Antara adab-adab pemuji (al-Jarih) dan pemuji (al-Mu’addil) adalah seperti berikut:
1 - Memilih kata-kata yang baik dalam al-Jarh dan al-Ta'dil:
Pengkritik dan pemuji hendaklah memperelokkan pemilihan
lafaz yang mereka gunakan. Jika pengkritik mampu menggunakan kiasan untuk
menyebut tentang pendustaan perawi, maka lakukanlah.
Contohnya, Ayyub al-Sakhtiyani menggunakan kiasan dengan
berkata: "Si fulan menambah pada angka (yakni menambah-nambah dalam hadisnya)"
dan Imam Syafi'i berkata: "Si fulan tiada apa-apa", dan Muhammad bin
Sirin mengkritik dengan berkata: "Si fulan seperti yang Allah
ketahui".
2 - Berhati-hati dengan kritikan di hadapan orang-orang
besar dan guru-guru:
Antara adab yang menjadikan pengkritik dan pengkritik mulia ialah
tidak mengkritik dan memuji di hadapan gurunya atau orang yang lebih berilmu
dan lebih mahir daripadanya.
Ibnu Rajab al-Hanbali berkata: "Wahb bin Jarir berkata:
Seorang lelaki bertanya kepada Syu'bah tentang sebuah hadis daripada
hadis-hadis Ayyub, lalu Syu'bah berkata kepadanya: Wahai orang gila! Engkau
bertanya kepadaku tentang sebuah hadis daripada hadis-hadis Ayyub sedangkan
Hammad ada di sisimu!"
Hammad yang dimaksudkan ialah Ibnu Zaid.
3 - Kesederhanaan:
Pengkritik dan pemuji hendaklah berpegang teguh dengan
kesederhanaan dalam penilaian. Maka jangan mengangkat perawi melebihi
martabatnya dan tidak menurunkannya dari martabat sebenar.
4 - Berhati-hati daripada berlebihan dalam kritikan:
Tidak dibenarkan mengkritik melebihi keperluan kerana
kritikan disyariatkan untuk keperluan, dan keperluan diukur mengikut kadarnya.
5 - Mengelak daripada hanya menyebut kritikan sahaja:
Tidak dibenarkan hanya menyebut kritikan sahaja bagi perawi
yang mempunyai kedua-dua kritikan dan pujian daripada para pakar hadis, kerana
ini tidak adil terhadap hak perawi. Para ahli hadis telah mencela sesiapa yang
berbuat demikian.
6 - Berhati-hati daripada mengkritik orang yang tidak
perlu dikritik:
Selagi tidak ada keperluan mendesak, maka tidak dibernarkan melibatkan diri padanya. Para ulama telah mengecam dengan keras sesiapa yang berbuat demikian dan telah mengingatkan tentang kesalahannya.
Penutup
Topik ini diakhiri dengan kata-kata yang tepat lagi
menyeluruh daripada Imam Ibnu al-Salah al-Shahrazuri, di mana beliau menyebut
bahawa ‘Ikhlas’ adalah adab pertama bagi orang yang tampil untuk menyampaikan
hadis atau mana-mana cabang ilmunya seperti al-jarh dan al-ta'dil.
Beliau berkata:
"Ilmu hadis adalah ilmu yang mulia, yang sesuai dengan
akhlak yang mulia dan sifat-sifat yang terpuji serta berlawanan dengan akhlak
yang buruk dan sifat-sifat yang tercela. Ia adalah antara ilmu-ilmu akhirat,
bukan ilmu-ilmu dunia. Maka sesiapa yang ingin tampil untuk menyampaikan hadis
atau mengajar mana-mana cabang ilmunya, hendaklah dia mendahulukan pembetulan
niat dan keikhlasannya, membersihkan hatinya daripada tujuan-tujuan keduniaan
dan kekotorannya, dan hendaklah dia berwaspada daripada ujian cinta kepada jawatan
dan kesombongannya."
Sumber:
Al-Muyassar Fi 'Ilm al-Jarh Wa al-Ta'dil oleh Sayyid
Abdul Majid al-Ghauri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan