Beliau ialah al-Hafiz Abu al-Hasan Ali bin Umar yang padanya kemuncak penguasaan ilmu athar, pengetahuan tentang 'ilal (kecacatan hadis) dan nama-nama perawi, berserta sifat jujur dan akidah yang sahih.
Keadaan hadis dalam kitab ini menjadi bukti bahawa
al-Daraqutni yang merupakan seorang pakar dalam 'ilal hadis dan
perawinya berlepas diri daripadanya.
Sebenarnya kitab ini lebih sesuai dinisbahkan kepada orang
yang meriwayatkannya daripada beliau. Maka tidak sah penisbahan kitab ini
kepada al-Daraqutni sebagaimana yang diperingatkan oleh al-Kauthari, kerana
dalam sanad kitab ini kepada al-Daraqutni terdapat Abu al-'Izz bin Kadish Ahmad
bin Ubaidillah (meninggal 526 Hijrah).
Al-Zahabi berkata dalam biografinya: "Beliau mengaku
memalsukan hadis dan telah bertaubat dan kembali [kepada kebenaran]."
Tidak tersembunyi bahawa taubat ini tidak bermakna
penerimaan riwayatnya kerana dua sebab:
Pertama: Antara kaedah ahli hadis ialah bahawa orang yang
bertaubat daripada berdusta terhadap Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam
tidak diterima riwayatnya selama-lamanya, walaupun baik keadaannya (selepas
itu), sebagaimana yang dinukilkan oleh al-Suyuti daripada Imam Ahmad bin Hanbal
dan ahli hadis yang lain.
Kedua: Walaupun mengikut mazhab yang menerima taubatnya,
tidak semestinya riwayatnya diterima kerana beliau adalah lemah periwayatannya sama
ada sebelum atau selepas pendustaannya. Ibn Hajar menukilkan dalam biografinya
bahawa dia adalah seorang pendusta yang orang sepertinya tidak boleh dijadikan
hujah dan para imam mempunyai kritikan terhadapnya.
Kitab ini diriwayatkan oleh Ibnu Kadish daripada Muhammad
bin Ali Abu Talib al-'Ushari.
Al-Zahabi berkata dalam biografinya: "Seorang syeikh
yang jujur dan dikenali, tetapi telah dimasukkan kepadanya beberapa perkara
lalu beliau meriwayatkannya dengan kelurusan hatinya. Antaranya ialah hadis
palsu tentang kelebihan malam 'Asyura dan antaranya ialah akidah (yang
dinisbahkan) kepada al-Syafi'i.”
Al-Zahabi menyebutkan beberapa kebatilan daripadanya
kemudian berkata: "Maka semoga Allah memburukkan orang yang memalsunya
dan celaan itu sebenarnya ditujukan kepada ahli hadis Baghdad. Bagaimana mereka
membiarkan al-'Usyari meriwayatkan kebatilan-kebatilan ini."
Dalam kitab ini terdapat bab tentang:
1 - Menetapkan dua
kaki bagi Allah.
2 - Kursi adalah tempat dua kaki Allah.
3 – ‘Arasy mengeluarkan bunyi disebabkan Allah duduk di
atasnya.
4 - Adam diciptakan mengikut rupa Allah dan seumpamanya.
Sumber:
Al-Tajsim Fi al-Fikr al-Islami oleh Dr Suhaib
al-Saqqar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan