إِنَّ أَحْسَنَ الْحُسْنِ الْخُلُقُ الْحَسَنُ
“Sesungguhnya
kebaikan yang paling baik adalah berakhlak yang baik.”
Sumber Hadis:
Hadis ini
diriwayatkan oleh al-Qudha’i dalam Musnad al-Syihab, Abu Bakar
al-Turaithithi dalam Ahadith al-Musalsalat, Abu Musa al-Madini dalam Nuzhah
al-Huffaz, Ibnu al-Jauzi dalam Kitab al-Musalsalat dan lain-lain
melalui jalur sanad:
Al-Hasan bin Dinar daripada al-Hasan bin al-Basri daripada al-Hasan bin Abi Talib daripada Rasulullah sallahu
‘alaihi wasallam.
Hadis ini
dikenali sebagai Musalsal Bil Hasan (Musalsal perawi bernama
Hasan kerana sanad hadis ini berpaksi pada perawi-perawi bernama Hasan) dan diriwayatkan oleh para ulama zaman-berzaman secara musalsal dalam
kitab musalsal mereka.
Saya temui hadis
ini di sini.
Pandangan Ahli
Hadis Tentang Hadis Ini:
1 – Ibnu al-Jauzi
berkata: “Ini adalah hadis yang tiada asal usulnya secara mauquf. Abu
Zur’ah bin Muhammad telah memberitahu kami, daripada ayahnya: Ini adalah hadis
yang direka-reka dan tiada asal usulnya. Al-Hasan bin Dinar telah
didustakan oleh Ahmad dan Yahya dan dia hanyalah menginginkan kesinambungan
(tasalsul) dan telah menyusahkan diri orang yang menetapkan kaedah ini.”
2 – Al-Sakhawi dalam
al-Jawahir al-Mukallalah berkata: “Paksi (sanad)nya adalah pada al-Hasan bin
Dinar dan dia termasuk orang yang telah dituduh berdusta oleh Ahmad,
Ibnu Ma'in dan selain mereka berdua dan (riwayatnya) telah ditinggalkan
oleh Ibnu Mahdi, Ibnu Al-Mubarak dan Waki'. Lebih-lebih lagi apabila sebahagian
mereka meriwayatkannya daripadanya lalu menjadikannya mauquf (sebagai ucapan al-Hasan bin Ali bin Abi Talib).”
3 – Syeikh al-Syarif
Hatim al-‘Auni menghukumkan hadis ini sebagai palsu dalam kitab al-Takhrij
Wa Dirasah al-Asanid.
Kesimpulan:
Hadis ini adalah palsu
dan tidak boleh disebarkan melainkan disertai penjelasan tentang
kepalsuannya. Para ulama yang meriwayatkan hadis ini dalam kitab musalsal
mereka akan menyebutkan kritikan para ulama kepada al-Hasan bin Dinar, perawi
hadis ini.
Terdapat beberapa
hadis lain yang menceritakan kelebihan kelebihan akhlak yang baik namun bukan
secara musalsal, contohnya:
خَيْرُ مَا أُعْطِيَ الْعَبْدُ الْخُلُقُ الْحَسَنُ
“Sebaik-baik apa yang diberikan kepada hamba (manusia)
adalah akhlak yang baik.”
Riwayat Ibnu Majah daripada hadis Usamah bin Syarik dengan sanad yang sahih.
أَكْمَلُ الْمُؤْمِنِينَ إِيمَانًا أَحْسَنُهُمْ
خُلُقًا
“Orang-orang
mukmin yang paling sempurna imannya adalah yang paling baik akhlaknya.”
Hadis sahih
riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi daripada hadis Abu Hurairah.
Dan banyak hadis
lain yang seumpamanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan