah Bani Abbasiyyah seperti al-Ma'mun bukan
sahaja tidak cukup dengan menganut mazhab Mu'tazilah, bahkan mereka berusaha
untuk memaksa orang ramai untuk mengikutinya. Terjadilah satu fitnah yang telah
mencemarkan nama baik Mu'tazilah dan menghapuskan kedudukan mereka di kalangan
umat, apabila kekuasaan para penyokong mereka dari kalangan Bani Abbasiyyah
telah berakhir.
2 - Metodologi Mu'tazilah dalam Perbahasan:
Mereka bergantung dalam pendalilan akidah mereka kepada
premis-premis akal. Tidak ada yang membatasi keyakinan mereka kepada akal
melainkan penghormatan mereka terhadap perintah-perintah Syarak. Oleh sebab
itu, mereka menjadikan akal sebagai hakim dalam setiap perkara, dan berusaha
untuk mencapai segala sesuatu melaluinya. Pendekatan ini adalah kesan daripada
kemunculan mereka dalam satu persekitaran yang penuh dengan akidah-akidah yang
berbeza dan fahaman-fahaman yang pelbagai: Yahudi, Kristian, Majusi dan
lain-lain. Sebagaimana pengajian mereka terhadap falsafah juga mempunyai kesan
yang besar pada pandangan-pandangan mereka.
3 - Pembelaan Mereka terhadap Islam:
Mu'tazilah telah memainkan peranan yang besar dalam
mempertahankan akidah-akidah Islam. Mereka telah berdebat dengan musuh-musuh
Islam, mengarang kitab-kitab, mengadakan perbahasan-perbahasan, dan mengembara
ke serata tempat untuk tujuan ini. Mereka telah berjaya meyakinkan ramai musuh
tentang kebatilan akidah-akidah mereka. Maka mereka dikhususkan dengan satu
kelebihan yang agung dalam mempertahankan Islam, kerana mereka telah menentang
para penganut akidah yang batil dengan hujah dan bukti.
4 - Sebab-sebab Permusuhan Fuqaha, Muhaddithin dan Ahli
Sunnah terhadap Mu'tazilah:
(i) Mu'tazilah menyalahi jalan Salaf al-Salih dalam memahami
akidah, kerana mereka menjadikan akal sebagai hakim dalam setiap perkara.
(ii) Sokongan
sebahagian khalifah Bani Abbasiyyah kepada Mu'tazilah, yang mana ia membantu
kemunculan mazhab mereka pada zaman Daulah Abbasiyyah.
(iii) Penyusupan sebahagian golongan mulhid (ateis) di
kalangan Mu'tazilah, iaitu mereka yang telah keluar daripada Islam dan
menguasai kaum Muslimin untuk merosakkan akidah mereka. Tindakan Mu'tazilah
mengusir dan menyingkirkan golongan ini jauh daripada barisan mereka tidak
dapat menghalang tersebarnya tuduhan bahawa fahaman Mu'tazilah membawa kepada
kezindikan dan kekufuran, sedangkan ia adalah satu tuduhan yang batil.
Walaupun begitu, tidak dapat dinafikan kelebihan Mu'tazilah
dalam mempertahankan Islam, menyanggah musuh-musuhnya, dan menangkis setiap
serangan ke atas akidah kaum Muslimin. Itu adalah kerana kemahiran mereka dalam
menggunakan dalil-dalil akal.
5 - Prinsip-Prinsip Utama Mu'tazilah:
(i) Pegangan mereka tentang baik dan buruk adalah berdasarkan
akal: Maka akal di sisi mereka dapat mengetahui kebaikan dan keburukan sesuatu
perkara, dan dapat mengetahui hukum Allah pada perkara yang baik melalui tuntutan
pelaksanaannya, dan pada perkara yang buruk melalui tuntutan meninggalkannya. Mereka
telah membina pandangan-pandangan mereka dalam akidah di atas prinsip ini.
(ii) Jalan untuk mengetahui kewajipan ma’rifah (mengenal
Allah) ialah akal, bukan Syarak.
(iii) Iman adalah kepercayaan dan amalan.
(iv) Pelaku dosa besar yang meninggal dunia dan belum
bertaubat daripada dosanya berada pada satu kedudukan di antara dua kedudukan (al-manzilah
bayna al-manzilatayn).
(v) Sifat Qidam (Azali) adalah khusus bagi Zat Allah, dan
begitu juga sifat Keesaan. Oleh sebab itu, mereka mengingkari sifat-sifat
Ma'ani supaya yang bersifat Qadim itu tidak berbilang (ta’addud al-qudama').
(vi) Wajib ke atas Allah Ta'ala untuk melaksanakan janji
baik dan janji buruk-Nya, mengutuskan para rasul kepada hamba-hamba-Nya,
menguatkan mereka dengan mukjizat-mukjizat, serta menjaga kebaikan dan apa yang
terbaik untuk makhluk-Nya.
(vii) Hamba menciptakan perbuatan-perbuatan pilihannya
sendiri dengan kudrat (kemampuan) yang telah Allah letakkan padanya.
(viii) Allah tidak memerintahkan melainkan apa yang
dikehendaki-Nya, dan tidak melarang melainkan daripada apa yang dibenci-Nya.
Maka, Dia menghendaki kebaikan dan tidak menghendaki kejahatan.
(ix) Mustahilnya melihat Allah Ta'ala kerana ia menuntut
persamaan dengan makhluk-makhluk baharu (hawadith).
(x) Pengingkaran terhadap syafaat bagi para pelaku dosa
besar yang meninggal dunia tanpa bertaubat.
(xi) Kewajipan menyuruh kepada yang makruf dan melarang
daripada yang mungkar.
(xii) Mentakwilkan ayat-ayat mutasyabih daripada al-Quran
dan Sunnah.
Pengenalan
Mengenai Imam Mu'tazilah
Antara pemimpin Mu'tazilah yang paling masyhur ialah: Wasil
bin 'Ata' pengasas mazhab Mu'tazilah, 'Amr bin 'Ubaid, Abu 'Ali al-Jubba'i, Abu
al-Hudhayl al-'Allaf, Abu Ishaq bin Yasar yang dikenali sebagai al-Nazzam,
Bisyr bin al-Mu'tamir, 'Amr bin Bahr al-Jahiz, Abu al-Husayn al-Khayyat, Abu
al-Husayn al-Basri, al-Ka'bi, dan al-Zamakhsyari.
Wasil bin 'Ata'
Wasil bin 'Ata', dilahirkan di Madinah pada tahun 80 Hijrah.
Beliau adalah pengasas pertama mazhab Mu'tazilah. Beliau memulakan kehidupannya
di Madinah, yang merupakan ibu kota Islam pertama, dan di dalamnya terdapat
warisan Islam teragung yang dibawa oleh para sahabat dan tabi'in. Wasil telah
terkesan dengan didikan awalnya dalam persekitaran yang baik ini, maka beliau
sangat menitikberatkan pergantungan kepada al-Quran dan bersandar pada
nas-nasnya.
Ini jelas kelihatan pada apa yang diriwayatkan daripada
isterinya ketika beliau ditanya tentangnya, lalu beliau berkata: “Dahulu,
apabila malam menjelang, Wasil akan meluruskan kedua-dua kakinya untuk solat. Papan
tulis serta bekas dakwat berada di sebelahnya. Maka apabila beliau melalui satu
ayat yang di dalamnya terdapat hujah ke atas golongan yang menyalahi (Islam),
beliau akan duduk lalu menulisnya, kemudian kembali semula kepada solatnya.”
Beliau telah berpindah dari Madinah ke Iraq dan menetap di
Basrah. Beliau berguru dengan al-Hasan al-Basri sehinggalah beliau mengasingkan
diri daripadanya apabila mereka berdua berselisih pendapat mengenai hukum
pelaku dosa besar, sepertimana yang telah dinyatakan sebelum ini.
Iraq ketika itu adalah sebuah lautan yang bergelora dengan
pelbagai pandangan daripada kumpulan-kumpulan yang pelbagai serta
fahaman-fahaman dan ajaran-ajaran yang berbeza. Sebagaimana ia juga merupakan
tempat tercetusnya pemberontakan-pemberontakan daripada golongan Umayyah.
Wasil telah berhubung dengan golongan Khawarij, Syiah, ahli
hadis, dan para penganut fahaman dan ajaran yang berbeza sehinggakan beliau
disifatkan bahawa tiada siapa yang lebih alim tentang kata-kata golongan Syiah
yang melampau, golongan Khawarij yang sesat, kata-kata golongan Zindiq,
Dahriyyah, Murji'ah dan seluruh golongan yang menyeleweng, serta dalam
menyanggah mereka, berbanding dirinya.
Beliau telah menyatakan dengan jelas pandangannya dalam
isu-isu penting yang memenuhi fikiran orang ramai ketika itu, antaranya:
1 - Isu pelaku dosa besar, yang menjadi asas kepada mazhab
Mu'tazilah. Beliau berkata mengenainya: “Dia adalah seorang fasik, yang berada
pada satu kedudukan di antara dua kedudukan.”
2 - Pengingkaran terhadap sifat-sifat Ma'ani.
3- Penetapan kudrat (kemampuan) dan pilihan bagi hamba.
Wasil bin 'Ata' adalah seorang yang alim, zuhud, sibuk
dengan memberi nasihat dan mengajar pada waktu siang, serta solat dan membaca
al-Quran pada waktu malam. Beliau sangat menitikberatkan pembelaan terhadap
agamanya. Beliau menghantar para pendakwah ke serata pelusuk negeri untuk
membetulkan akidah orang ramai, dan mereka berdebat dengan ahli kebatilan untuk
mempertahankan agama mereka. Beliau sering memberi amaran kepada orang ramai
daripada keterikatan dengan dunia.
Beliau meninggal dunia – semoga Allah merahmatinya – pada
tahun 131 Hijrah.
Sumber:
مُذكرَة الفِرَق للصف الثانى الثانوى - لجنة إعداد
وتطوير المناهج بالأزهر الشريف
Tiada ulasan:
Catat Ulasan