Para sahabat dari segi periwayatan hadis terbahagi kepada yang banyak meriwayatkan (mukthirun) dan yang sedikit meriwayatkan (muqillun):
Adapun yang banyak meriwayatkan, para ulama hadis biasanya
menyebut tujuh orang sahabat yang meriwayatkan ribuan hadis dan mereka mengikut
riwayat dalam Musnad Baqi bin Makhlad adalah:
1 - Abu Hurairah – 5364 buah hadis.
2 - Ibnu Umar - 2630 buah hadis.
3 – Anas bin Malik - 2286 buah hadis.
4 - Saidatina Aisyah – 2210 buah hadis.
5 - Ibnu Abbas - 1660 buah hadis.
6 - Jabir – 1540 buah hadis.
7 - Abu Said al-Khudri – 1170 buah hadis.
Kemudian selepas itu Ibnu Mas'ud, yang mempunyai 848 buah
hadis dalam Musnad Baqi bin Makhlad. Kemudian Abdullah bin Amr bin al-'As yang
mempunyai 700 buah hadis.
Antara sahabat yang sedikit meriwayatkan hadis ialah Abu
Bakar dan Khalid bin al-Walid.
Perbezaan ini boleh disebabkan oleh beberapa faktor:
Pertama: Masa
Jika kita meneliti tarikh kematian para sahabat yang banyak
meriwayatkan hadis, jelas bahawa kebanyakan mereka meninggal dunia pada masa
yang lewat dan orang ramai memerlukan ilmu mereka.
Abu Hurairah meninggal pada tahun 57 Hijrah, Ibnu Umar pada
tahun 74 Hijrah, Anas 93 Hijrah, Saidatina Aisyah 57 Hijrah, Ibnu Abbas pada
tahun 68 Hijrah, Jabir 78 Hijrah, dan Abu Said 74 Hijrah.
Adapun Ibnu Mas'ud, beliau meninggal pada tahun 32 Hijrah
dan Abdullah bin Amr bin al-'As pada tahun 63 Hijrah.
Ini berbeza dengan sahabat-sahabat besar yang meninggal
lebih awal.
Oleh itu, adalah wajar bahawa riwayat Saidatina Aisyah (meninggal
57 Hijrah) lebih banyak daripada riwayat Saidatina Fatimah (meninggal 11 Hijrah)
dan riwayat Anas bin Malik (meninggal 93 Hijrah) lebih banyak daripada riwayat
Abu Bakar (meninggal 13 Hijrah) kerana orang ramai sangat memerlukan ilmunya
selepas kematian kebanyakan sahabat dan minat terhadap pembelajaran semakin
meningkat.
Kedua: Tempat
Tempat kediaman sahabat selepas kematian Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam mempengaruhi banyaknya riwayat mereka.
Mereka yang berada di Madinah mempunyai lebih banyak riwayat
daripada yang lain kerana ramai orang yang datang ke Madinah dan kerana ia
merupakan pusat ilmu pada zaman itu.
Hampir sama dengan keadaan Madinah al-Munawwarah adalah
keadaan kota Kufah, yang merupakan kota ilmu yang kuat, diikuti oleh Mekah dan
Basrah, manakala kita tidak melihat pengaruh besar dari Syam atau Mesir pada
zaman itu.
Ketiga: Keadaan Peribadi
Para sahabat berbeza dalam pendekatan mereka terhadap hadis
dan menyebarkan ilmu. Keadaan mereka dalam hal ini berbeza-beza, yang boleh
diringkaskan kepada beberapa perkara:
1 - Kesibukan dengan pengajaran dan penumpuan kepada
pengajian:
Terdapat perbezaan antara sahabat-sahabat besar dari
generasi pertama yang sibuk dengan penaklukan dan hidup pada masa pergolakan
politik, dengan mereka yang menumpukan diri kepada pengajaran pada zaman
Muawiyah kerana keadaan politik sedang menuju kestabilan, dan negara-negara
yang ditakluki menjadi stabil sedikit demi sedikit, juga harta bertambah dan
kemakmuran meningkat, yang menyebabkan ramai orang berminat dan menumpukan
perhatian kepada pembelajaran dan pengajian.
Contoh untuk ini ialah Abu Musa al-Ash'ari (meninggal 44 Hijrah).
Walaupun beliau termasuk dalam kalangan ulama daripada kalangan sahabat,
kesibukannya dengan penaklukan mempengaruhi penyebaran ilmunya dan periwayatan
hadisnya di Basrah ketika beliau menjadi gabenor di sana, tetapi apabila beliau
berpindah ke Kufah selepas tahun 30 Hijrah, beliau menyebarkan banyak ilmu di
sana.
Terdapat juga perbezaan antara sahabat yang sibuk dengan
ibadah dan mereka yang sibuk dengan pengajaran. Abdullah bin Amr bin al-'As (meninggal
63 Hijrah) lebih sibuk dengan ibadah daripada mengajar. Maka adalah wajar
bahawa riwayatnya lebih sedikit daripada Abu Hurairah, walaupun beliau ada menulis
hadis yang tidak ditulis oleh Abu Hurairah.
2 - Banyak sahabat besar yang berhati-hati dalam
meriwayatkan hadis:
Pendekatan kebanyakan sahabat besar yang meninggal pada
zaman Khulafa' Rasyidin adalah menjawab soalan atau membimbing pelajar yang
memerlukan atau mengajar fiqh tanpa menyebut hadis, malah Umar (meninggal 23 Hijrah)
melarang sebahagian sahabat daripada meriwayatkan hadis kerana sebab-sebab yang
beliau anggap wajar, berbeza dengan sahabat-sahabat selepas mereka yang banyak
meriwayatkan hadis, seperti Abu Hurairah.
3 - Banyaknya masa bersama Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam:
Terdapat perbezaan antara Saidatina Aisyah (meninggal 57 Hijrah)
isteri Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dan Abu Hurairah (meninggal 57 Hijrah)
yang banyak bersama Nabi sebagaimana yang terkenal dan diketahui, dan Anas bin
Malik (meninggal 33 Hijrah) yang berkhidmat kepada baginda selama sepuluh tahun
sebagaimana diriwayatkan dalam Sahihain, dengan sahabat yang memeluk Islam
lewat atau datang bersama rombongan kepada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam
atau sibuk dengan jihad seperti Khalid bin al-Walid.
4 - Kaedah periwayatan hadis:
Mungkin Abu Hurairah adalah sahabat paling terkenal yang
mengadakan majlis-majlis khas untuk meriwayatkan hadis Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam. Ini menimbulkan kehairanan kepada Saidatina Aisyah, lalu beliau
menyatakan kehairanannya, tetapi beliau tidak menafikan hadisnya, sebaliknya hanya
hairan dengan kaedahnya, lalu berkata: "Nabi sallahu ‘alaihi wasallam
tidak menyampaikan hadis secara berterusan seperti penyampaian kamu ini."
Ini bermakna Abu Hurairah duduk dalam majlis periwayatan
hadis, lalu mula menyampaikan hadis-hadis secara berturutan dan berterusan dan
para tabiin mula menghafalnya. Tidak ramai sahabat Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam yang meriwayatkan dengan cara ini. Maka adalah wajar bahawa
riwayat beliau sangat banyak.
5 - Keyakinan terhadap hafalan:
Sahabat yang paling terkenal dalam hal ini adalah Abu
Hurairah kerana doa Nabi sallahu ‘alaihi wasallam untuknya. Maka beliau
tidak takut akan lupa, sehingga majlis-majlisnya banyak dan riwayatnya banyak.
Sumber:
Min al-Nabi Ila al-Bukhari oleh Dr Ahmad Sanubar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan