Jumaat, 2 Mei 2025

Kitab al-Tauhid oleh Ibnu Khuzaimah

Beliau ialah Abu Bakr Muhammad bin Ishaq bin Khuzaimah al-Naisaburi (meninggal 311 Hijrah).

Beliau adalah penulis kitab Sahih Ibnu Khuzaimah yang diakui kepakarannya dalam fiqh dan periwayatan hadis. Namun para ulama mengkritiknya kerana menceburi ilmu kalam.

Mungkin beliau terpengaruh dengan ketua kumpulan Karamiyyah, kerana Ibnu al-Subki dalam Tabaqat al-Syafi’iyyah al-Kubra telah menukilkan daripada al-Hakim bahawa beliau menyebut dalam Tarikh Naisabur tentang Muhammad bin Karam dengan berkata:

"...dan telah sampai kepadaku (berita) bahawa Ibnu Khuzaimah memujinya dan telah bertemu dengannya lebih dari sekali."

Beberapa ahli hadis telah mengkritiknya kerana menceburi perkara yang tidak dikuasainya dengan baik.

Antaranya ialah apa yang diriwayatkan oleh al-Baihaqi dalam al-Asma’ Wa al-Sifat dengan sanadnya daripada Abdul Rahman bin Abi Hatim al-Razi bahawa beliau berkata: "Apa kena mengena Abu Bakr dengan ilmu kalam? Sesungguhnya yang lebih utama bagi kami dan baginya adalah tidak bercakap tentang apa yang tidak kita pelajari...”  

Kemudian al-Baihaqi berkata: “Kisahnya panjang dan Muhammad bin Ishaq (Ibnu Khuzaimah) telah kembali kepada jalan salaf dan menyesal atas apa yang telah dikatakannya. Allah Maha Mengetahui."

Ibnu Khuzaimah mengakui tentang dirinya bahawa beliau tidak menguasai ilmu kalam. Al-Baihaqi telah menukilkan daripadanya bahawa beliau berkata: "Apa yang kamu ingkari terhadap seorang faqih dan perawi hadis yang tidak menguasai ilmu kalam?"

Kitab al-Tauhid adalah sebahagian daripada kitab Sahih Ibnu Khuzaimah berdasarkan pendapat yang tepat kerana beliau mengisyaratkan kepadanya di lebih daripada satu tempat kepada bab-bab solat dan bab-bab lain dalam kitab Sahih Ibnu Khuzaimah.

Di dalamnya terdapat bab bertajuk ‘Menetapkan jari-jari bagi Allah Azza wa Jalla, bab tentang ‘Menetapkan kaki bagi Allah’ dan seumpamanya.

Walaupun beliau mensyaratkan kesahihan bagi hadis yang disebutkannya, namun beliau tidak berpegang dengan syarat itu, lalu beliau meriwayatkan matan-matan yang mungkar dan sanad-sanad yang lemah.

Antaranya apa yang disebutkan bahawa:

1 - Kursi adalah tempat kedua kaki-Nya.

2 - Arasy mengeluarkan bunyi disebabkan-Nya (duduk di atasnya).

3 - Allah menzahirkan diri sebahagian daripada-Nya sebesar jari kelingking.

4 - Allah turun kemudian naik.

5 - Allah turun ke langit dunia bersama roh-Nya (Jibril) dan para malaikat-Nya lalu Allah bergegar.

6 - Syurga 'Adn adalah tempat tinggal Allah.

7 – Nabi Muhammad sallahu ‘alaihi wasallam melihat Allah di taman hijau.

8 - Di bawah Allah terdapat hamparan daripada emas yang dipikul oleh empat malaikat.

Sumber:

Al-Tajsim Fi al-Fikr al-Islami oleh Dr Suhaib al-Saqqar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan