Sabtu, 8 November 2025

Tabarruk Dengan Ibnu Taimiyyah


Murid Ibnu Taimiyyah, Ibnu ‘Abdil Hadi menyebutkan dalam kitab al-'Uqud al-Durriyah Fi Manaqib Syeikh al-Islam Ahmad bin Taimiyyah (ms. 291-293):

“Syeikh 'Alamuddin (al-Birzali) berkata: Pada malam Isnin, 20 hari bulan Zulkaedah tahun 728, telah wafat Syeikh, Imam, al-Allamah, al-Faqih, al-Hafiz, al-Zahid, al-Qudwah, Syeikhul Islam, Taqiyuddin Abu al-Abbas Ahmad, anak kepada guru kami Imam al-Mufti, Syihabuddin Abi al-Mahasin Abdul Halim, bin Syeikh Imam Syeikhul Islam Majduddin Abi al-Barakat Abdul Salam bin Abdullah bin Abi al-Qasim bin Muhammad bin Taymiyyah al-Harrani, kemudian al-Dimasyqi, di Kubu Damsyik di mana beliau dipenjarakan.

Sekumpulan orang telah hadir ke kubu, lalu mereka diizinkan untuk masuk. Sekumpulan orang duduk sebelum (jenazah) dimandikan, dan mereka membaca al-Quran serta mengambil berkat dengan melihat dan menciumnya, kemudian mereka beredar. Hadir sekumpulan wanita lalu mereka melakukan perkara yang sama, kemudian mereka beredar.

(Orang yang diizinkan masuk) dihadkan kepada orang yang memandikannya dan membantu dalam memandikannya. Maka setelah selesai daripada itu, jenazah dibawa keluar, dan orang ramai telah berkumpul di kubu dan di sepanjang jalan menuju ke Masjid Jamek Damsyik. Masjid jamek serta halamannya, dan al-Kallasah, Bab al-Barid, dan Bab al-Sa'at sehingga ke al-Labbadin dan al-Fawwarah telah penuh sesak.

Jenazah tiba pada jam keempat siang hari, atau sekitarnya, dan diletakkan di masjid jamek, dan para tentera menjaganya daripada orang ramai kerana kesesakan yang teramat sangat. Jenazah disolatkan pertama sekali di kubu, yang menjadi imam solat ke atasnya ialah Syeikh Muhammad bin Tammam, kemudian disolatkan sekali lagi di Masjid Jamek Damsyik, selepas solat Zohor.

Jenazah diusung dari Bab al-Barid, dan kesesakan bertambah hebat. Orang ramai melemparkan sapu tangan dan serban mereka ke atas kerandanya untuk mengambil berkat. Keranda itu berada di atas kepala-kepala (orang ramai), kadangkala ia bergerak ke hadapan dan kadangkala ke belakang. Orang ramai keluar dari masjid jamek melalui semua pintunya kerana kesesakan yang teramat sangat, dan setiap pintu lebih sesak daripada yang lain.

Kemudian orang ramai keluar dari semua pintu-pintu bandar kerana kesesakan yang teramat sangat, tetapi kebanyakannya adalah melalui empat pintu: Bab al-Faraj yang mana jenazah dikeluarkan melaluinya, dan dari Bab al-Faradis, dari Bab al-Nasr, dan Bab al-Jabiyah. Keadaan menjadi sangat sesak di Suq al-Khayl dan yang menjadi imam solat ke atasnya di sana ialah saudaranya, Zainuddin Abdul Rahman.

Jenazah diusung ke Maqbarah al-Sufiyyah, lalu dikebumikan di sisi saudaranya, Syarafuddin Abdullah - semoga Allah merahmati mereka berdua. Pengebumiannya adalah pada waktu Asar atau sedikit sebelumnya. Orang ramai menutup kedai-kedai mereka, dan tidak ada yang tidak hadir melainkan sebilangan kecil orang, atau mereka yang dihalang oleh kesesakan.

Pengebumian itu dihadiri oleh ramai wanita sehingga dianggarkan seramai 15 ribu orang, manakala kaum lelaki pula dianggarkan seramai 60 ribu atau lebih, sehingga mencecah 200 ribu orang.

Sekumpulan orang meminum air yang lebih daripada mandiannya, dan sekumpulan yang lain membahagi-bahagikan saki-baki daun bidara yang digunakan untuk memandikannya.

Dikatakan bahawa kopiah yang ada di atas kepalanya telah dibayar (untuk mendapatkannya) sebanyak 500 dirham, dan dikatakan bahawa benang yang padanya ada raksa (merkuri), yang pernah dipakai di lehernya kerana (untuk merawat/menghindari) kutu telah dibayar sebanyak 150 dirham.

Semasa urusan jenazah itu, berlakulah hiruk-pikuk, tangisan, dan rintihan doa. Banyak majlis khatam al-Quran diadakan untuknya di al-Salihiyyah dan di bandar. Orang ramai berulang-alik menziarahi kuburnya selama beberapa hari pada waktu malam dan siang. Banyak mimpi yang baik dilihat mengenainya, dan sekumpulan orang meratapinya dengan (menulis) banyak qasidah.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan