Dalil Talkin
Al-Tabarani telah meriwayatkan dalam al-Mu'jam al-Kabir
daripada Said bin Abdullah Al-Audi yang berkata: Aku menyaksikan Abu Umamah
ketika dia dalam saat-saat terakhir kematiannya berkata:
“Apabila aku mati, lakukanlah kepadaku sebagaimana
Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam memerintahkan kami untuk melakukan kepada
orang yang mati di kalangan kami. Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam memerintahkan
kami, lalu bersabda:
Apabila salah seorang daripada saudara kamu meninggal
dunia dan kamu telah meratakan tanah di atas kuburnya, hendaklah salah seorang
daripada kamu berdiri di bahagian kepala kuburnya, kemudian berkata:
Wahai fulan bin fulanah (nama si mati dan nama ibunya). Sesungguhnya
si mati itu mendengarnya tetapi dia tidak menjawabnya.
Kemudian dia berkata lagi: Wahai fulan bin fulanah, maka si
mati akan duduk tegak.
Kemudian dia berkata lagi: Wahai fulan bin fulanah, maka si
mati akan berkata: Bimbinglah kami, semoga Allah merahmatimu. Tetapi kamu tidak
menyedarinya.
Maka hendaklah dia berkata: Ingatlah apa yang engkau tinggalkan
(yakini) semasa di dunia, iaitu kesaksian bahawa tiada Tuhan melainkan Allah
dan bahawa Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya dan bahawa engkau redha dengan
Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama, Muhammad sebagai Nabi dan Rasul-Nya
dan engkau redha Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama, Muhammad sebagai
Nabi dan al-Quran sebagai imam (panduan).
Maka sesungguhnya Munkar dan Nakir, setiap satu daripada
mereka akan memegang tangan sahabatnya dan berkata: Marilah kita pergi, tidak
ada gunanya kita duduk di sisi orang yang telah diajar hujahnya.
Seorang lelaki bertanya: Wahai Rasulullah, bagaimana jika
dia tidak mengenali ibunya? Baginda menjawab: Nisbahkan dia kepada ibunya Hawa,
katakan: Wahai fulan bin Hawa."
Perbincangan Status Hadis
Al-Haithami berkata dalam Majma' al-Zawaid: "Dalam
sanadnya terdapat sekumpulan perawi yang tidak saya kenali."
Al-Hafiz Ibnu Hajar al-‘Asqalani berkata dalam al-Talkhis
al-Habir: "Sanadnya baik."
Al-'Aini berkata dalam al-Binayah: "Sanadnya
sahih."
Di antara mereka yang menganggapnya daif ialah al-Nawawi
dalam al-Majmu' dan al-Hafiz Ibnu Hajar al-'Asqalani dalam Amali al-Azkar.
Daif Sanad Tidak Menafikan Pengamalannya
Namun, tidak tersembunyi bagi orang yang bijaksana bahawa
kelemahan sanad tidak semestinya menafikan hukum yang yang terhasil daripada
hadis tersebut, terutamanya jika terdapat sesuatu yang menguatkan hadis itu
seperti amalan (yang berterusan).
Al-Hafiz Ibnu al-Salah berkata: "Talkin adalah apa
yang kami pilih dan kami amalkan. Beliau berkata: Kami meriwayatkan mengenainya
sebuah hadis daripada Abu Umamah yang sanadnya tidak kuat, tetapi dikuatkan
dengan syawahid (riwayat-riwayat sokongan) dan dengan amalan penduduk Syam
sejak dahulu."
Begitulah juga disebutkan dalam al-Majmu'.
Ibnu al-Qayyim berkata dalam al-Ruh dalam menyokong
talkin dan membuktikan kesyariatannya dengan kata-katanya: "Hadis ini
walaupun tidak thabit, tetapi amalan dengannya telah berterusan di semua negeri
dan zaman tanpa pengingkaran dan ini memadai untuk beramal dengannya."
Imam Ahmad, Ibnu Taimiyyah dan Ibnu al-Qayyim Menyokong
Talkin
Ibnu Al-Qayyim berkata juga dalam kitab al-Ruh: "Ini
juga ditunjukkan oleh amalan yang telah dilakukan oleh manusia sejak dahulu
hingga sekarang iaitu talqin kepada si mati dalam kuburnya. Jika dia tidak
mendengar dan tidak mendapat manfaat daripadanya, maka tidak ada faedahnya dan
ia menjadi sia-sia. Imam Ahmad pernah ditanya mengenainya, lalu beliau
menganggapnya baik dan berhujah dengannya berdasarkan amalan (yang berterusan)."
Ibnu Taimiyyah dalam Majmu' al-Fatawa ditanya tentang
talkin kepada si mati di kuburnya selepas selesai pengebumiannya, lalu beliau
menjawab:
"Talkin yang disebutkan ini telah diriwayatkan
daripada sekumpulan sahabat bahawa mereka memerintahkannya seperti Abu Umamah al-Bahili
dan lain-lain dan diriwayatkan mengenainya hadis daripada Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam, tetapi ia tidak boleh dihukumkan sebagai sahih, dan ramai sahabat
tidak melakukannya. Oleh itu, Imam Ahmad dan ulama lain berkata: Talkin ini
tidak mengapa. Maka mereka memberikan kelonggaran kepadanya tetapi tidak
memerintahkannya. Ia dianggap sunat oleh sekumpulan ulama mazhab al-Syafi'i dan
Ahmad."
Dapat difahami daripada ucapan Ibnu Taimiyyah bahawa ramai
sahabat tidak melakukannya adalah bahawa ada juga sebilangan sahabat telah
melakukannya. Dan kadar (bukti) ini sudah memadai untuk menguatkan hadis marfu'
(hadis Abu Umamah). Oleh sebab itu, para fuqah dalam mazhab yang empat
menganggapnya sunat atau mengharuskannya.
Maka sudah diketahui bahawa sebilangan sahabat telah
diriwayatkan daripada mereka amalan talkin dan dalam bab ini terdapat hadis
yang mempunyai bukti-bukti sokongan tanpa adanya pertentangan, kemudian amalan
ini berterusan di kalangan jumhur ulama. Ini sudah cukup untuk membuktikan
kesyariatan talkin di sisi orang yang memiliki kefahaman.
Orang Yang Telah Mati Boleh Mendengar
Sabit bahawa si mati mendengar bunyi kasut orang-orang yang
mengiringinya. Ibnu Taimiyyah berkata dalam Majmu’ al-Fatawa: "Sabit bahawa
orang yang dikuburkan ditanya dan diuji dan diperintahkan untuk berdoa
untuknya. Oleh itu, dikatakan bahawa talkin memberi manfaat kepadanya kerana si
mati mendengar doa sebagaimana sabit dalam hadis sahih daripada Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam bahawa baginda bersabda: "Sesungguhnya dia mendengar bunyi kasut
mereka.”
Maka dengan dalalah al-khitab (petunjuk lafaz) dan
dengan qiyas al-aula (qiyas yang lebih utama), dikatakan: Jika si mati
mendengar bunyi kasut, maka pendengarannya terhadap talkin yang mengandungi
zikir dan peringatan adalah lebih utama (tentu lebih didengarinya).
Dalil Lain Keharusan Talkin
Imam Ahmad, Muslim, Abu Daud dan al-Tirmizi meriwayatkan
daripada Abu Said dan Abu Hurairah yang berkata: Rasulullah Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam bersabda: "Talkinkan orang yang mati di kalangan kamu
dengan La ilaha illallah."
Zahir hadis ini dan membawanya kepada hakikatnya adalah jelas
menunjukkan keharusan talkin.
Daripada Damrah bin Habib (seorang tabi’in), beliau berkata:
"Mereka menganggap sunat apabila kubur si mati telah diratakan dan
orang ramai telah beredar daripadanya, untuk dikatakan di sisi kuburnya: Wahai
fulan, katakanlah: Tiada Tuhan melainkan Allah. (Diulang sebanyak tiga kali).
Wahai fulan, katakanlah: Tuhanku Allah, agamaku Islam dan nabiku
Muhammad."
Athar ini diriwayatkan oleh Said bin Mansur sebagaimana
dalam al-Talkhis al-Habir.
Perkataan tabi’in "mereka melakukannya"
ditafsirkan bahawa yang dimaksudkan ialah sekumpulan sahabat.
Pandangan Empat Mazhab Mengenai Talkin
1 - Para ulama mazhab Hanafi menganggap talkin sebagai harus
dan sebahagian mereka menganggapnya sunat. Rujuk: Al-Binayah 'ala al-Hidayah,
Radd al-Mukhtar dan I'la' al-Sunan.
2 - Adapun mazhab Maliki, para ulama terkemudian mereka
telah menyatakan keharusannya, dan Imam Abu Said bin Lubb berdalil dengannya
berdasarkan hadis Abu Umamah yang diriwayatkan oleh al-Tabarani. Rujuk: Al-Mi'yar.
3 - Adapun mazhab al-Syafi'i, ia adalah sunat di sisi
mereka. Dalam al-Majmu': "Sekumpulan daripada ulama kami berkata:
Disunatkan talkin kepada si mati selepas pengebumiannya, maka seseorang duduk
di sisi kepalanya dan berkata: Wahai fulan bin fulan. Wahai hamba Allah bin
hamba perempuan Allah. Ingatlah perjanjian yang engkau tinggalkan (yakini)
semasa di dunia iaitu kesaksian bahawa tiada Tuhan melainkan Allah yang
Esa..."
Maka talkin ini adalah sunat di sisi mereka. Di antara
mereka yang menyatakan kesunatan talkin ialah al-Qadi Husain, al-Mutawalli,
Syeikh Nasr al-Maqdisi, al-Rafi'i dan lain-lain. Al-Qadi Husain menyebutkannya
daripada ulama mazhab al-Syafi’i secara mutlak (keseluruhannya).
Imam al-Nawawi berkata: "Hadis Abu Umamah
diriwayatkan oleh Abu al-Qasim al-Tabarani dalam Mu'jamnya dengan sanad yang
lemah. Hadis ini walaupun lemah, boleh diambil sebagai sokongan dan para ulama
hadis dan lain-lain telah bersepakat untuk bertolak ansur dalam hadis-hadis
kelebihan amalan, galakan dan ancaman dan ia telah dikuatkan dengan sokongan-sokongan
daripada hadis-hadis lain."
4 - Adapun mazhab Hanbali, pendapat yang dipegang oleh
mereka ialah kesunatan talkin. Dalam al-Furu' oleh Ibnu Muflih: "Adapun
mentalkinkannya selepas pengebumiannya, kebanyakan ulama menganggapnya
sunat."
Dalam Kashaf al-Qina' 'an Matn al-Iqna':
"Kebanyakan ulama menganggap sunat mentalkinkannya selepas pengebumiannya."
Ibnu Taimiyyah daripada ulama Hanbali terkemudian
berpendapat bahawa ia adalah harus tetapi tidak sunat. Dalam Majmu’ al-Fatawa:
"Beliau ditanya adakah disyariatkan talqin kepada si mati yang dewasa
dan kanak-kanak? Beliau menjawab: Di antara sahabat ada yang melakukannya
seperti Abu Umamah Al-Bahili, Wathilah bin al-Ashqa' dan selain mereka daripada
kalangan sahabat. Di antara pengikut Ahmad ada yang menganggapnya sunat.
Pendapat yang benar ialah ia harus tetapi bukan sunnah ratibah (sunnah yang
diamalkan secara tetap). Allah lebih mengetahui."
Maka telah sabit bahawa talkin adalah disyariatkan dan ia
berada antara harus dan sunat. Maka ia bukanlah bidaah sebagaimana yang didakwa
oleh Muhammad bin Isma’il al-Amir al-San’ani, pengarang Subul al-Salam
Syarah Bulugh al-Maram.
Rujukan:
Kashf al-Sutur 'Amma Usykila Min Ahkam al-Qubur karangan
Syeikh Dr Mamud Sa'id Mamduh.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan