Orientalisme secara istilah bermaksud pengkhususan yang diamalkan oleh orang Barat dalam kajian mengenai Timur, merangkumi aspek bahasa, sejarah, agama, budaya, dan peradabannya, berdasarkan pelbagai sudut ilmiah.
Berdasarkan itu, kita dapati:
a - Orientalisme tidak terhad kepada kajian Barat tentang
dunia Arab atau Islam, tetapi merangkumi juga tamadun India, China, Jepun dan
tamadun Timur yang lain juga.
Namun akibat munculnya perhatian terhadap negara-negara
Islam, wujud kecenderungan untuk memfokuskan kepada kawasan geografi ini berbanding
dunia Timur dan kita sedia maklum bahawa sesetengah orientalis mengkhususkan
diri dalam kajian terhadap negara-negara atau peradaban tertentu. Oleh itu sebahagian
mereka digelar sebagai Arabis (pengkaji Arab) dan pengkajian Arab (Arabisme)
merupakan salah satu cabang Orientalisme kerana ia merupakan kajian khusus
mengenai dunia Arab Timur.
b - Orientalisme boleh juga merujuk kepada amalan seorang
penyelidik Timur dalam kajian mengenai Timur.
Maka, boleh untuk menggelar seorang penyelidik Jepun (sebagai contoh) yang
mengkaji isu-isu Islam sebagai seorang Orientalis. Ini adalah penggunaan
istilah secara longgar yang diwajarkan kerana ia bermula dari luar suasana
Islam dan menggunakan metodologi kajian Barat.
c - Orientalisme tidak terkhusus kepada kajian fenomena
keagamaan, bahkan ia merangkumi kajian sejarah, sastera, adat resam, tradisi,
kehidupan politik dan sosial, dan sebagainya.
Oleh itu, anggapan bahawa Orientalisme adalah pengkhususan
yang terhad kepada Islam atau agama adalah sama sekali tidak benar.
d - Kritikan terhadap Timur bukanlah sebahagian daripada
identiti Orientalis, sebaliknya, kajian mengenai Timur adalah komponen asas
identiti tersebut.
Hakikat bahawa sebilangan besar Orientalis mengkritik Timur,
sejarahnya, dan peradabannya tidak menjadikan kritikan itu sebagai elemen asas
dalam kerja Orientalisme. Ini kerana terdapat ramai Orientalis yang tidak
mengkritik, bahkan sebahagian daripada mereka mengagumi Timur dan membela
isu-isunya.
Sumber:
Al-Mustashriqun wa Hujjiyyah al-Sunnah al-Nabawiyyah al-Syarifah oleh Haidar Hubbullah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan